يکشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
فکرشهر: طرح و ایده تازه معلم کوچکترین مدرسه جهان باعث شد تا دانش آموزان منطقه زعفرانیه تهران با ارسال کتاب برای دانش آموزان مدرسه ای در روستای کوچک و محروم «رستمی» از توابع شهرستان بوشهر زکات دانش خود را بپردازند.به گزارش فکرشهر، 'عبدالمحمد شعرانی' معلم مدرسه 'کالو' شهرستان دیر که اکنون مشاور جوان مدیرکل آموزش و پرورش استان بوشهر است، طرح را با عنوان ایجاد 77 کتابخانه در 77 کلاس درس در مدارس روستاهای دارای زیر 10 نفر دانش آموز مطرح کرد که این ایده مورد استقبال مسوولان و مردم قرار گرفته است. 
کد خبر: ۶۸۹۷
دوشنبه ۰۵ آبان ۱۳۹۳ - ۰۱:۲۰

فکرشهر: طرح و ایده تازه معلم کوچکترین مدرسه جهان باعث شد تا دانش آموزان منطقه زعفرانیه تهران با ارسال کتاب برای دانش آموزان مدرسه ای در روستای کوچک و محروم «رستمی» از توابع شهرستان بوشهر زکات دانش خود را بپردازند.

به گزارش فکرشهر، 'عبدالمحمد شعرانی' معلم مدرسه 'کالو' شهرستان دیر که اکنون مشاور جوان مدیرکل آموزش و پرورش استان بوشهر است، طرح را با عنوان ایجاد 77 کتابخانه در 77 کلاس درس در مدارس روستاهای دارای زیر 10 نفر دانش آموز مطرح کرد که این ایده مورد استقبال مسوولان و مردم قرار گرفته است. 

در این ارتباط صبح یکشنبه به اتفاق مسوولان آموزش و پرورش استان بوشهر برای افتتاح چهارمین کتابخانه در قالب این طرح عازم روستای رستمی در 55 کیلومتری شهر بوشهر شدیم.

پس از حدود 45 دقیقه به روستایی از توابع شهرستان بوشهر به نام رستمی رسیدیم که در ابتدا متروکه و خالی از سکنه به نظر آمد اما در این روستا چند خانه ساده روستایی وجود داشت محروم از هرگونه امکانات رفاهی بود، پس از گذشتن از چند تپه ماهور پرچمی که برفراز ساختمانی برافراشته بود پیدا شد.

وقتی به آنجا رسیدم برسردراین ساختمان تابلو 'مدرسه یک کلاسه شهید جعفری' خود نمایی می کرد، در این مدرسه 9 دانش آموز شامل چهار دختر و پنج پسر در پایه های اول تا چهارم درس می خواندند که با دیدن ما ده ها پرسش در ذهنشان شکل گرفت.

مدتی بعد قفسه ای سبز رنگ که دارای شش ردیف بود با همکاری تنها معلم مدرسه شهید رستمی و معلم کوچکترین مدرسه جهان به دیوار نصب شد و کتابهای اهدایی که دانش آموزان یک مدرسه در منطقه زعفرانیه تهران پس از فراخوان طرح 77 کتابخانه برای 77 کلاس درس روستایی استان بوشهر انجام شده بود برای دانش آموزان مدرسه شهید جعفری روستای رستمی فرساده بودند، از سوی دانش آموزان این مدرسه با شور و شوق دردریف های این قفسه چیده شد.

اما عبدالمحمد شعرانی پیش از اینکه دانش آموزان مدرسه شهید جعفری پرسش های خود را بر زبان بیاورند گفت: با این طرح می خواستم بچه های روستای محروم فراموش نشوند و نگاه همه مردم را به آنها متوجه کنم.

شعرانی افزود: از زمان این فراخوان طرح 77 کتابخانه در فضای مجازی تاکنون بیش از پنج هزار جلد کتاب از سوی مردم به این طرح هدیه شده است و کتابخانه ملی ایران نیز قول داده هفت هزار و 700 جلد کتاب در این زمینه هدیه کند.

وی گفت: علاوه بر این مردم 80 میلیون ریال برای احداث قفسه کتاب دراین مدارس به آموزش و پرورش کمک کرده اند.

شعرانی با بیان اینکه حدود 700 دانش آموز در مدارس روستاهای محروم زیر 10 نفر دانش آموز استان بوشهر مشغول به تحصیل هستند افزود: قراراست برای هر کلاس یک کتابخانه با 100 جلد کتاب در نظر گرفته شود که پیش بینی می کنیم با کمک مردم این تعداد کتاب تامین شود.

وی گفت: هدف از اجرای این طرح ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی در بین دانش آموزان روستایی و محروم و اشاعه این فرهنگ در بین خانواده ها در این مناطق است.

شعرانی افزود: کتابهای این مدارس سال آینده با هم جابه جا و به روز رسانی می شوند.

وی گفت: مشارکت مردم دراجرای طرح کتابخانه دار کردن 77 مدرسه زیر 10 نفر جمعیت دانش آموزی در استان بوشهر همراهی مردم با این نکته که آموزش و پرورش تنها متولی تعلیم و تربیت نیست را ثابت کرد.

مدیرکل آموزش و پرورش استان بوشهر در این برنامه گفت: با توجه به تاکید و تشویق دانش آموزان به امر کتابخوانی به وسیله رییس جمهوری و راه اندازی زنگ گفت وگو در مدارس، معلم کوچکترین مدرسه دنیا، طرح فراخوان راه اندازی 77 کتابخانه کلاسی درمدارس 77روستای زیر 10 نفر دانش آموز را مطرح و مورد استقبال عموم مردم قرار گرفت.

'اصغر حصیری' افزود: از اول مهر امسال تاکنون مدرسه شهید جعفری رستمی چهارمین مدرسه ای است که کتابخانه کلاسی در آن راه اندازی می شود و تا پایان آبان این طرح در همه مدارس هدف اجرا خواهد شد.

وی گفت: دانش آموزان دراین طرح با خواندن کتابها می توانند داستانها را خلاصه نویسی و برای دوستان خود تعریف کنند.

حصیری افزود: این طرح از سوی همه مسوولان درکشور مورد حمایت قرارگرفت و وزارت آموزش و پرورش برای اجرای آن در مدارس کشور قول داده است. 

عبدالمحمد شعرانی که در سال 1385 به صورت سرباز معلم در مدرسه چهار دانش آموزی شهید رجایی روستای 'جمال آباد کالو' از توابع شهرستان دیر استان بوشهر تدریس می کرد، با راه اندازی وبلاگی برای این مدرسه و انتشار اخبار آن در فضای مجازی توجه رسانه های مطرح جهان را به این مدرسه جلب کرد، طوری که برخی گزارشگران رسانه های خارجی با سفر به ایران و دیدار از این مدرسه از آن گزارش تهیه و منتشر کردند.

انعکاس چهانی این مطلب در رسانه باعث شد تا مدرسه کالو از سوی یونسکو (سازمان علمی فرهنگی سامان ملل متحد) به عنوان کوچکترین مدرسه جهان شناخته شود و رسانه های داخلی و خارجی نیز مصاحبه ها و اخبار زیادی از معلم این کوچکترین مدرسه جهان انعکاس دادد.

این اقدام شعرانی مسوولان وزارت آموزش و پرورش جمهوری اسلامی ایران را برآن داشت تا وی که سالها به عنوان سرباز معلم خدمت می کرد را به استخدام آموزش و پرورش استان بوشهر درآورند.

پس از اطلاع رسانی ها خیرین مدرسه ساز برای روستای کالو یک آموزشگاه جدید با امکانات جنبی احداث کردند و سالانه نمایشگاه فعالیت های این مدرسه برگزار می شود و مردم و مسوولان زیادی از ان دیدن می کنند.

شعرانی اکنون به عنوان مشاور جوان مدیرکل آموزش و پرورش و عضو بنیاد نخبگان و انجمن خیرین مدرسه ساز استان بوشهر مشغول فعالیت است و ایده و طرح ایجاد 77 کتابخانه کلاسی در 77 مدرسه روستاهای کوچک و محروم زیر 10 نفر دانش آموز این استان را مطرح و به اجرا در آورده است. 

منبع:ایرنا

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر