يکشنبه ۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
کد خبر: ۶۱۳۵۹
دوشنبه ۰۸ مهر ۱۳۹۸ - ۰۸:۱۷

فکرشهر: رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر گفت: ۴۹ سردخانه‌ای با ظرفیت ۲۸ هزار تن برای نگهداری خرما در نخلستان‌های استان راه‌اندازی شده است.

به گزارش فکرشهر از مهر، محمدتقی منوچهری ظهر دوشنبه در نشست با مسئولین جهاد کشاورزی استان بوشهر اظهار داشت: خرما یکی از ظرفیت‌های مهم کشاورزی استان بوشهر است که نقش مهم و تأثیرگذاری در تولید، اشتغال و صادرات دارد.

وی با اعلام در دست ساخت بودن چند سردخانه نگهداری خرما با ظرفیت چهار تن افزود: بر اساس پیش‌بینی‌ها ۶۴ هزار تن محصول از نخیلات استان برداشت می‌شود.

منوچهری بیان کرد: برداشت محصول نخیلات از تیرماه آغازشده و تاکنون ۸۰ درصد محصول نخیلات استان بوشهر معادل ۱۱۰ هزار تن برداشت‌شده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر با بیان اینکه اعتبارات ویژه‌ای از منابع ملی به استان بوشهر برای اجرای طرح نوین آبیاری در اراضی نخیلات در قالب طرح نخلستان به استان بوشهر اختصاص‌یافته است گفت: در اجرای طرح نخلستان در منطقه آب‌پخش دشتستان ۱۷۰ هکتار از نخلستان‌های این منطقه به آبیاری نوین و تحت فشار مجهز شدند.

تغییر شیوه آبیاری سنتی به نوین

وی تصریح کرد: با تکمیل طرح تغییر شیوه آبیاری سنتی به نوین در اراضی نخلستانی دشتستان ۱۵۰ میلیون مترمکعب در سال در مصرف آب صرفه‌جویی می‌شود و در حال حاضر ۳۴ هزار و ۲۵۰ هکتار از نخیلات استان بوشهر تحت پوشش این طرح هستند.

منوچهری افزود: یکی از مشکلات و دغدغه‌های مهم در اراضی نخیلات استان بوشهر کمبود آب و شیوه غرق آبی در آبیاری نخلستان‌ها بود که در همین راستا طرح اصلاح شیوه آبیاری در نخیلات تدوین و در ستاد اقتصاد مقاومتی تصویب شد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر گفت: افزایش بهره‌وری در نخلستان‌های استان یکی از برنامه‌های مهم این سازمان است.

وی بیان کرد: در قالب طرح نخلستان، شیوه آبیاری سنتی به نوین تبدیل می‌شود که در این راستا در سطح دو هزار و ۴۰۰ هکتار اراضی نخیلات سعدآباد دشتستان طرح آبیاری نوین آغازشده است.

تجهیز اراضی حاشیه حله به سامانه نوین آبیاری

منوچهری اضافه کرد: عملیات اجرایی طرح تجهیز اراضی حاشیه حله استان بوشهر به سامانه نوین آبیاری آغاز شد و همچنین مطالعات طرح تجهیز اراضی حاشیه حله به سامانه نوین آبیاری در سطح هزار هکتار از اراضی تحت ایستگاه پمپاژ انجام می‌شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر اظهار داشت: در مجموع امسال از ۱۰ هزار و ۱۰۰ هکتار اراضی نخیلات تحت پوشش آبیاری نوین دشتستان، دو هزار و ۴۰۰ هکتار در سعدآباد و مابقی در آب‌پخش و منطقه کل قرار دارند.

برداشت محصول نخیلات

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر نیز اظهار داشت: برداشت محصول نخیلات استان بوشهر در سه نوع محصول خارک، رطب و خرما در حال انجام است که از تیرماه خارک به عنوان نخستین محصول نخل برداشت می‌شود.

خسرو عمرانی افزود: بالغ بر ۱۵ هزار تن خارک برداشت‌شده است و همچنین بیش از ۴۵ هزار تن رطب نخلستان‌های استان بوشهر به بازار مصرف عرضه‌شده است.

وی تصریح کرد: استان بوشهر در تولید خرما دارای رتبه سوم در کشور است که بیش‌ترین گونه محصول نخیلات استان بوشهر را کبکاب، شکر و خاصویی، برهی، بریمی، شیخالی و استعمران است که ۷۵ درصد محصول نخیلات استان بوشهر در شهرستان دشتستان برداشت می‌شود.

عمرانی بیان کرد: خرمای باکیفیت استان بوشهر در بازارهای داخلی و خارجی مشتریان زیادی دارد و سالانه افزون بر ۳۰ هزار تن از خرمای استان به کشورهای مختلف صادر می‌شود که توسعه صنایع فرآوری خرما بر افزایش صادرات این محصول افزوده است.

وی با بیان اینکه خرما از اواسط شهریورماه از نخیلات استان بوشهر آغازشده که تا آبان ماه ادامه دارد اظهار داشت: افزایش قیمت خرما نسبت به سال گذشته، زمینه بهبود وضعیت معیشتی و رضایت کشاورزان را فراهم کرده است.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر خاطرنشان کرد: پیش‌بینی می‌شود ۱۱۰ هزار تن خرما از نخلستان‌های استان برداشت شود که با احتساب خارک و رطب در مجموع پیش‌بینی می‌شود ۱۶۴ هزار تن محصول از نخیلات برداشت شود.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر