جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
کد خبر: ۷۱۷۸۲
شنبه ۲۴ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۲:۳۶

فکرشهر:  رئیس اتاق بازرگانی بندر بوشهر گفت: شورای گفت وگوی دولت و بخش خصوصی این استان با برگزاری ۱۱ نشست و قرارگیری در بین استان‌های شاخص کشور رتبه دوم را کسب کرد.

به گزارش فکرشهر از ایرنا، خورشید گزدرازی در نشست با مسئولان دستگاه‌های اجرایی استان بوشهر افزود: اتاق بازرگانی بوشهر در زمینه شاخص‌های وضعیت و کیفیت تشکیل جلسات و کیفیت مصوبات استانی منطبق بر شرح وظایف شورا دارای بیشترین امتیاز بوده و از ۱۰۰ امتیاز ممکن در گروه اول در سطح کشور با امتیاز ۸۸.۷ در رتبه دوم قرار گرفت.

 وی بیان کرد: در این ارتباط ضرورت دارد که با تشکیل و برگزاری جلسات شورا طبق تقویم سال ۹۹ موجبات ارتقای رتبه کسب شده فراهم شود.

گزدرازی ادامه داد: با توجه به شعار سال و برای حمایت از تولید و صنایع داخلی و رویکرد دولت نسبت به کنترل و محدود کردن واردات، لیستی ممنوعه از اقلام کالاهای تولید داخل توسط وزارت سمت ابلاغ شد که ایراد آن این است که تاریخ اجرای دستورالعمل همزمان با ابلاغ آن است و کالاهای از قبل خریداری شده که وارد مناطق ویژه شده امکان ثبت سفارش برای آنها وجود ندارد.

وی افزود: در چنین شرایطی رسوب کالا و کانتینر در بنادر موجب متروکه شدن و با توجه به آغاز فصل گرما از بین رفتن کالا می‌شود.

گزدرازی ادامه داد: با توجه به موارد یاد شده و در نهایت آسیب مالی به صاحبان کالا وارد و همین امر موجب افزایش و انباشته شدن معوقات بانکی می‌شود.

وی گفت: در این ارتباط با اجرای صحیح آیین نامه قانون مقررات صادرات و واردات و ماده ۱۱ آن (براساس این ماده هرگونه ممنوعیت، محدودیت و یا افزایش تعرفه شامل کالاهای موجود در انبارهای گمرک، ثبت سفارش شده، اخذ قبض انبار یا حتی  محموله‎هایی که بر شناورها یا در هواپیماها به سمت مقصد در حال هم هستند و به عبارتی ماده ۱۱ بدون کم و کاست و استثنا همواره ساری و جاری است.) امری ضروی است.

گزدرازی ادامه داد: در این زمینه اداره بندر و مناطق ویژه اقتصادی بوشهر با توجه به شرایط موجود و تا صدور مجوز ترخیص باید از متروکه کردن کالاهای موجود خودداری کنند.

وی همچنین با اشاره به طولانی بودن  فرایند تخصیص و تامین ارز به منظور ترخیص تدریجی کالا اظهار داشت: با توجه به اینکه کالاهای وارده به بندر و گمرکات طی ماه‎های گذشته با رویه‎های موجود در سازمان صنعت، معدن و تجارت، ثبت سفارش در مقابل صادرات شده  و با مراجعه به گمرکات اجرایی، اظهار، حقوق و عوارض آنها پرداخت شده و کالا نیز آماده خروج است اما بانک‎های عامل اقدام عاجل نسبت به تخصیص و تامین ارز گمرکات مربوطه نمی‎کنند.

وی افزود: این روند کند منجر به رسوب کالاهای آماده خروج از گمرکات شده و با توجه به شیوع کرونا و لزوم رعایت پروتکل ایمنی و سلامت و پرهیز از ترددهای غیرضرور و تراکم انسانی بویژه در فضای بسته این شیوه جاری برای  گمرکات به دلیل رجوع مکرر صاحبان کالا می‎تواند منجر به ایجاد اشکالاتی جدی در حوزه سلامت و دامن زدن به شیوع این بیماری شود.

گزدرازی عنوان کرد: برای تعیین استراتژی کارآمد و حل این مشکل پیشنهاد می‎شود کارگروهی با محوریت معاون اقتصادی استاندار، سازمان صمت، گمرک، دبیر کمیسیون هماهنگی بانک‎‌های استان و اتاق بازرگانی به عنوان نماینده بخش خصوصی تشکیل و با ریاست شورا انجام مکاتبه‏‌های لازم با بانک مرکزی صورت گیرد.

وی در بخش دیگری اظهار داشت: اجرایی شدن ماده ۱۰قانون بهبود محیط کسب و کار  در زمینه صدور روادید از سوی کشور کویت از جمله خواسته فعالان بخش اقتصادی استان بوشهر است که انتظار می‌‏رود در این زمینه پیگیری لازم صورت گیرد.

گزدرازی افزود: تبیین مشکلات بلندمدت بحران کرونا در بخش پرورش میگو و بررسی راهکارهای پیشنهادی برای برون رفت از آن از دیگر خواسته‏‌های فعالان بخش خصوصی استان در حوزه پرورش میگو است.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر