شنبه ۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
کد خبر: ۶۴۵۸۵
چهارشنبه ۱۳ آذر ۱۳۹۸ - ۰۷:۰۹

فکرشهر: کارآفرینان روستای چهارروستایی بخش ریگ شهرستان گناوه با مشکلات عدیده‌ای مواجه شده‌اند و انتظار حمایت و پشتیبانی دارند تا موانع فراروی آنان برطرف شود.

آنان اظهار داشتند: در صورت حل نشدن موانع و مشکلات ایجاد شده درسالی که رونق تولید نام گذاری شده‌است، واحدهای تولیدی تعطیل و تعداد زیادی از افراد شاغل بیکار خواهند شد.

به گزارش فکرشهر از ایرنا، برخوردار نبودن تخفیف بیمه، واگذارنشدن آب و تخصیص نیافتن سرمایه درگردش از عمده مشکلات گریبانگیر واحدهای تولیدی روستای چهارروستایی است.

کارآفرین تولیدکننده محصولات لبنیات سنتی آلماس روستای چهارروستایی گفت: این واحد تولیدی از واحدهای فعال در زمینه تامین بهترین و باکیفیت‌ترین لبنیات استان بوشهر و شهرستان است که پس از هست سال فعالیت در ادامه راه بدلیل مشکلات گریبانگیر در حال تعطیل شدن است.

الماس خواجه افزود: این واحد تولیدی تا چندمدت پیش حدود پنج تن شیر به بازار استان و شهرستان عرضه می‌کرد که اکنون باتوجه به مشکلات فراروی به یک تن تقلیل یافته است.

برخورداری از تخفیف بیمه و انشعاب آب

وی اظهار داشت: یکی از مشکلات این واحد و واحدهای دیگر تولیدی در این روستا، مشمول نشدن تخفیف حق بیمه کارگاه‌های زیر پنج نفر شاغل توسط تامین اجتماعی است که امیدواریم مسئولان مربوطه در رفع آن تلاش و همت کنند.

خواجه گفت: واگذارنشدن انشعاب آب از خطوط لوله از دیگر مشکلات این کارگاه است که با وجود پیگیری‌های زیاد تاکنون نتیجه‌ای عاید نشده‌است.

این کارآفرین بیان کرد: با پیگیری به عمل آمده با مسئولان مربوطه واگذارنشدن انشعاب را بهانه کمبود آب عنوان کردند در حالیکه به صنایع دیگر مانند  مرغداری‌ها و خانه باغ‌ها آبرسانی شده‌است.

وی اضافه کرد: در صورتی که مشکلات فرارو برطرف نشوند دچار ضرو زیان اقتصادی و افراد شاغل در این واحد بیکار خواهند شد.

سرمایه در گردش نیاز کارآفرینان

دیگر کارآفرین این روستا که متصدی کارگاه بازیافت ضایعات پلاستیکی است، گفت: تخصیص ندادن سرمایه در گردش، مشمول نشدن از تخفیف بیمه‌ای واحدهای تولیدی و  واگذار نکردن انشعاب آب از عمده مشکلات این کارگاه است.

غلامرضا نعمتی افزود: علاوه براینکه بارها خواسته خود را با مسئولان درمیان گذاشته‌ایم در هفته گذشته نیز نشستی با یکی از مقام های کشوری در وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی و نماینده اتاق بازرگانی استان بوشهر برگزار و مشکلات و پیشنهادهای خوبی توسط کارآفرینان روستا مطرح شد.

وی گفت: یکی از مسایل مطرح شده در این نشست، تغییر کاربری ندادن محل مورد درخواست فعالیت کارگاه‌های کوچک و درقبال آن تاکید دستگاه‌های اجرایی بر استقرار در شهرک صنعتی بندرریگ با حدفاصل ۲۰ کیلومتری از روستا بود که مشکل آفرین و باعث موانع ایجاد و گسترش فعالیت خواهد شد.

نعمتی افزود: در این ارتباط ضرورت دارد حسب بخشنامه رفع موانع تولید بویژه با تغییر کاربری اراضی کم بازده کشاورزی موافقت شود.

وی بیان کرد: تخصیص سرمایه گردش برای واحدهای ایجادشده به منظور گسترش فعالیت و افزایش اشتغال، حل موانع واگذاری نشدن انشعاب آب برای کارگاه‌های فعال این منطقه از دیگر مطالبه‌های کارآفرینان در این نشست بود.

عصمت حسنی کارآفرین کارگاه آموزشی فرش دستباف  خواستار مکان مناسبی در این روستا شد.

وی افزود: باتوجه به اینکه مکان  فعلی کارگاه استیجاری است انتظار داریم که محلی مناسب برای فعالیت این واحد درنظر گرفته شود.

حسنی همچنین خواستار اختصاص سرمایه درگردش برای ادامه فعالیت در کارگاه آموزشی خود شد.
 سید صغری موسوی خواه متقاضی کارگاه صنایع دستی با چرم موافقت نکردن با  محل مورد درخواست فعالیت، زهرا خواجه متصدی کارگاه عرقیات گیاهی نصر حمایت نکردن در اعطای تسهیلات بانکی، اشرف  خواجه متصدی تولید انواع نان محلی  صدور نشدن مجوز و سهمیه آرد و علی خواجه متصدی تولید شیرینی و قنادی تخصیص نیافتن وام را از مشکلات خود عنوان و خواستار رفع این موانع شدند.

کارآفرینان به تامین اجتماعی مراجعه کنند

رئیس تامین اجتماعی گناوه گفت: طبق مصوبه هیات وزیران به  ۳۷ واحد صنفی تکلیف شده که آنان می‌توانند از معافیت حق بیمه استفاده کنند و به غیر از این واحدها امکان معافیت برای آنان توسط تامین اجتماعی وجود ندارد.

سیدحسن آبشاری با بیان اینکه  کارآفرینی از این روستا به تامین اجتماعی گناوه مراجعه نکرده است، افزود: به منظور حل مشکل کارآفرینان، بازرسان  این اداره از محل آنان سرکشی  و پس از بررسی و تایید فعالیت، برای پیگیری مراحل بعدی و اخذ مجوز برخورداری از حق معافیت بیمه به استان گزارش خواهد شد.

بررسی مشکل کارآفرینان در کارگروه

معاون برنامه‌ریزی و توسعه فرمانداری گناوه گفت: به منظور حل مشکل و رفع موانع تولید کارآفرینان در این شهرستان، کارگروهی در فرمانداری تشکیل شده که بصورت مستمر نشست با متقاضیان طرح‌ها و دستگاه‌های مربوطه برگزار می‌شود.

حسین امیری افزود: کارآفرینانی که در زمینه حق معافیت بیمه مشکل دارند باید به اداره تامین اجتماعی شهرستان و برای دریافت تسهیلات بانکی و آب به ادارات مربوطه مراجعه کنند.

وی گفت: سهمیه آرد یارانه‌ای تنها به نانوایی‌ها اختصاص و شامل خانه‌پز محلی نمی‌شود.

معاون برنامه ریزی و توسعه فرمانداری گناوه افزود: کارآفرینانی که مشکل و مانعی در اجرای طرح و در عین فعالیت دارند  ضمن آمادگی برای همکاری و حل آنها باید ارتباط خود را با دستگاه‌های مرتبط بیشتر کنند.

وی اظهار داشت: حمایت و پشتیبانی از طرح‌های اشتغال‌زایی و ملزم شدن متقاضیان به اجرای آنها برای اعضای کارگروه اشتغال حایز اهمیت است و بصورت مستمر  بازدید و نظارت می‌شوند.

امیری گفت:  دستاورد تسهیلات پرداختی به متقاضیان باید تنها منجر به اشتغال‌زایی شود و طرح هایی که با وجود اخذ وام منجر به ایجاد اشتغال نشده توسط کمیته فنی و بانک‌ها بررسی و در صورت استنکاف متقاضی از اجرای آن، طبق مقررات بازگردانده شود.

روستای چهارروستایی گناوه از توابع بخش ریگ شهرستان گناوه در شمال شرقی استان بوشهر قرار دارد.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر