شنبه ۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
فکرشهر: مدیرکل تعاون روستایی استان بوشهر گفت: با دستور دولت تدبیر وامید برای حمایت از کشاورزان، طرح خرید محصول خرما با قیمت تضمینی که از سال 87 متوقف شده بود از روز گذشته دوباره دراین استان از سر گرفته شد.به گزارش فکرشهر، علی قنبری در گفت وگو با ایرنا افزود: براساس مجوز کمیسیون تعیین تکلیف محصولات کشاورزی دولت، خرید تضمینی خرمای تولید پارسال در این استان آغاز شده است. 
کد خبر: ۴۴۹۲
دوشنبه ۱۳ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۲:۴۳

فکرشهر: مدیرکل تعاون روستایی استان بوشهر گفت: با دستور دولت تدبیر وامید برای حمایت از کشاورزان، طرح خرید محصول خرما با قیمت تضمینی که از سال 87 متوقف شده بود از روز گذشته دوباره دراین استان از سر گرفته شد.

به گزارش فکرشهر، علی قنبری در گفت وگو با ایرنا افزود: براساس مجوز کمیسیون تعیین تکلیف محصولات کشاورزی دولت، خرید تضمینی خرمای تولید پارسال در این استان آغاز شده است. 

وی یادآورشد: براساس دستورالعمل دریافتی خرید خرما به دو شیوه فله ای و بسته بندی شده بدون هیچ گونه محدویت سقف تعیین شده ای در صورت واجد شرایط بودن در چهار مرکز همه خرمای موجود در بازار توسط تعاون روستایی خریداری خواهد شد. 

قنبری یادآورشد: قیمت پایه خرید خرمای درجه یک کبکاب فله 10 هزار ریال تعیین شده است و به ازای هر درصد افت که تا 70 درصد امکان پذیر است 100 ریال از قیمت یادشده کم خواهد شد. 

مدیرکل تعاون روستایی استان بوشهر اضافه کرد: اگر خرمای فله ای مشمول 70درصد افت شود به ازای هر کیلو گرم آن سه هزار ریال وجه به نخلدار پرداخت خواهد شد و اگر درجه یک نیز باشد همان 10 هزار ریال عاید کشاورز می شود. 

قنبری ادامه داد: در این ارتباط خرید هر کیلوگرم خرمای کبکاب درجه یک در بسته بندی یک تا سه کیلوگرم نیز 12 هزار ریال تعیین شده است. 

وی بااشاره به این که خرمای بسته بندی نیز تا 30درصد می تواند مشمول افت قیمت شود گفت: برای خرمای بسته بندی شده نیز به ازای هر درصد افت 120 ریال از قیمت پایه کسر خواهد شد و در صورت این که خرمایی مشمول 30 درصد افت شود هشت هزارو 400 ریال به نخلدار پرداخت می شود. 

مدیرکل تعاون روستایی استان بوشهر اظهارداشت: خرید خرما باید با معرفی نامه صادر شده توسط جهاد کشاورزی باشد و پرداخت وجه نیز به شکل چک لیست به فردی که معرفی نامه بنامش صادر شده انحام می شود. 

وی گفت: شرکت های چهار گانه خرید تضمینی خرما به هیچ وجه اجازه خرید از دلال و واسطه ها را ندارند و فقط نخلدار و تولید کننده که معرفی نامه بنامش صادرشده باید فروش را انجام دهند. 

قنبری افزود: شرکت تعاون روستایی مهرگان در وحدتیه ، شقایق در آبپخش، معرفت در زیارت و وحدت در روستای نظرآقا مراکز تعیین شده برای خرید تضمینی خرما توسط تعاون روستایی هستند. 

وی یادآورشد: خرید تضمینی خرما تا یکم شهریور در مراکز چهارگانه یادشده انجام خواهد شد. 

قنبری اضافه کرد: با این اقدام دولت، هیچ گونه خرمایی مربوط به پارسال در بازار باقی نخواهد ماند. 

درسال گذشته به دلیل کاهش قیمت و رکود بازار خرما حدود 20 هزار تن محصول نخلداران شهرستان دشتستان فروش نرفت و روی دست آنان ماند که در دوماه اخیر با دستور دولت و وزارت جهاد کشاورزی نسبت به خرید توافقی این محصولات از سوی تعاون روستایی اقدام شده است.

استان بوشهر یکی از قطب های بزرگ تولید خرما با تولید سالانه 170 هزار تن است که حدود 80 درصد خرمای تولیدی این استان مربوط به شهرستان دشتستان است. 

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر