دوشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
کد خبر: ۷۲۶۸۱
شنبه ۱۴ تير ۱۳۹۹ - ۱۱:۱۵

فکرشهر: معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بوشهرگفت:نتیجه پایش‌های انجام‌ شده نشان می‌دهند که برنامه واکسیناسیون برخی از کودکان به دلیل کاهش مراجعه خانواده‌ها در این استان با تاخیر مواجه شده است.

به گزارش فکرشهر، دکتر عبدالمحمد خواجه‌ئیان به رسانه‌ها اعلام کرد: هرچند مراقبان سلامت استان همه تلاش خود را به کار گرفته‌اند تا چنین تاخیری رخ ندهد و واکسیناسیون کودکان به‌موقع انجام شود.

وی یادآورشد:  اگر والدین به دلیل ملاحظه‌های مربوط به همه‌گیری کرونا برای واکسیناسیون فرزندان خود مراجعه نکرده‌اند با رعایت موازین بهداشتی از قبیل استفاده از ماسک، رعایت فاصله اجتماعی و با انجام هماهنگی قبلی با پایگاه یا خانه بهداشت محل سکونت خود جهت پیشگیری از ایجاد ازدحام و انتقال بیماری هرچه سریع‌تر جهت انجام واکسیناسیون کودک خود اقدام کنند.

معاون دانشگاه علوم پزشکی بوشهر گفت:واکسیناسیون کودکان از مؤثرترین و اثربخش‌ترین مداخله‌های بهداشتی انجام‌شده در جهان برای ارتقای سلامت جامعه بوده و این مهم در ایران توانسته است با دسترسی به پوشش بالای  99 درصد موفقیت‌های بزرگی درزمینه ریشه‌کنی، حذف و کنترل بیماری‌های قابل‌پیشگیری با واکسن را حاصل کند.

وی اضافه کرد: واکسن‌ها هرسال از مرگ بیش از 2 تا 3 میلیون کودک در جهان جلوگیری می‌کنند و بیش از ۲۰ سال است  که در کشور ایران موردی از بیماری فلج اطفال با ویروس وحشی مشاهده نشده است.

وی گفت: بیش از سه سال است که انتقال محلی بیماری سرخک در کشور رخ  نداده این در حالی است که ما در همسایگی کشورهایی قرار داریم که برخی از آن‌ها به دلیل ضعف در اجرای برنامه ایمن‌سازی به‌شدت درگیر این بیماری‌ها بوده و حجم بالای تردد مردم  این کشورها  به ایران یکی از مهم‌ترین عواملی است که می‌تواند خطر ورود و گسترش بیماری‌های قابل‌پیشگیری با واکسن در کشور را دوچندان کند.

خواجه‌ئیان افزود: اگر به هر دلیل پوشش بالای واکسیناسیون کاهش یابد به طور طبیعی خطر بازگشت بیماری‌ها  همیشه وجود دارد.

رئیس مرکز بهداشت استان بوشهر ادامه داد: طبق برنامه ایمن‌سازی کشوری، کودکان زیر 6 سال علیه بیماری‌هایی از قبیل فلج اطفال، هپاتیت، سل، کزاز، دیفتری، هموفیلوس آنفلوانزا، سیاه‌سرفه، سرخک، سرخجه و سندرم سرخجه مادرزادی واکسینه می‌شوند.

وی اظهار کرد: خدمات واکسیناسیون در این شرایط فراگیری بیماری کرونا همچنان برقرار  بوده و ارائه خدمت به مردم  صورت گرفته است.
 

خواجه ئیان تاکید کرد: بی‌توجهی به واکسیناسیون کودکان و افت پوشش واکسیناسیون در شرایطی که سیستم شبکه بهداشت و درمان درگیر مقابله با کرونا هستند، استان را هم‌زمان درگیر بیماری‌های قابل‌پیشگیری با واکسن نموده و خطر شیوع سراسری سایر بیماری‌های واگیر را به دنبال دارد.

وی با ابراز نگرانی در خصوص سهل‌انگاری خانواده‌ها در خصوص واکسیناسیون کودکان گفت: بیم آن می‌رود که با سهل‌انگاری خانواده‌ها درباره واکسیناسیون کودکان نه‌تنها دستاوردهای گذشته کشور در این زمینه ضایع شود، بلکه در کنار همه‌گیری کرونا، شاهد همه‌گیری بیماری‌های واگیر دیگری همچون فلج اطفال و سرخک نیز باشیم.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر