سه‌شنبه ۰۱ خرداد ۱۴۰۳
جستجو
کد خبر: ۵۷۳۱۵
شنبه ۰۸ تير ۱۳۹۸ - ۰۷:۵۰

فکرشهر: ‏۳۴‏‎ ‎سال بعد از رخداد ۷ تیر ۱۳۶۰ چطور دو دلال مواد مخدر کلاهی را کشتند‎؟

به گزارش فکرشهر، روزنامه شهروند نوشت: «مردی که بمب را زیر تریبون رئیس حزب جمهوری اسلامی کار گذاشته بود، ٣٤‌سال بعد با وجود سال‌ها زندگی مخفی و ‏فرار از مجازات، توسط دو خلافکار حرفه‌ای کشته شد. کسانی که به او شلیک کردند قصد داشتند رقیبی را که به ‏عنوان یکی از قاچاقچیان حرفه‌ای در هلند شناخته می‌شد، از سر راه بردارند. آنها نمی‌دانستند کسی را کشته‌اند ‏که سال‌ها به‌عنوان بزرگ‌ترین تروریست ایران تحت تعقیب بوده است‎.

تروریستی به نام کلاهی‎

او جوان ظاهرالصلاح و مودبی بود که در فراخوان گسترده حزب جمهوری اسلامی در سال ١٣٥٩ به همراه ١٠٠‌هزار ‏نفری که ثبت‌ نام کردند، وارد این حزب شد؛ بدون این‌ که شک کسی را برانگیزد. سوابق او در کمیته‌های انقلاب ‏اسلامی و معرفی‌اش توسط یکی از افسران ارتش (که بعدها معلوم شد از عوامل تروریستی گروهک منافقین بوده ‏است) باعث شد هیچ شکی برانگیخته نشود‎.

او را شهید مالکی مسئول تشریفات حزب پذیرفته بود. اعتقاد داشت از همه اعضای حزب بیشتر فعالیت می‌کند و ‏کاری‌تر است؛ در حالی‌ که خیلی از اعضای ستادی حزب برایشان جای سوال بود که چرا این جوان، این همه ‏کنجکاو است و مدام سوال می‌پرسد. بادامچیان می‌گوید: «من هیچ وقت به او اعتماد نداشتم. بارها هم به شهید ‏مالکی در این‌ باره تذکر دادم‎.»

محمدرضا کلاهی صمدی، اطلاعات فنی زیادی داشت و مهارتی در کار کردن با سیستم‌های صوتی، رادیویی، ‏بی‌سیم و برق داشت. او رفته‌رفته با جلب نظر شهید بهشتی، توانست به‌عنوان مسئول حفاظت ساختمان حزب جمهوری ‏اسلامی در تهران خود را به حلقه اول تصمیم‌گیران و شورای مرکزی حزب نزدیک کند. کسانی که در مشاغل و ‏مناصب مهم و حساسی مانند شورای‌ عالی قضائی، دیوان عالی کشور، مجلس و سپاه پاسداران حضور  داشتند‎.

دو روز مانده به انفجار دفتر حزب، ٦ نفر از عناصر تروریستی فرقه منافقین، با تجمع در خانه‌ای تیمی، به کار هر شب ‏خود که شنود بی‌سیم نهادهای انقلابی بود، ادامه ‌دادند. آنها آن شب میهمان ویژه‌ای داشتند که قرار بود محموله ‏مهمی را به او تحویل بدهند. این میهمان، مسئول حفاظت دفتر حزب جمهوری اسلامی، محمدرضا صمدی کلاهی بود و ‏محموله‌ای که باید تحویل می‌شد، دو بمب بسیار قوی با قدرت انفجاری فوق‌العاده زیاد بود‎.

روز هفتم تیرماه ١٣٦٠، بمب‌هایی که در کارتن کاغذ و کیف شخصی کلاهی وارد ساختمان کهنه حزب شده بود، ‏منفجر شد و بهشتی به همراه بیش از ٧٢ نفر از اعضای حزب جمهوری اسلامی با موج انفجار و فروریختن سقف بتنی سالن ‏اجلاس، شهید شدند. لحظاتی قبل از انفجار، صمدی کلاهی به بهانه خرید از حزب خارج شد و دیگر کسی او را ‏ندید تا این‌ که ٣٤‌سال بعد برخی از منابع محلی در هلند، پس از قتل یک مهندس برق که گفته می‌شد واردکننده ‏بزرگ مواد مخدر به هلند بوده، هویت او را به نام صمدی کلاهی تأیید کردند. این‌ طور بود که پرونده عامل بزرگ‌ترین ‏عملیات تروریستی پس از انقلاب، بسته شد‎.

شرکایی با دست‌های آلوده به خون

سازمان مجاهدین خلق که در بین مردم ایران به نام گروهک منافقین شناخته می‌شود، سازمانی با مشی مبارزه ‏مسلحانه علیه رژیم شاه و بر مبنای ایدئولوژی اسلامی بود که پس از تسویه حساب‌های داخلی و کشتار عناصر ‏اسلامگرای این سازمان در میانه دهه ٥٠ خورشیدی، علنا به سمت و سوی ایدئولوژی مارکسیست گرایش یافت. پس ‏از انقلاب، این سازمان وارد چالش سیاسی با نظام نوپای جمهوری اسلامی شد و ٣‌ سال بعد، با اعلام بازگشت به ‏مشی مبارزه مسلحانه، شمشیر را برای حکومت تازه تأسیس ایران از رو بست. این سازمان با تحلیلی که از وضع ‏مبارزه با جمهوری اسلامی داشت، پس از ترورهای هدفمند در ابتدای دهه ٦٠، به این تحلیل رسید که باید ‏‏«سرانگشتان رژیم» را در بین مردم قطع کند. برای همین، ترور کور مردم کوچه و بازار که مثلا ظاهری مذهبی یا ‏سنتی داشتند یا در مسجد محل رفت‌وآمد می‌کردند و احیانا با پیش‌نماز محله خوش‌وبش داشتند، در دستور کار ‏سازمان قرار گرفت. با وجودی که ابعاد دقیق ترورهای هدفمند و کور و تلفاتی که به دلیل همدستی این تشکیلات با ‏رژیم بعث برجا مانده، مشخص نیست و آمار دقیقی از جنایت‌های این گروهک منتشر نشده، ولی خانواده‌های ‏قربانیان اعلام کرده‌اند دست‌کم ١٧هزار نفر توسط اعضای این سازمان ترور شده‌اند‎.

ولی در پرونده ترور بهشتی و یارانش در هفتم تیر ١٣٦٠، نمی‌توان با قاطعیت تمام اعلام کرد داغ ننگ این رسوایی ‏بزرگ تنها بر پیشانی فرقه منافقین خورده است، زیرا قرینه‌های زیادی وجود دارد که نشان می‌دهد اعضای این ‏سازمان با همکاری برخی سرویس‌های جاسوسی خارجی ازجمله موساد (رژیم صهیونیستی) و سیا (ایالات ‏متحده آمریکا) توانسته‌اند این ترور بزرگ را سازماندهی کنند.

علاوه بر ساختار تخریبی فوق‌العاده بمبی که آن روز منفجر و باعث شد ساختمان حزب جمهوری اسلامی به‌طور ‏کلی ویران شود، تعدادی از اشخاص درگیر در پرونده گفته‌اند اعضای نهادهای انقلابی در آن روزها، صحبت‌هایی ‏درباره همدستی سرویس‌های جاسوسی بیگانه با عوامل تروریستی داخلی مطرح کرده‌اند. عزت الله سحابی و ‏ابوالحسن بنی‌صدر در همان سال‌ها گفتند شواهد قوی وجود دارد که عوامل گروهک منافقین با هدایت و همکاری ‏سرویس‌های خارجی، توانستند عملیات تروریستی با این ابعاد را انجام دهند؛ نظریه‌ای که بعدها با پناه دادن ‏سیاسی به کلاهی صمدی در اروپا، تقویت شد. صمدی کلاهی توانست پس از کسب پناهندگی سیاسی دست‌ کم ‏‏٣٠‌سال با هویت جعلی علی معتمدی در شهر آلمیره واقع در مرز هلند زندگی کند. البته پس از مرگ او، نمایندگان ‏پارلمان هلند به وزارت کشور و دادگستری اعتراض کردند که چرا هلند پناهگاه تروریست‌هایی شده که گناهکار بودن آنها ‏برای همگان معلوم است و دولت هلند هم اعلام کرد هنگام دادن پناهندگی به صمدی کلاهی از هویت اصلی او بی‏‌اطلاع بوده است؛ پاسخی که چندان صادقانه به نظر نمی‌رسد‎.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر