دوشنبه ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
فکرشهر: اولین سخنان «پاتریک مودیانو» بعد از برنده نوبل شدن که در مصاحبه‌ای تلفنی به زبان فرانسوی مطرح شد، از طریق وب‌سایت رسمی جایزه نوبل ادبیات منتشر شد.به گزارش فکرشهر از ایسنا، پاتریک مودیانو نویسنده فرانسوی که 17 مهرماه جایزه نوبل ادبیات 2014 را به خود اختصاص داد، اولین مصاحبه‌اش را با «هلن هرنمارک» نماینده‌ جایزه نوبل به زبان فرانسوی و از طریق تلفن انجام داد.متن این مکالمه تلفنی به شرح زیر است:شما خبر برنده‌شدن‌تان را کجا شنیدید؟
کد خبر: ۶۴۰۶
جمعه ۱۸ مهر ۱۳۹۳ - ۰۷:۴۰

فکرشهر: اولین سخنان «پاتریک مودیانو» بعد از برنده نوبل شدن که در مصاحبه‌ای تلفنی به زبان فرانسوی مطرح شد، از طریق وب‌سایت رسمی جایزه نوبل ادبیات منتشر شد.

به گزارش فکرشهر از ایسنا، پاتریک مودیانو نویسنده فرانسوی که 17 مهرماه جایزه نوبل ادبیات 2014 را به خود اختصاص داد، اولین مصاحبه‌اش را با «هلن هرنمارک» نماینده‌ جایزه نوبل به زبان فرانسوی و از طریق تلفن انجام داد.

متن این مکالمه تلفنی به شرح زیر است:

شما خبر برنده‌شدن‌تان را کجا شنیدید؟

راستش در خیابان بودم. بله در خیابان بودم که دخترم به من اطلاع داد.

اوه! دخترتان به تلفن همراه‌تان زنگ زد؟

بله، بله، بله خیلی تحت‌تاثیر قرار گرفتم. این خبر به‌طور خاصی برایم لذت‌بخش بود چرا که من یک نوه‌ سوئدی دارم.

شما کجا بودید؟ در مرکز پاریس؟ دقیقا در کدام خیابان؟

اوه! دقیقا کنار باغ «لوکزامبورگ» بودم.

کسب نوبل ادبیات برای‌تان چه معنایی دارد؟

اول از همه خیلی غیرمنتظره بود و جایزه‌ای بود که هرگز فکر نمی‌کردم دریافت کنم... این اتفاق واقعا روی من اثر گذاشت و مرا بسیار احساسی کرد.

شما زمان زیادی است که به نویسندگی مشغولید، چه می‌نویسید؟

خب، من خیلی زود یعنی در بیست‌ و چندسالگی نوشتن را شروع کردم. حالا دیگر خیلی وقت از آن زمان گذشته است. خیلی طبیعی است. آن هم بخشی از زندگی من شده است.

شما تاکنون 20 یا 30 کتاب نوشته‌اید. آیا کتاب به‌خصوصی هست که برای‌تان لذت بیش‌تری به همراه داشته و بیش از دیگر کارهای‌تان برای‌تان مهم باشد؟

ببینید، خیلی سخت است. من همیشه حس می‌کردم دارم یک کتاب می‌نویسم. این بدین معناست که 45 سال است در حال نگارش یک کتاب به روشی منقطع هستم. تو حتی خوانندگان خود را نمی‌شناسی.

حالا که در جهان مشهور شده‌اید، کدام یک از کتاب‌های‌تان را به همه توصیه می‌کنید؟

من همیشه تصور می‌کنم که آن آخرین کتابم باشد.

عنوان آن چیست؟

نام این کتاب «برای این‌که در محله گم نشوی» (Pour que tu ne te perdes pas dans le quartier) است و موضوع آن، از دست دادن چشم‌اندازهای اطراف‌مان است. آخرین کتاب همیشه آنی است که پیشنهادش می‌کنم، چون آن کتاب تو را ترک می‌کند...

آیا دوست دارید بیش‌تر بنویسید؟

بله، بله.

امشب را با خانواده جشن می‌گیرید؟

بله، بله می‌خواهم با خانواده‌ام باشم. با نوه‌ سوئدی‌ام که بسیار برایم شیرین است و مرا خیلی دوست دارد. من جایزه‌ام را به او تقدیم می‌کنم. هرچه باشد او اهل آن کشور است.

آیا در دسامبر به سوئد می‌روید؟

بله، بله حتما.

با تمام اعضای خانوادتان؟

(باخنده) بله. بله.

آیا خانواده بزرگی دارید؟

نه، نه واقعا. فقط دو دختر و یک نوه دارم. بنابراین خانواده‌مان چندان بزرگ نیست.

به گزارش وب‌سایت رسمی جایزه نوبل ادبیات، پاتریک مودیانو در پایان مصاحبه‌اش نگران پیچیده‌بودن حرف‌هایش بود و باز هم تکرار کرد از دریافت این افتخار بین‌المللی خیلی تحت تأثیر قرار گرفته است.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر