يکشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
اختصاصی« فکرشهر»
فکرشهر - اسماء بوستانی: آیین افتتاح دبیر خانه استانی حفاظت از پلنگ ایرانی، سه شنبه ۹ بهمن ماه، در اداره حفاظت محیط زیست شهرستان دشتستان برگزار شد.
کد خبر: ۵۲۳۳۱
سه‌شنبه ۰۹ بهمن ۱۳۹۷ - ۰۴:۵۵

فکرشهر - اسماء بوستانی: آیین افتتاح دبیر خانه استانی حفاظت از پلنگ ایرانی، سه شنبه ۹ بهمن ماه، در اداره حفاظت محیط زیست شهرستان دشتستان برگزار شد.

به گزارش فکرشهر، فرماندار دشتستان در این آیین،  یکی از ارکان موثر توسعه پایدار را حفاظت از محیط زیست دانست و اظهار داشت: هیچ گاه در هیچ مملکتی توسعه پایدار محقق نمی شود مگر به عزم ملی و تلاش جمعی مردم آن سرزمین.

ارسلان زارع با بیان اینکه در سال های اخیر در کشور ایران شاهد نگاه امیدوارانه تر و اهتمام جدی تر در آحاد مردم، به ویژه سازمان های مردم نهاد، حافظان محیط زیست و مسوولین در خصوص حفاظت از محیط زیست بوده ایم، افزود: برنامه ششم توسعه که به همت دولت تدبیر و امید تدوین و در مجلس شورای اسلامی به قانون تبدیل شد، نگاه ویژه ای به حفاظت از محیط زیست داشته است، به همین دلیل هر فرد به سهم خود باید در جهت تحقق سند چشم انداز توسعه جمهوری اسلامی ایران تلاش کند و زمینه توسعه پایدار را برای سال های آتی ایجاد کند.

زارع با اشاره به حرکت امیدوارانه ای که چند ماه گذشته در شهرستان دشتستان، در خصوص زنده گیری پلنگ ایرانی اتفاق افتاد، گفت: وقتی پلنگ ایرانی به سبب کمبود طعمه غذایی در طبیعت، ناگزیر به سوی روستا و محل دام ساکنین حمله ور می شود و ساکنین آن منطقه به جای تلف کردن این حیوان وحشی ارزشمند، با مسوولان محیط زیست استان تماس برقرار می کنند و خودشان مسوولانه همکاری می کنند، جای بسی خرسندی است، این همراهی موجب زنده گیری این حیوان می شود و با همت و تلاش های رییس اداره محیط زیست شهرستان دشتستان و همکارانشان این پلنگ به طبیعت برمی گردد.

وی از اقدامات فرهنگی مسوولان و سازمان های مردم نهاد که تاثیر گذاری خود را در حوزه محیط زیست ثابت کرده اند ابراز امیدواری کرد و افزود: امروزه در کنار مسوولان، تعدادی سازمان های مردم نهاد وجود دارد که اطمینان دارم با برنامه ریزی های مفید و افتتاح دبیر خانه پلنگ ایرانی در دشتستان و ارتباط موثر و مفید رییس اداره حفاظت از محیط زیست شهرستان دشتستان با مرکز استان و حمایت مدیر کل این اداره، به توفیق های ارزشمندی در خصوص محیط زیست دست خواهیم یافت.

فرماندار دشتستان در پاسخ به درخواست رییس اداره محیط زیست دشتستان، در خصوص اختصاص بودجه به دبیر خانه پلنگ ایرانی، اظهار داشت: به امید حق مانند دو سال گذشته که پروژه ای را مطرح کردیم و مصوب شد، در ماه های آینده و در اعتبارات سال ۹۸، مشروط به اینکه منع قانونی برای مبادله موافقت نامه نداشته باشد، حتما مبلغ قابل توجهی بنا به طرح نوشته شده ای که از سوی شما دریافت خواهیم کرد، پیش بینی می کنیم.

زارع در پاسخ به درخواست دیگر رییس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان دشتستان در خصوص توسعه ساختمان  و سالن همایشات این اداره، اظهار داشت: به لحاظ چارت سازمانی متناسب طراحی شده، اجازه توسعه ساختمان را صادر نمی کنند، زیرا بودجه در کمیسیون تلفیق است و آیین نامه اجرایی در دولت تدوین و ابلاغ می شود، فکر نمی کنم دستمان باز باشد، اما هر زمان جهت برگزاری  جلسه، همایش یا کارگاه آموزشی به مکان نیاز داشتید، در مرکز شهرستان به اندازه کافی فضا در اختیار داریم و می توانید بدون پرداخت هزینه فعالیت های خود را در این مکان ها انجام دهید.

مدیر کل اداره حفاظت محیط زیست استان بوشهر با بیان اینکه شهرستان دشتستان یکی از شهرستان های فعال در زمینه طبیعت است، اظهار داشت: علاقه مندان و دوستداران طبیعت در این شهرستان به ما انگیزه و انرژی می دهند و بنا به گزارشاتی که از سوی همکارانمان دریافت می کنیم، دشتستانی ها همانند یک محیط بان و علاقه مندان به طبیعت این عرق را در زادگاهشان دارند که میراث های طبیعی زادگاهشان را برای خود، نسل های آینده، استان و کشور ایران حفظ کنند.

فرهاد قلی نژاد با اعلام اینکه گونه ای که امروز به عنوان دبیر خانه استانی افتتاح می شود، یکی از گونه های ارزشمند و جزو گونه های در خطر انقراض حمایت شده کشور است، افزود: طبق برنامه ششم توسعه، برنامه اقدام ملی حفاظت گونه در کشور تدوین و ابلاغ شده است و استان هایی که دارای زیستگاه این گونه هستند، در برنامه اقدام ملی قرار دارند و باید یک سری فعالیت ها و ماموریت های برنامه ای را برای این گونه ها انجام دهند.

قلی نژاد یکی از بکرترین زیستگاه های پلنگ ایرانی را شهرستان دشتستان اعلام کرد و افزود: آخرین مورد زنده گیری پلنگ در دشتستان انجام شد، از این رو نیاز بود که برنامه ریزی هایی در این راستا صورت گیرد و تمایل داشتیم که دبیر خانه پلنگ ایرانی در مرکز استان باشد، چرا که نیاز به همکاری و همراهی NGO ها و علاقه مندان به طبیعت در راستای شکل گیری این برنامه حفاظتی و با توجه به بُعد زیستگاهی و بیشتر به دلیل همراهی جوامع ملی و عاشقان طبیعت، افتتاح این دبیر خانه را در شهرستان دشتستان قرار دادیم، تا بتوانیم در بحث حفاظت موفق شویم، چرا که قادر به گذاشتن هر محیط بان در هر هکتار نیستیم و بدون حمایت مردم، دوست داران طبیعت و مسوولین استان، طبیعت حمایت نخواهد شد.

وی با اشاره به انقراض گونه هایی که امروزه در ایران فقط شاهد تماشای تصاویر آن ها در کتاب ها هستیم، اظهار داشت: امروزه شاهد وضعیت دردناک و خطرناک گوزن زرد ایرانی که آهنگ انقراض آن نیز به صدا در آمده است هستیم، به همین دلیل جهت جلوگیری از انقراض نسل گونه های دیگر باید در دشتستان و استان فعالیت های بیشتری صورت گیرد، بسیاری از مردم می گویند این گونه ها چه ارزشی دارند که تمام وقت خود را صرف حفاظت از این گونه ها می کنید؟ باید بگویم خداوند هیچ ژن و گونه ای را بدون حکمت خلق نکرده است، از این رو بخشی از این فلسفه خلق گونه ها را شناسایی کردیم و می دانیم که جدا از بحث اخلاقی آفرینش، هر موجودی مانند انسان حق زندگی کردن دارد.

مدیر کل اداره حفاظت محیط زیست استان بوشهر با اعلام اینکه امروزه توجهی که به بعد گردشگری طبیعی و گونه های جانوری می شود، باعث توسعه گردشگری و منبع درآمدی برای استان و جوامع محلی آن می شود، ادامه داد: با توجه به وجود مرکز تکثیر آهو در استان و درخواست گناوه برای صادرات گوشت و پخش پروتئین، نشان می دهد که گونه های جانوری ما در بحث دارو، درمان، تامین پروتئین و گردشگری به عنوان یک صنعت و منبع درآمد می تواند بسیار موثر باشد.

قلی نژاد از توسعه آموزش زیست محیطی به صورت روستا به روستا خبر داد و افزود: قسمتی از تجهیزات این دبیرخانه فراهم شده است و بخش دیگر نیز تامین خواهد شد. امید است با دوربین گذاری بتوانیم زیستگاه ها را بیشتر شناسایی کنیم و مناطق تحت حفاظت بیشتر پایش کنیم.

رییس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان دشتستان نیز اظهار داشت: به جرات می گویم، ارسلان زارع اولین فرمانداری است که برای حفاظت از یک گونه حیاط وحش، پروژه ای را در کمیته ی برنامه ریزی اجرایی کرد که نمونه ای از این پروژه را در جایی دیگر مشاهده نکردم، به همین دلیل در همین مکان از زحمات فرماندار دشتستان قدردانی می کنم.

صادق پورسالم ضمن تشکر از مدیر کل اداره حفاظت محیط زیست به دلیل افتتاح دبیر خانه پلنگ ایرانی در دشتستان اظهار داشت: دو درخواست از فرماندار دشتستان و مدیر کل دارم که امیدوارم در این راستا همکاری های لازم را با ما انجام دهند. درخواست اولم این است که بعد از افتتاح دبیرخانه، نیاز به هزینه و بودجه و پشتیبانی داریم تا بتوانیم شهرستان دشتستان را در خصوص حفاظت از محیط زیست رو سفید کنیم.

پورسالم درخواست دیگر خود را در خصوص توسعه ساختمان اداری شهرستان دشتستان اعلام کرد و افزود: در این مکان به دلیل کمبود فضای اداری قادر به برگزاری کارکاه های آموزشی و همایشات نیستیم، تمایل داریم در حوزه ی محیط زیست دانش های علمی را در تمامی اقشار افزایش دهیم.

به گزارش فکرشهر، محمد مهدی زنده باد از انجمن زمین پاک و یکی از فعالین حفاظت محیط زیست استان در این آیین اظهار داشت: باعث افتخار است که فرزندم کیاشاه زنده باد به عنوان اولین عضو دبیرخانه پلنگ ایرانی انتخاب شده است، انسان در هر جایگاه، شغل و حرفه ای که باشد به راحتی می تواند از حامیان محیط زیست شود و فرهنگ میحط زیست را در بین اقشار مختلف جامعه افزایش دهد. من نیز این افتخار را دارم که در کنار شغل و حرفه خود، یکی از حامیان محیط زیست باشم.

بر اساس این گزارش، کیاشاه زنده باد، نوزاد تازه متولد شده، فرزند محمد مهدی زنده باد، به عنوان اولین عضو از دبیر خانه پلنگ ایرانی و کوچکترین عضو انجمن زمین پاک در دشتستان انتخاب شد.

 

 

 

 

 

 

نظرات بینندگان
غلام
|
-
|
چهارشنبه ۱۰ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۰:۰۹
با افتتاح این دبیرخانه،همین یک پلنگ پارسالی را سال آینده نخواهیم داشت.
ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر