يکشنبه ۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
مدیر کل حفاظت محیط زیست استان بوشهردر پاسخ به سوالات «فکرشهر»:
فکرشهر: طرح حفاظت پلنگ را با جدیت دنبال می کنیم/ در صورت حمله پلنگ به دام، بیمه خسارت را پرداخت خواهد کرد/ سرشماری و آمار دقیقی از گوشت خواران در دسترس نیست/ تعداد پارک های ملی، مناطق حفاظت شده ومناطق شکار ممنوع استان بوشهر/ کوه نمک و جزیره خارکو آثار طبیعی ملی استان بوشهر/ تا دو ماه آینده شاهد آگهی رسمی کوه بیرمی به عنوان یکی از مناطق حفاظت شده استان خواهیم بود/ دستگاه های اجرایی باید وظایف خود را در خصوص تالاب ها به خوبی انجام دهند/ تخلیه فاضلاب های شهری و ورود  فاضلاب های صنعتی باعث آلودگی آب دریا می شوند/ در استان بوشهر یک محل دفن زباله استاندارد وجود ندارد/ کارخانه سیمان دشتستان جزو صنایع آلاینده است
کد خبر: ۵۲۰۷۶
يکشنبه ۳۰ دی ۱۳۹۷ - ۰۹:۲۴

فکرشهر - اسماء بوستانی: مدیر کل حفاظت محیط زیست استان بوشهر در نشست خبری با رسانه و مطبوعات که ۳۰ دی ماه برگزار شد، در پاسخ به «فکرشهر» گفت: پلنگ جزو گونه های در خطر انقراض ملی ما است، در قانون برنامه ششم توسعه، سازمان محیط زیست مکلف شده است که ۳۰ گونه جانوری ایران را که در خطر انقراض هستند، جهت حفاظت، در برنامه عمل داشته باشد که یکی از این ۳۰ گونه، پلنگ است.

طرح حفاظت از پلنگ را با جدیت دنبال می کنیم

به گزارش فکرشهر، فرهاد قلی نژاد با اعلام اینکه گونه های شاخص استان که در خصوص انقراض آن ها نگران هستیم، جزو ۳۰ گونه قانون برنامه ششم توسعه نیستند، افزود: به دلیل اینکه پلنگ مختص یک استان خاص نیست، در پروژه برنامه عملی حفاظت از پلنگ ایرانی با سایر استان ها مشترک هستیم؛ وظایفی هستند که در برنامه عمل باید آن ها را اجرا کنیم، اما این دلیل نمی شود که ما پلنگمان را رها کنیم زیرا استان بوشهر یکی از زیستگاه های بسیار خوب پلنگ ایرانی است.

قلی نژاد افزود: استان بوشهر دارای زیستگاه های قابل بررسی و  پتانسیل برای پلنگ است و همانطور که خبر دارید آخرین پلنگی که وارد دامداری در دشتستان شد، زنده گیری و بدون صدمه در طبیعت آزاد شد که این مهم نشان دهنده ی قابلیت استان بوشهر در زمینه زیستگاه پلنگ است.

وی از انجام برخی فعالیت های فرهنگی، آموزشی خبر داد و ادامه داد: از اقدامات حفاظتی در بحث پلنگ، آموزش جوامع محلی در منطقه، شناسایی زیستگاه های امن پلنگ و بررسی غذای پلنگ است و اگر حیواناتی مانند بز کوهی را در منطقه از دست دهیم پلنگ ناچار است به دام های ما حمله کند، به همین دلیل تعارض بین انسان و حیاط وحش را برایمان ایجاد خواهد کرد و مردم ناچار می شوند پلنگ را بکشند و از این رو پلنگ را از دست می دهیم.

در صورت حمله پلنگ به دام، بیمه خسارت را پرداخت خواهد کرد

مدیر کل حفاظت محیط زیست استان بوشهر با بیان اینکه پلنگ جزو گونه هایی است که در کشور دارای بیمه است و هر گونه خسارتی که پلنگ به گونه های جانوری استان بزند، بعد از جمع آوری مدارک، بیمه خسارت را به خسارت دیده پرداخت خواهد کرد، ادامه داد: در حادثه اخیر در بخش ارم نیز در خصوص زنده گیری پلنگ ایرانی جبران خسارت شد و از چوپان تقدیر به عمل آمد. از مردم خواهش کردیم به  دلیلی که پلنگ جزو گونه های مهم و ملی ما است از شکار کردن و آسیب رساندن به آن جلوگیری کنند.

قلی نژاد از اجرایی شدن دبیرخانه حفاظت از پلنگ ایرانی در دشتستان خبر داد و افزود: رییس اداره حفاظت محیط زیست دشتستان نیز به عنوان دبیر، دبیرخانه پلنگ ایرانی در دشتستان ابلاغ شد، فضای فیزیکی دبیر خانه را نیز بزودی افتتاح خواهیم کرد و با آموزش، برنامه ملی پلنگ را در این مکان به صورت جدی دنبال خواهیم کرد.

سرشماری و آمار دقیقی از گوشت خواران در دسترس نیست

وی در خصوص تعداد پلنگ های موجود در دشتستان اظهار داشت: برآورد جمعیتی در بحث گوشت خواران، نه فقط پلنگ، بلکه سایر گونه ها بسیار مشکل است. زیرا گونه ها مهاجرت بین زیستگاهی دارند و کیلومترها جابه جا می شوند، در مکانی ممکن است گوشت خواران بالای ۵۰ کیلومتر شعاع قلمرو تعیین کنند و اجازه ورود هیچ پلنگی را به این منطقه ندهند.

فرهاد قلی نژاد با اعلام اینکه در کشور ایران سرشماری و آمار دقیقی از گوشت خواران در دسترس نیست، ادامه داد: مثلا در یک منطقه ۵۰ پرنده شکاری دیده نمی شود، نسل کشی در گونه ها زیاد است و معمولا به نوزادان خود آسیب می رسانند. به دلیل غذا، جمعیت خود را کنترل می کنند و اگر در زیستگاهی بر گونه فشار زیاد وارد شود امنیت آن مکان از بین می رود و ممکن است تولید مثل خود را کنترل یا دیگر تولید مثل نکند، زیرا جانوران در بحث محاسبه انرژی بسیار دقیق هستند.

وی مهم ترین وظیفه سازمان محیط زیست را حفظ مناطق و زیستگاه ها و جلوگیری از تخریب آن ها دانست و ادامه داد: اگر این موارد رعایت شود قادر به حفظ سایر گونه ها و چرخه غذایی هستیم. مهم ترین مشکلی که در زیستگاه های کشور به عنوان آیتم اول اعلام می شود تخریب زیستگاه ها است که عامل اصلی کاهش جمعیت جانواران کشور است.

تعداد پارک های ملی، مناطق حفاظت شده ومناطق شکار ممنوع استان بوشهر

مدیر کل حفاظت محیط زیست استان بوشهر افزود: استان بوشهر دارای دو پارک ملی است که جزو مناطق صد درصدی حفاظت محسوب می شوند، پارک ملی دریایی نایبند و پارک ملی دیر نخیلو. این دو پارک به عنوان میراث های طبیعی و یک بانک اطلاعاتی زیست محیطی مانند پارک ملی گلستان از کشور جدا می شوند. خلیج نایبند یکی از زیستگاه های مهم آب سنگ های مرجانی است، پارک دیر نخیلو نیز به دلیل ورود پرندگان مهاجر و تخم گذاری لاک پشت ها منطقه بسیار ارزشمندی است اما در این منطقه مشکلاتی جود دارد به صورتی که چند ایستگاه ما در این منطقه غیر فعال است. ان شااله با استقرار محیط بان از این منطقه حفاظت بیشتری خواهیم کرد.

کوه نمک و جزیره خارکو آثار طبیعی ملی استان بوشهر

وی در خصوص منطقه ی حفاظت شده ی حله اظهار داشت: این منطقه جزو منطقه ی تالابی استان محسوب می شود، در بحث آثار طبیعی ملی، استان بوشهر دارای دو اثر طبیعی ملی مهم است. آثار طبیعی ملی به آثاری که شامل کوه، درخت، جانور و یا المانی که در طبیعت ایران منحصر به فرد باشد گفته می شود که ما این آثار را به عنوان میراث طبیعی برای آیندگان خود حفظ می کنیم. رویکرد ما با سازمان گردشگری در این زمینه متفاوت است زیرا این سازمان بسیاری از مکان ها را آثار ملی برای حفاظت اعلام می کند اما محیط زیست بسیار سخت گیر است و باید طبق معیارهای اتحادیه حفاظت این آثار را انتخاب و اثبات کند.

قلی نژاد کوه نمک را جزو آثار ثبت شده و مهم ترین اثر طرح ملی استان اعلام کرد و افزود: برنامه ریزی ها در این طرح شروع شده اما ایستگاه های ما در آن مکان غیر فعال است، امید است تا یکی دو ماه آینده این ایستگاه فعال شود و فعالیت های حفاظتی از جمله اطلاع رسانی، توزیع بروشور و حضور ماموران اجرایی در اواخر هفته به دلیل ورود توریست و گردشگر صورت گیرد. طرح مطالعاتی آن انجام شده است، تلاش خواهیم کرد که طرح جامع اثر طبیعی ملی کوه نمک به شورای برنامه ریزی استان برسد.

وی دومین اثر ملی استان را جزیره خارکو اعلام کرد و ادامه داد: این جزیره در نزدیکی جزیره خارگ قرار دارد و به دلیل تخم ریزی لاک پشت ها و ورود پرندگان مهاجر، یکی از جزایر منحصر به فرد کشور است و جزو آثار طبیعی ملی کشور نیز به ثبت رسیده است.

قلی نژاد افزود: جزیره خارگ نیز به عنوان پناهگاه حیاط وحش خارگ در کشور به ثبت رسیده است زیرا جمعیتی حدود ۸۰۰ راس آهوی ایران در جزیره خارگ است، ما با مازاد جمعیت آهو مواجه هستیم، این جزیره در توسعه صنعتی محصور و پایانه صادرات نفت ایران است. برای جلوگیری از بیماری های آهوهای خارگ  که در سال های گذشته اتفاق افتاد نیز فعالیت هایی انجام داده ایم، تعدادی از آهوها را در زیستگاه های مکمل در استان بوشهر و سایر استان ها منتقل خواهیم کرد تا استان در بحث آهو تقویت شود.

تا دو ماه آینده شاهد آگهی رسمی کوه بیرمی به عنوان یکی از مناطق حفاظت شده استان خواهیم بود

مدیر کل اداره حفاظت محیط زیست استان درباره مناطق شکار ممنوع در استان بوشهر نیز گفت: یکی از این مناطق شکار ممنوع کوه مند است که از مناطق ارزشمند استان است، کل، بز، قوچ و میش در این منطقه وجود داشته و زیست می کند. منطقه تنگ باهوش و کوه سیاه نیز به عنوان مناطق شکار ممنوع وجود دارند و منطقه کوه بیرمی نیز در مرحله آخر تصویب به عنوان یک منطقه حفاظت شده است و ان شااله تا یکی دو ماه آینده شاهد آگهی رسمی این منطقه به عنوان یکی از مناطق حفاظت شده استان خواهیم بود.

دستگاه های اجرایی باید وظایف خود را در خصوص تالاب ها به خوبی انجام دهند

فرهاد قلی نژاد در خصوص سوال دیگر «فکرشهر» پیرامون وضعیت حقابه تالاب ها در استان با اعلام اینکه استان بوشهر دارای سه تالاب است که این سه تالاب در برنامه ملی تالاب های ایران قرار دارند، اظهار داشت: تالاب حله جزیی از منطقه حفاطت شده حله است، تالاب دیر نخیلو تالاب دریایی است و تالاب خلیج نایبند که  این سه تالاب منتحب استان بوشهر در برنامه حفاظت ملی تالاب ها هستند. خوشبختانه طرح جامع مدیریت تالاب حله هفته گذشته در شورای برنامه ریزی استان و سازمان مدیریت و برنامه ریزی مصوب شده است و بعد از این دستگاه های اجرایی باید وظایف خود را در خصوص تالاب به خوبی انجام دهند.

وی با بیان اینکه در خصوص دو تالاب دیگر در حال مطالعه جامع هستیم، اظهار داشت: تلاش خواهیم کرد تا فروردین ماه ۹۸ طرح جامع نایبند و دیر نخیلو به اتمام برسد و بتوانیم این دو طرح مطالعاتی را به تصویب شورای برنامه ریزی استان برسانیم و فعالیت اجرایی و تصمیم وظایف دستگاه های اجرایی در سال ۹۸ در حفظ تالاب های استان را بتوانیم شروع کنیم.

تخلیه فاضلاب های شهری و ورود  فاضلاب های صنعتی باعث آلودگی آب دریا می شوند

قلی نژاد در پاسخ به «فکرشهر» درباره آلودگی آب و خاک استان بوشهر، با بیان اینکه نباید از اکوسیستم دریایی خلیج فارس غافل شویم، اظهار داشت: امروز وضعیت خوبی ناشی از تخلیه فاضلاب های شهری و فاضلاب های صنعتی به دریا نداریم؛ در این خصوص پیگیری ها را شروع کردیم؛ تمام شهرهای ساحلی ما باید مجهز به تصفیه خانه های فاضلاب استاندارد باشند. علت مهم آلودگی دریا، تخلیه فاضلاب های شهری و ورود برخی از فاضلاب های صنعتی است که تصفیه خانه ها رها می کنند.

وی افزود: در این خصوص فعالیت های جدیدی را در استان شروع خواهیم کرد؛ ایستگاه های پایش دریایی را در چند روز آینده مشخص می کنیم و طبق یک اطلاع رسانی خوب تا نیمه بهمن ماه، پایش زیست محیطی ایستگاه های پایش دریایی را از نظر میکروبی و زیست محیطی که احتمالا بالای ۵۰ ایستگاه است را شروع خواهیم کرد، ماهانه ایستگاه ها را پایش می کنیم بعد از پایش منابع مشخص می شود که کدام شهر بیشترین سهم را در فاضلاب شهری در دریا دارد و کدام صنعت بیشترین آلودگی را وارد دریا می کند، از این رو می توانیم وارد پیگیری های مدیریتی و قضایی در این زمینه شویم.

در استان بوشهر یک محل دفن زباله استاندارد وجود ندارد

مدیر کل حفاظت محیط زیست استان بوشهر در خصوص آلودگی خاک نیز محل دفن زباله استاندارد را عنوان کرد و گفت: نمی توانیم بگوییم در استان یک محل دفن زباله استاندارد وجود دارد، استاندارد نبودن محل های دفن زباله باعث آلودگی خاک شده است و نیاز است که در کارگروه مدیریت استان مورد توجه قرار گیرد؛ چرا که هیچ شهری از استان دارای مرکز دفن زباله مرکزی و استاندارد نیست، همچنان دفن زباله به صورت سنتی و با خاک دفن می شود یا زباله ها را می سوزانند، باید چاله های دفن زباله ایجاد شود و زباله ها با آهک دفن شوند، کنترل گاز طبیعی باید صورت گیرد و شیرابه ای که از این سلول ها و چاله ها ایجاد می شود باید در تصفیه خانه فاضلاب شیرابه تحت تصفیه قرار گیرد.

کارخانه سیمان دشتستان جزو صنایع آلاینده است

وی در پاسخ به «فکرشهر» مبنی بر آلودگی کارخانه سیمان اظهارداشت: متوجه این آلودگی شده ایم،اخطارهای در این خصوص به کارخانه سیمان صادر شده است، پاسخ دادند که در حال تعویض فیلتر هستیم که با گذشت سه ماه و دریافت دو اخطار کاری انجام نشد و ما نیز با این پاسخ قانع نشدیم و نامه این شرکت را به عنوان صنایع آلاینده استان بوشهر صادر کرده و در حال پیگیری موضوع هستیم.

 

نظرات بینندگان
سیدحمید رضا حسینی
|
-
|
يکشنبه ۳۰ دی ۱۳۹۷ - ۱۱:۵۱
مصاحبه وگزارش خوبی بودبهمراه تصاویر.بامیدخداهمچنان شاهدرشدوترقی روزافزون این هفته نامه وزین باشیم!!!
ناشناس
|
-
|
سه‌شنبه ۰۲ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۱:۵۵
نزدیک  صبح بیاین تویجاده دالکی تا قشنگ گرد و خاک و دود و آلودگی های که پخش میشه از کارخانه سیمان رو ببینید

مخصوصا تابستون
ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر