جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
کد خبر: ۵۲۶۴۰
چهارشنبه ۱۷ بهمن ۱۳۹۷ - ۰۳:۵۱

فکرشهر: مدیر عامل شرکت آب منطقه ای بوشهر گفت: وجود 5 هزار و 800 چاه غیر مجاز در استان مشکلات حوزه آب را بیشتر کرده است.

به گزارش فکرشهر به نقل از خبرگزاری صدا و سیما مرکز بوشهر، شاهپور رجایی در نشست آب، رسانه و دانشگاهیان در دانشگاه خلیج‌فارس با اشاره به کاهش بارندگی‌ها در سال‌های اخیر افزود: این عامل باعث شده شاهد کاهش 300درصدی آورد رودخانه‌ها و همچنین کاهش کیفیت آب باشیم.

وی با بیان اینکه طی این مدت صدور پروانه بهر‌برداری از آب‌های زیرزمینی رشد دو و نیم برابری داشته است اضافه کرد: با وجود 5هزار و 800چاه غیرمجاز در استان بوشهر سطح آب‌های زیرزمینی در استان به شدت کاهش یافته است.

مدیر عامل شرکت آب منطقه ای بوشهر خاطرنشان کرد: در حالی که در سال ۸۷ یک دشت ممنوعه در استان  داشتیم این میزان اکنون به ۱۲دشت رسیده است، همچنین  5 شهر اصلی استان ۵۰درصد هدر رفت آب دارند.

وی شیرین سازی آب دریا را از راه‌های برون رفت از مشکل کم‌آبی بیان و اضافه کرد: در حال حاضر ۷.۵ میلیارد مترمکعب برداشت آب خام از دریا انجام می‌شود که تا پایان برنامه ششم توسعه این میزان به بیش از ۲۱ میلیارد متر مکعب خواهد رسید.

رجایی تصریح کرد: در همین راستا هدف گذاری اساسی برای شیرین سازی ۱۴۴هزار متر مکعب آب دریا انجام شده است.

وی اضافه کرد: اکنون 20درصد آبیاری باغات به روش نوین است که برنامه داریم این میزان را به 70درصد برسانیم.

مدیر عامل شرکت آب منطقه ای بوشهر با اشاره به اقدامات ضروری  برای کنترل هدر رفت آب و کاهش  مشکلات آبی در تابستان آینده گفت: برای سه شهرستان استان برنامه‌ریزی ویژه‌ای داریم  که در شهرستان دشتستان امید داریم شرایط را بتوانیم به قبل از بحران برگردانیم، در شهرستان جم نیز شرایطی بهتری خواهیم داشت اما با وجود تلاش‌ها برای رفع مشکلات کم‌آبی در تنگستان، نگرانی‌ها همچنان باقی است.

اشک پور رئیس پژوهشکده آب استان بوشهر نیز شناسایی مخاطرات و ظرفیت‌های آبی استان در شرایط فعلی را برای کاهش بحران کم آبی ضروری دانست و افزود: نقش رسانه‌ها در فرهنگ سازی مصرف آب می‌تواند بسیار اثرگذار باشد.

نجفی رئیس سازمان بسیج رسانه استان بوشهر هم گفت: رسانه ها باید در حوزه فرهنگ‌سازی مصرف آب تلاش بیشتری کنند.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر