شنبه ۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
کد خبر: ۷۵۰۴۹
پنجشنبه ۰۶ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۱:۴۶

فکرشهر: معاون مهندسی و توسعه امور زیربنایی سازمان بنادر و دریانوردی گفت: مطالعه طرح مدیریت یکپارچه مناطق ساحلی این استان پایان یافته‌ و به زودی این مهم در شورای برنامه ریزی استان بررسی و مراحل موردنیاز اجرایی آن طی می‌شود.

به گزارش فکرشهر، محمدرضا اللهیار در گفت وگو با ایرنا افزود:  این طرح امسال همزمان با دهه مبارک فجر به عنوان سند عالی توسعه دریا محور سواحل استان بوشهر نهایی و اجرایی می‌شود.

وی اضافه کرد: در این سند پدیده‌های دریایی از جمله موج، جریان، رسوب و مواردی از این قبیل از دیدگاه‌های مختلف مورد بررسی قرار گرفته است.

اللهیار ادامه داد: در این سند مطالعه زیست محیطی، پدافند غیرعامل، سیاسی، امنیتی و کاربری‌های مربوط به اراضی انجام شده و در مقیاس شهرستان موضوع مربوط به برنامه عمل ارائه خواهد شد.

وی بیان کرد: در قالب این طرح در هر شهرستان ساحلی استان بوشهر بر اساس اولویت‌های توسعه‌ای مبتنی بر مطالعات انجام شده یک برنامه عملی در اختیارهر شهرستان قرار می‌گیرد تا این توسعه‎‏ها براساس برنامه اجرایی شود.

معاون مهندسی و توسعه امور زیربنایی سازمان بنادر و دریانوردی ادامه داد: این طرح یک برنامه پویا است و هر چند سال یکبار نیاز به بروزرسانی دارد اما به طور معمول این طرح‎ها در بازه زمانی ۵ تا ۱۰ سال قابلیت استفاده داشته و سپس متناسب با شرایط بروزرسانی خواهد شد.

وی افزود: یکی از موضوع‎‌های این مطالعه نقشه‏‌های اولویت دار است که در کاربری حوزه‌‏های مختلف مانند صنعتی، کشاورزی، شیلاتی، مناطق خاص حفاظت شده و گردشگری همه ظرفیت‏‌ها شناسایی و نقشه آنها در مقیاس‏‌های مدنظر ارائه می‏‎شود.

اللهیار بیان کرد: برای انجام طرح مطالعاتی از محل منابع داخلی سازمان بنادر و دریانوردی استفاده شده که متناسب با آن توسعه‎ها در سطح استان‌ها و در مقیاس‏‌های ملی انجام می‏‌شود.

وی گفت: این مطالعات سه بخش دارد که یک بخش از  آن در خشکی و در هماهنگی با طرح آمایش سرزمین اتفاق می‎افتد.

اللهیار اظهار داشت: بخشی که در حوزه دریا است نیز مربوط به مدیریت نوار ساحلی است که پدیده‏‌های دریایی را مدیریت می‏‌کند.

وی گفت: بخشی از مطالعات نیز مرتبط به دریا است که برای نخستین بار در کشور در منطقه خلیج فارس انجام شده و شامل جانمایی‎های لازم برای بهره‎برداری مناسب از دریا است تا بهره‏‌برداری مناسب‎تری از دریا صورت گیرد.

اللهیار افزود: هدف اصلی این مطالعات نیز توسعه پایدار و متوازن مناطق ساحلی است که یکی از گام‌‏های اصلی برای توسعه دریا محور نیز همین موضوع مربوط به داشتن پلان و طرح مشخص است تا  توسعه‌ها غیر متعادل و غیرمتوازن رخ ندهد و منجر به تخریب‏های زیست محیطی یا بهره‌برداری نامناسب از دریاها نشود.

الهیار ادامه داد: یکی از قابلیت‌های  استان بوشهر وجود سواحل بسیار مستعد و تعداد بنادر کوچک و بزرگ موجود در این استان است که در راستای توسعه آنها انتظار می‌‎رود سازمان بنادر و دریانوردی به عنوان نهاد دریامحور و مرجع دریایی کشور بتواند با همکاری دستگاه‎های ظرفیت‏‎ها را شناسایی و استعدادها را شکوفا کند.

وی عنوان کرد: یکی از برنامه‏ های مهمی که در این ارتباط وجود دارد برنامه توسعه مناطق ساحلی است که این برنامه می ‏تواند مبنای کار قرار گیرد تا از ایجاد مشکلات خاصی مانند تخریت‎های زیست محیطی و توسعه ‏های بی رویه و غیرمتعادل جلوگیری شود.

اللهیار گفت: در تحقق این مهم یکی بحث‎های استفاده از ظرفیت متخصصان داخلی، شرکت‏های مهندسان مشاور و نهادهای دانشگاهی و موسسات در تهیه طرح مدیریت یکپارچه مناطق ساحلی کشور است که در دهه ۸۰ این مهم رخ داده است.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر