چهارشنبه ۲۶ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار سیاست
مطالب بیشتر
فکرشهر: سفیر سابق ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و مذاکره‌کننده ارشد پیشین ایران در مذاکرات هسته‌ای، می‌گوید: منشاء اصلی تغذیه فکری مجموعه‌ای که در آمریکا مخالف مذاکره با ایران هستند، گروهی است که اتفاقا در واژگان با گروه داعش همنام شده‌اند چراکه تلخیص هر دو نام در زبان انگلیسی «ISIS» خوانده می‌شود.
کد خبر: ۴۷۱۹
سه‌شنبه ۲۱ مرداد ۱۳۹۳ - ۰۵:۳۶

فکرشهر: سفیر سابق ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و مذاکره‌کننده ارشد پیشین ایران در مذاکرات هسته‌ای، می‌گوید: منشاء اصلی تغذیه فکری مجموعه‌ای که در آمریکا مخالف مذاکره با ایران هستند، گروهی است که اتفاقا در واژگان با گروه داعش همنام شده‌اند چراکه تلخیص هر دو نام در زبان انگلیسی «ISIS» خوانده می‌شود.

به گزارش فکرشهر، سیروس ناصری در گفت‌وگو با روزنامه «آرمان» تصریح کرد: پرتگاهی که اوباما بر لبه آن نشسته هر روز عمیق‌تر و هولناک‌تر می‌شود. برای اوباما و برای آمریکا دیگر راه گریزی باقی نمانده است. یا باید بساطشان را از این منطقه جمع کنند و بروند یا باید با قدرت واقعی و مسلط منطقه یعنی ایران کنار بیایند. اوباما و یارانش کری، هیگ و دیگران به‌خوبی می‌دانند که کلید ثبات منطقه و امنیت در منطقه در دستان ایران است. اگر می‌خواهند از این کلید برای گشودن گره‌های سنگین منطقه استفاده کنند چاره‌ای جز تفاهم با ایران ندارند.

وی ادامه داد: مذاکرات وین از این منظر تنها تلاشی برای نیل به یک توافق جامع هسته‌ای نیست. این مذاکرات بلکه آزمونی است برای آمریکا تا یک بار هم که شده حسن‌ نیتی از خود نشان دهد و در عمل اثبات کند که به سیاست‌های خصمانه علیه ایران اسلامی پایان داده است. مسیر هم ساده و هموار است. آنچه ایران می‌خواهد، به‌حق هم می‌خواهد، تولید سوخت هسته‌ای برای رفع نیازهای آتی نیروگاهی است؛ همان چیزی که بر اساس برنامه عمل ژنو آمریکایی‌ها متعهد به پذیرش آن شدند. پس راه‌ حل، آسان، منطقی و شدنی است.

ناصری اظهار کرد: تردیدی نیست که وضعیت فعلی برای شخص اوباما و همراهان او در دستگاه حاکم نیز یک فرصت و همزمان یک تهدید است. بدخواهان، توطئه‌گرایان و افراط‌گرایان در آمریکا که اصولا با هرگونه توافق بین آمریکا و ایران مخالفند با ترسیم خطوط قرمز مصنوعی و بی‌منطق می‌خواهند مذاکرات را به بن‌بست بکشانند. طراح و منشاء اصلی تغذیه فکری این مجموعه نیز گروهی است که اتفاقا در واژگان با گروه داعش همنام شده‌اند چراکه تلخیص هر دو نام در زبان انگلیسی «ISIS» خوانده می‌شود. اگر اوباما بخواهد نقش یک رهبر واقعی را در آمریکا ایفا کند، چاره‌ای ندارد جز اینکه این خطوط قرمز موهوم و مصنوعی را بشکند و به تیم مذاکره‌کننده‌اش دستور بدهد با مواضع متعادل و منعطف در دور‌های بعدی مذاکرات شرکت کنند. در واقع آمریکا باید بین یک توافق ایده‌آل ولی ناشدنی و یک توافق دشوار ولی منطقی و شدنی گزینه دوم را انتخاب کند.

وی خاطرنشان کرد: فراموش نشود که در صورت شکست مذاکرات، آمریکایی‌ها سلاح موثر دیگری برای تهدید ایران ندارند چون پیش‌تر گلوله‌های خود را خالی کرده‌اند. این ایران است که هنوز کارت‌های متعدد برای سخت کردن شرایط چه در بحث هسته‌ای و چه موضوعات منطقه‌ای دارد و آنها را برای روزهای بحرانی و تقابل ناخواسته ذخیره کرده است. اما اگر تعامل جای خود را به تقابل بدهد، ولو نامحتمل، چنین تقابلی نیز تداوم نخواهد داشت. البته این وضعیت برای هر دو طرف خساراتی خواهد داشت ولی این آمریکاست که پس از مدتی کوتاه ناگزیر خواهد شد در شرایط دشوارتری به مذاکره بازگردد و امتیازات بیشتری بدهد. این را یک محاسبه ساده از گزینه‌های دو طرف در وضعیت تقابل به‌سادگی نشان می‌دهد. ایران با حسن‌ نیت وارد وادی مذاکره شده، تاکنون نیز به تعهدات خود کاملا پایبند بوده و مواضع و خواسته‌هایش را نیز منطبق با برنامه عمل ژنو مطرح کرده است. اما پرونده آمریکا تا این زمان چندان شفاف نیست. اگر آمریکا در این مقطع استثنایی و بلکه تاریخی نیت سوء نداشته باشد به‌راحتی می‌تواند قبل از پایان دوره تمدید موضوع هسته‌ای با ایران به تفاهم برسد.

این عضو پیشین تیم مذاکرات هسته‌ای کشورمان تصریح کرد: اگر مانند گذشته‌ها، آمریکا فرصت‌سوزی کند و مذاکرات را به بن‌بست بکشاند، تنها و تنها خود و دوستانش را در معرض سقوط از پرتگاه فعلی قرار خواهد داد.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر