شنبه ۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
فکرشهر: استان بوشهر که از سال 1370 با تاسیس دانشگاه خلیج فارس به جرگه استان های دارای ساختار رسمی آموزش عالی پیوست می توانست میزبان ارزنده ای برای گشایش نمایندگی جهاد دانشگاهی باشد که به دلایلی تاکنون پس از گذشته قریب به 23 سال نتوانسته است خواسته دانشگاهیان و اهالی صنعت در استان را جامه عمل بپوشاند.به گزارش فکرشهر، در حالی که مسئولان استان در قریب یک ده گذشته بدین سو در رده های مختلف معمولا استان را در رده اول در بخشی از شاخص ها معرفی می کنند اما شواهد موجود نشان می دهد که در بخش هایی نیز در رده پایانی قرار دارد.
کد خبر: ۵۶۳۸
يکشنبه ۲۳ شهريور ۱۳۹۳ - ۰۷:۴۲

فکرشهر: استان بوشهر که از سال 1370 با تاسیس دانشگاه خلیج فارس به جرگه استان های دارای ساختار رسمی آموزش عالی پیوست می توانست میزبان ارزنده ای برای گشایش نمایندگی جهاد دانشگاهی باشد که به دلایلی تاکنون پس از گذشته قریب به 23 سال نتوانسته است خواسته دانشگاهیان و اهالی صنعت در استان را جامه عمل بپوشاند.

به گزارش فکرشهر، در حالی که مسئولان استان در قریب یک ده گذشته بدین سو در رده های مختلف معمولا استان را در رده اول در بخشی از شاخص ها معرفی می کنند اما شواهد موجود نشان می دهد که در بخش هایی نیز در رده پایانی قرار دارد.

بر اساس این گزارش ، یکی از شاخص هایی که استان بوشهر را به عنوان تنها استان کشور در رده انتهایی قرار گرفته است نداشتن جهاد دانشگاهی می باشد .

جهاد دانشگاهی با اهدافی مانند ترویج فرهنگ وهنر اسلامی، مقابله با غربزدگی، انجام تحقیقات کاربردی، پیگیری طرحهای تحقیقاتی جهاد، ارایه خدمات علمی-فنی، حمایت از دانشجویان و پژوهشگران مستعد، اجرای دوره‌های رسمی آموزش‌های علمی-کاربردی و ایجاد زمینه هایی برای اشتغال بیشتر فارغ التحصیلان دانشگاهی با فرمان رهبر كبير انقلاب اسلامي حضرت امام خميني (قدس سره) در تاريخ 23 خرداد 1359 مبني بر تشكيل ستاد انقلاب فرهنگي، در  مورخه 16 مرداد همین سال به منظور تحقق بخشيدن به اهداف انقلاب فرهنگي به عنوان يك نهاد انقلابي و برخاسته از انقلاب فرهنگي تاسيس شد.
بر مبناي مصوبات اساسنامه جديد، جهاد دانشگاهي نهادي  عمومي و غير دولتي است که زير نظر شوراي عالي انقلاب فرهنگي، داراي شخصيت مستقل با اهداف گسترش تحقيقات و شكوفايي روحيه تتبع و استعدادها، توسعه امور فرهنگي، گسترش طرح‌هاي كاربردي و نيمه صنعتي و با وظايفي كه در ماده سوم اساسنامه به عهده آن گذاشته شده است فعاليت دارد.

اين نهاد در حال حاضر علاوه بر دفتر مركزي داراي 44 واحد جهاد دانشگاهي است كه 14 واحد آن در شهر تهران و 30 واحد در مراكز دانشگاهي شهرستان‌ها استقرار دارند. 

همچنين تعداد 12 پژوهشكده، سه پژوهشگاه، 15 سازمان و مركز و 17 مؤسسه و شركت به ثبت رسيده نيز تحت پوشش اين نهاد فعاليت دارند.

خبرگزاری‌های ایسنا و ایکنا، مرکز امام و انقلاب، مرکز افکار سنجی دانشجویان، مرکز گردشگری، صندوق قرض‌الحسنه و سازمان انتشارات از جمله زیر مجموعه‌های فعال جهاد دانشگاهی در سطح کشور هستند.

استان بوشهر که از سال 1370 با تاسیس دانشگاه خلیج فارس به جرگه استان های دارای ساختار رسمی آموزش عالی پیوست می توانست میزبان ارزنده ای برای گشایش جهاد دانشگاهی باشد که به دلایلی تاکنون پس از گذشته قریب به 23 سال نتوانسته است خواسته دانشگاهیان و اهالی صنعت در استان جامه عمل بپوشاند.

با توجه به اهداف تعریف شده ،جهاددانشگاهی تنها نهادی است که از محل درآمدهای خود که از فعالیت‌های پژوهشی، خدماتی و آموزشی حاصل می‌شود می تواند در اعتلای فرهنگ استان گام های ارزنده بردارد. 

این شرایط با کارکرد مثبت و در خور توجه در بیش از سه دهه گذشته در استان های مختلف نشان می دهد که بدلیل خلاء وجودی شکل گیری آن در استان بوشهر شاهد از دست رفتن فرصت های بی نظیری در عرصه های مختلف دانشجویی و صنعتی در کنار آموزش های کاربردی کوتاه و بلندمدت بوده ایم .

توجه به مزاياي طبيعي استان بوشهر و توسعه فعاليت‌هاي صنعت نفت در کنار توسعه فعاليت‌هاي كشاورزي گياهان دارويي باتوجه به آب و هواي مناسب استان بوشهر براي پرورش برخي از گياهان دارويي به ويژه گياهان آلوورا كه ارزش دارويي، بهداشتي و غذايي داردبه همراه توسعه علمي و فناورانه در پتروشيمي و آب شيرين کن با توجه به بحران آب و نياز به آب در آينده می تواند زمینه های بکری برای افتتاح جهاد دانشگاهی در استان بوشهر باشد هر چند که حميدرضا طيبي رئیس وقت جهاد دانشگاهی کشور در سفری که در تاریخ 4 اسفند 88 به استان داشت وعده کرد که بزودی نمایندگی این نهاد در استان بوشهر تشکیل می شود.

به نوشته ی سوک، با گذشت بیش از 5 سال از آن زمان و عملی نشدن وعده های ارائه شده توسط مسئولان وقت به نظر می رسد که متولایان امر در استان بوشهر با ظرفیت سازی های مورد نیاز و انجام رایزنی های گسترده زمینه تاسیس نمایندگی جهاد دانشگاهی در استان را فراهم سازند تا با توجه به صنعتی بودن این استان گام های مناسب برای داشتن یک ساختار منسجم از جهاد دانشگاهی فراهم شود.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر