جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
فکرشهر: معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر گفت: از هر دو زن سفید پوست یک نفر در مرحله ای از زندگی خود دچار شکستگی ناشی از پوکی استخوان می شود .به گزارش فکرشهر، دکتر عبدالمحمد خواجه ییان روز سه شنبه به مناسبت روز جهانی پوکی استخوان در گفت وگو با ایرنا افزود: زنان غیر سفید پوست و مردان نیز به میزان کمتر از زنان سفید پوست در معرض خطر ابتلا به پوکی استخوان هستند.
کد خبر: ۶۷۴۴
سه‌شنبه ۲۹ مهر ۱۳۹۳ - ۰۱:۲۶

فکرشهر: معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر گفت: از هر دو زن سفید پوست یک نفر در مرحله ای از زندگی خود دچار شکستگی ناشی از پوکی استخوان می شود .

به گزارش فکرشهر، دکتر عبدالمحمد خواجه ییان روز سه شنبه به مناسبت روز جهانی پوکی استخوان در گفت وگو با ایرنا افزود: زنان غیر سفید پوست و مردان نیز به میزان کمتر از زنان سفید پوست در معرض خطر ابتلا به پوکی استخوان هستند.

وی با اشاره به اینکه شعار امسال روز جهانی پوکی استخوان 'قدرت بدنی بیشتر با استخوان های محکم' نامگذاری شده است یادآورشد: براساس تخمین بنیاد بین المللی استئوپروز(پوکی استخوان) در حال حاضر 220 میلیون نفر از زنان در سراسر دنیا دچار این بیماری هستند.

معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر اضافه کرد: پوکی استخوان بیماری است که در آن دانسیته و کیفیت استخوان کاهش پیدا می کند و منجر به ضعف اسکلتی شده و باعث افزایش احتمال شکستگی به خصوص در مهره های ستون فقرات، مچ، هیپ، لگن و بازو می شود.

دکتر خواجه ییان ادامه داد: باتوجه به افزایش امید به زندگی در بیشتر نقاط جهان، زنان حدود یک سوم عمر خود را بعد از یائسگی می گذرانند بنابراین استئوپروز حدود 20 درصد زنان و هشت درصد مردان بالای 20 سال را در جوامع غربی درگیر کرده است.

وی گفت: باور به اینکه پوکی استخوان در غرب شایع بوده و در کشور های شرقی بدلیل اینکه افراد بیشتر درمعرض نور خورشید هستند این بیماری کمیاب است درست نیست چرا که شواهد نشان می دهد با رشد پدیده شهرنشینی، شکستگی هیپ درکشور های آسیایی شایع خواهد شد.

این مقام بهداشتی افزود: سازمان بهداشت جهانی تخمین می زند که در سال 2020 حدود 200 میلیون نفر از جمعیت آسیا در سنین بالای 50 سال خواهند بود که باتوجه به افزایش امید به زندگی و عوامل خطری مثل تغییرات الگوی تغذیه ای، کمبود ویتامین D و کلسیم و کم تحرکی، استئوپروز به یکی از مهمترین مشکلات بهداشتی در این قاره تبدیل خواهد شد .

دکتر خواجه ییان اظهارداشت: باتوجه به بالا رفتن متوسط سن در جمعیت آسیایی، برآورد شده است که تا سال 2050 حدود 50 درصد تمام شکستگی های ناشی از استئوپروز در آسیا رخ دهد .

وی گفت: مطالعه بررسی شیوع پوکی استخوان و کمبود ویتامین D در شهرهای تهران، مشهد، شیراز، تبریزدر سال 1380 و در شهر های اراک و سنندج در سال 1390، بر روی افراد بالغ 20 ساله و بالاتر ایرانی در هر دو جنس مرد و زن ساکن شهر و نتایج مقایسه ای آن بیانگر کاهش سطح سرمی ویتامین D در کلیه گروه های سنی و جنسی وافزایش میزان شیوع استئوپروز بوده است.

دکتر خواجه ییان افزود: در حقیقت تراکم استخوانی که در سالهای نوجوانی وجوانی به حداکثر مقدار می رسد در حدود سنین 45-35 سالگی در هر دو جنس شروع به کاهش می کند اما در زنان بعد از یائسگی بدلیل از دست دادن هورمونهای جنسی کاهش تراکم تشدید می یابد به صورتی که زنان در طی پنج تا هفت سال بعداز یائسگی پنج تا هفت درصد از استحکام استخوانی خود را از دست می دهند.

وی یادآورشد: هر چند این کاهش تراکم وابسته به سن و اجتناب ناپذیر است ولی سرعت کاهش توده استخوانی در هر دو جنس تحت تاثیر عواملی مانند BMI ، مصرف سیگار، بی حرکتی، اختلالات تولید و متابولیسم ویتامین D و پرکاری پاراتیرویید است.

دکتر خواجه ییان بیان کرد: پوکی استخوان حتی به نسبت دیابت، سکته قلبی و سرطان پستان بیشتر منجر به بستری شدن در بیمارستان در زنان بالای 45 سال می شود.

معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر گفت: عارضه مهم استئوپروز؛ شکستگی های پاتولوژیک است که یا کشنده هستند و یا درمان آنها هزینه های مالی بسیار داشته و عوارض آن منجر به کاهش کیفیت زندگی می گردد درنتیجه پیشگیری از بروز بیماری و تشخیص و درمان بهنگام آن بسیار اهمیت دارد.

وی افزود: باتوجه به ماهیت عوامل خطر بیماری که دو دسته غیرقابل کنترل )مانند افزایش سن ، جنس زن ، نژاد(و قابل کنترل )کمبود ویتامین D و عدم رعایت تغذیه سالم ، عدم فعالیت فیزیکی مناسب و مصرف سیگار و الکل هستند هم اکنون وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی مطابق با رعایت رسالت' اولویت پیشگیری بر درمان ' برنامه ریزی برای ادامه اجرای طرح پیشگیری و کنترل استئوپروز با هدف پیشگیری ، کاهش و تاخیر در بروز استئوپروز ، تشخیص بهنگام ودرمان بیماری را در دستور کار دارد.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر