شنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
اختصاصی «فکرشهر»
فکرشهر: آخرین بار پیش از این که نام برازجان به عنوان تبعیدگاه دررسانه های داخلی و خارجی مطرح شد، مردادماه 1393 بود که دادگستری تهران قاتل «ستار بهشتی» را به تبعید به برازجان محکوم کرد؛ اقدامی که با واکنش تند مردم شریف، متمدن و بافرهنگ برازجان روبرو شد.پایگاه خبری تحلیلی «فکرشهر» در همان زمان در یادداشتی که توسط «هادی کفاش» ـ وکیل دادگستری و عضو شورای اسلامی شهر برازجان و رییس کمیسیون حقوقی و قراردادهای این شورا ـ نوشته شده بود با ذکر دلایل به بررسی این موضوع پرداخت و...
کد خبر: ۷۴۶۲۷
يکشنبه ۲۶ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۱:۳۶

فکرشهر ـ محمد محمدزاده فرد*: زخمی که سال هاست بر قلب مردم برازجان وارد شده، هفته گذشته بار دیگر عود کرد و باعث ناراحتی مردم شد.

معضلی به اسم «تبعیدگاه» یا نام قشنگی که مسوولین بر روی آن گذاشته اند به عنوان «اقامت اجباری محکومان»، که سال ها قبل قرار بود حل شود، اما به نظر می رسد این قصه سر دراز دارد.

چند روز پیش در نامه ای از سوی یکی از وزرات خانه ها، که ابتدا اعلام کردند وزیر کشور بوده و چند روز بعد توئیتر وزارت کشور تکذیب کرد و نوشت وزیر دادگستری بوده!!! به قوه قضاییه، اسامی شهرهایی که به عنوان تبعیدگاه مشخص شده اند، اعلام شد که متاسفانه کمافی السابق، نام برازجان نیز در بین این اسامی دیده می شود.

این که چه زمانی نام برازجان به عنوان تبعیدگاه مطرح شده، دقیق مشخص نیست؛ اما نکته مورد بحث این است که حق این مردم شریف نیست که از شهرشان به عنوان تبعیدگاه نام برده شود.

برای برازجان و مردمانش که پیشینه تاریخی آن به بیش از 2500 سال قبل برمی گردد و باقی مانده های کاخ های هخامنشی آن نشان از قدمت و فرهنگ این دیار دارد، شهری با بیش از صد و بیست هزار نفر جمعیت، شهری که شهدایی همچون غضنفرالسلطنه برازجانی، صادق گنجی، داریوش شاهینی و... را تقدیم اسلام و نظام کرده است، دیاری که دارای هنرمندانی بزرگ در سطح کشور و جهان است، شهری با ورزشکارانی که هم اکنون در سطح اول کشور در حال فعالیت هستند و با کسب مقام های جهانی و بین المللی پرچم پرافتخار میهنمان را در اقصی نقاط جهان به اهتزاز در می آورند، برازجانی که با داشتن جوانانی غیور و شجاع در بین یادگاران حماسه و ایثار به عنوان شهر تخریب چی ها در بین رزمندگان هشت سال دفاع مقدس از آن یاد می شود و ده ها مورد دیگر، زیبنده نیست که از شهرشان به عنوان تبعیدگاه یاد شود.

البته به عنوان یک ایرانی و ایضا برازجانی این سوال نیز در ذهنم ایجاد شده که معیارهای وزارت دادگستری یا کشور برای انتخاب برازجان به عنوان تبعیدگاه چیست؟

برازجان الحمدلله و به برکت نظام مقدس جمهوری اسلامی، از تمام امکانات اولیه زندگی مانند آب، برق، گاز، تلفن، اینترنت پرسرعت و... برخوردار است و مشخص نیست کسی که به این شهر تبعید می شود، دقیقا باید چه مصائب و سختی هایی را تحمل کند؟!

شاید تنها موردی که برازجان دارد و نصف شهرهای ایران ندارند، که البته نصف دیگر شهرهای ایران به آن مبتلا هستند، گرمی هوا باشد که آن هم این روزها خدا داده کولر گازی؛ هم پنجره ای و هم انواع دو تکه شامل دیواری و ایستاده که این مساله را به آسان ترین شکل ممکن حل کرده است.

علاوه بر این، بعید به نظر می رسد افرادی که در وزارت کشور فعالیت و پست دارند و اهل استان بوشهر بوده و یا سابقه خدمت به مردم استان را دارند، به آقایان وزرا مشورت ندهند! دوستان عزیز وزارتی، لطفا به وزرای محترم بفرمایید: «عامو حالا ما جایی نرفتیمه و ندیدیمه، تو خو شیراز رفتی یه. ری چه حسابی ای لیستکو دادیه؟»

آخرین بار پیش از این که نام برازجان به عنوان تبعیدگاه دررسانه های داخلی و خارجی مطرح شد، مردادماه 1393 بود که دادگستری تهران قاتل «ستار بهشتی» را به تبعید به برازجان محکوم کرد؛ اقدامی که با واکنش تند مردم شریف، متمدن و بافرهنگ برازجان روبرو شد.

پایگاه خبری تحلیلی «فکرشهر» در همان زمان در یادداشتی که توسط «هادی کفاش» ـ وکیل دادگستری و عضو شورای اسلامی شهر برازجان و رییس کمیسیون حقوقی و قراردادهای این شورا ـ نوشته شده بود با ذکر دلایل به بررسی این موضوع پرداخت و مخالفت شدید مردم با این مساله را اعلام داشت که ظواهر امر نشان می دهد کارساز شد و این تبعید صورت نپذیرفت. 

علاوه بر این، رسانه ها، فعالین اجتماعی و اهالی شهر برازجان چندین بار از مسوولین دولتی و شهری درخواست رسیدگی به این موضوع را داشته اند اما به نظر می‌رسد یا توان رفع این مشکل را ندارند و یا قصدی برای این کار در آن ها وجود ندارد و در کل به نظر می‌رسد از این عزیزان آبی گرم نخواهد شد؛ فرقی هم نمی کند در کدام وزارت خانه و جایگاه، پست داشته باشند و مسوول کدام ارگان باشند.

در عین حال، حتی مشخص نیست این روال غلط را کدام وزارت خانه شروع کرده و به نظر می رسد که خودشان هم متوجه واکنش ها از سراسر کشور شده اند، چون این روزها شاهد «کی بود کی بود من نبودم» هستیم، اما امیدوارم در این میان، حداقل نماینده مردم دشتستان در مجلس شورای اسلامی با رسیدگی به این مهم، ضمن انجام کاری ماندگار، عیار خود را نیز مشخص کند.

آقای «ابراهیم رضایی» از روز انتخاب به عنوان منتخب و پس از شروع به کار مجلس یازدهم به عنوان نماینده مردم شهرستان، همیشه در راس اخبار بوده است که البته بیشتر برای مسائل سیاسی و حزبی بوده و معلوم نیست فواید آن ها نیز شامل مردم دشتستان شود یا نه؛ اما این مورد می تواند سنگ عیار ایشان برای پیگیری مطالبات و خواسته های مردم باشد. 

به نظر می رسد این مشکل یک بار برای همیشه باید حل شود و این توهین به مردم بزرگوار برازجان از بین برود و نماینده محترم نیز مانند موکلین خود با ما به فکر شهر بوده و با جدیت این موضوع را دنبال کرده و نام برازجانِ برتر از جان را برای همیشه از لیست شهرهای تبعیدگاه خارج کنند.

البته در بین اسامی شهرهای تبعیدگاه، نام خورموج، مرکز شهرستان دشتی، نیز دیده می شود که وجود دو شهر که از قضا مراکز دو شهرستان بزرگ استان بوشهر هستند، به خودی خود تامل برانگیز بوده و جا دارد که این مهم به صورت کلی و استانی نیز مورد بررسی قرار گیرد.

*سردبیر «فکرشهر»

نظرات بینندگان
ناشناس
|
-
|
يکشنبه ۲۶ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۲:۴۳
درود آقای محمدزاده به مطلب درستی اشاره کردید
ناشناس
|
-
|
يکشنبه ۲۶ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۲:۵۵
بعید می‌دونم رضایی کاری انجام بده فقط بلده شو تبلیغاتی راه بندازه
الی
|
-
|
يکشنبه ۲۶ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۵:۱۸
حتما خود وزارتخانه ای ها بهتر میدونن ما داریم در چه شرایطی زندگی میکنیم برای همین دلشون نمیاد اسم تبعیدگاه رو از رومون بردارن
ناشناس
|
-
|
يکشنبه ۲۶ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۸:۱۳
متاسفانه در طول تاریخ همیشه برازجان مظلوم بوده و فریادرسی نداشته......
ناشناس
|
-
|
يکشنبه ۲۶ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۸:۲۳
سلام لطفن جهت پیشرفت و اعتلای شهرمان در انتشار و بیان مسایل اصل بیطرفی را لحاظ فرمایید با تشکر 
ناشناس
|
-
|
يکشنبه ۲۶ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۱:۴۰
نماینده دشتستان خطاب به رئیس جمهور:
*اعلام برازجان به عنوان شهر تبعیدگاهی خلاف قانون است/ لزوم اصلاح فوری لیست تبعیدگاه‌ها*

دکتر ابراهیم رضایی طی نامه‌ای به رئیس جمهور اعلام رسمى و علنى اسامى شهرهاى تبعيدگاهى كشور را نقض صريح قانون موضوعه خواند و خواستار رسیدگی فوری و حذف نام این شهر از لیست مذکور گردید.
احمد انگالی بوشهر
|
-
|
دوشنبه ۲۷ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۲:۴۲
داداش من سلام 

وقتی یک متن را به این زیبایی منتشر می کنی لزومی ندارد بر کوبیدن نماینده ات ...

خوب الان همه فهمیدن که شما خیر خواه نبودیه و صرفا فقط یک متن را به نگارش در آوردیه، یعنی خدایی باور کنم که اصلا ندیدی زحمات نماینده را واسه ایام قرنطینه کرونایی؟ یا نشست ها و سفر ها به شهر ها و روستاهای دشتستان را ؟ یا همان سددالکی را؟ یا حتی قبوض برق را ؟ تو رو خدا دیگه اینقدر چولش نکنید اوضاع را .... قشنگ می نوشتی بسم الله بعدش هم پشت نماینده ات می ایستادی تا قضیه حل بشه .... اما چه کنیم وقتی می بینم شما که رسانه هستید ، نمی تونین تاریخ این را در بیارید که برازجان چگونه به تبعید گاه تبدیل شد .... اونوقت انتظار از ما بقی بکشیم 
مدیریت فکرشهر
|
-
|
دوشنبه ۲۷ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۷:۴۲
باسلام. مستنداتی مبنی بر موضوعی که می فرمایید در جایی منتشر نشده و درخواست «فکرشهر» برای ارائه آن ها از سوی روابط عمومی آقای نماینده نیز تاکنون بی پاسخ مانده است.
مدیریت فکرشهر
|
-
|
دوشنبه ۲۷ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۷:۴۳
باسلام. در صورتی که شما مستندات و تاریخچه ای از این مساله را اطلاع یا در دسترس دارید، لطفا با ما نیز به اشتراک بگذارید تا برای عموم مردم نیز در دسترس بوده و بازنشر شود. 
باتشکر
ناشناس
|
-
|
دوشنبه ۲۷ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۰:۱۰
دردسر های «تبعیدی داری!».               «تبعیدی داری»، از بچه داری! هم پر زحمت تر و پردردسر تر است!!!        آن روز(ما قبل انقلاب) وقتی یکی از آن اراذل و اوباش های تبعیدی که به جرم تجاوز به عنف، یا اسید پاشی، و یا سرقت و دزدی و لات بازی و اوباشی گری و چاقو کشی و قمه زنی، یا هر عمل شنیع و خلاف و شریرانه دیگر، به افتخار! «اقامت اجباری» در این شهر محروم و مظلوم آن زمان، نایل شده بود، در سر چهار راه(دم گاراژ)، عربده کشان و تهدید کنان، نفس کش می‌طلبید و با بطری تیز  شکسته در دست( شیشه عرق سگی)، به مردم نجیب و متعصب و با غیرت این شهر شریف و شجاع پرور، توهین روا میداشت، یکی از جوانان شجاع و باغیرت و متعصب با فرزی و چابکی و بی باکی، او را از پشت محکم در بغل گرفت و با هم، مستی را از سرش پراندند!                  حال این سوال پیش می‌آید و این موضوع مطرح است که اگر  اتفاقاً او با همان شبشه تیز شکسته، رگ آن همشهری ما را بریده بود، یا جوانان متعصب عصبانی که به رگ غیرت شان بر خورده بود و نمی توانستند اهانت به شهر و مردم خود را برتابندند و تحمل کنند،  آسیب جدی و کاری به او وارد می یاختند، خدا می داند چه درد سر و گرفتاری بزرگی ناخواسته برای مردم آرام و نجیب شهر که پیش نمی آمد!
ناشناس
|
-
|
دوشنبه ۲۷ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۰:۴۸
شما این خبر رو پخش کردید درست ولی چرا خبر نامه ای که ایشان فرستادند رو اعلام نمی کنید؟

گویا کار شماست که سیاسی و حزبیه نه ایشان 
ناشناس
|
-
|
دوشنبه ۲۷ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۱:۰۳
کار هایی که تو همین دو سه ماه انجام داد رضایی:

۱.شفافیت رای خود با انتشار رای خود در فضای مجازی

۲. گزارش فعالیت یکی دو ماه  خود را در صفحه رسمی خود 

۳. اعتراض به  زنگنه که برای فاز ۱۴ 

۴.تلاش برای تشکیل دانشکده داروسازی در دشتستان

۵. نامه به رعیس جمهور برای حذف نام شهر برازجان از تبعیدگاه

بماند کار های دیگرش

کدوم نماینده تو تاریخ دشتستان این کار ها رو انجام داد؟

 
ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر