جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
در جلسه شورای راهبردی جمعیت مطرح شد:
فکرشهر: مدیرکل ثبت احوال استان بوشهر گفت: روند کاهش جمعیت استان بوشهر در سال‌های اخیر بیشتر شده که در صورت تداوم بسیار نگران کننده است...
کد خبر: ۷۵۹۲۵
سه‌شنبه ۲۵ شهريور ۱۳۹۹ - ۰۹:۲۰

فکرشهر: مدیرکل ثبت احوال استان بوشهر گفت: روند کاهش جمعیت استان بوشهر در سال‌های اخیر بیشتر شده که در صورت تداوم بسیار نگران کننده است.

به گزارش فکرشهر از صداوسیما، اسکندر پاسالار در جلسه شورای راهبردی جمعیت بیان کرد: برنامه‌ریزی برای موضوع کاهش رشد جمعیت کشور ضروری است و تداوم روند فعلی، در سال‌های آینده بسیار نگران کننده خواهد بود.

وی با اشاره به سیاست‌های تنظیم خانواده در سال‌های گذشته، افزود: جمعیت عامل اصلی توسعه کشور است که در سال‌های گذشته کمتر مورد توجه واقع شده است و اینک برای جبرای آن باید برنامه‌ریزی جدی داشته باشیم.

تنظیم خانواده به معنای کاهش فرزندآوری نیست

مدیرکل ثبت احوال استان بوشهر تاکید کرد: تنظیم خانواده به معنای کاهش فرزندآوری نیست بلکه به معنای برنامه‌ریزی برای برخورداری از خانواده با جمعیت متعادل است که در گذشته این مفاهیم به گونه‌ای دیگر مورد توجه قرار گرفته‌اند.

وی عنوان کرد: از دهه ۶۰ به بعد، هم رشد جمعیت و هم بُعد خانوار در کشور به شدت کاهش پیدا کرد به‌طوری که در فاصله سال‌های ۱۳۸۵ تا ۱۳۹۰ شمار افراد خانوار از چهار نفر به سه نفر رسید.

پاسالار  با بیان اینکه تا سال ۱۳۷۰ به ازای هر هزار نفر جمعیت ۴۰ نفر به جمعیت آن افزوده می‌شد ادامه داد: بعد از اجرای سیاست‌های تنظیم خانواده این میزان به ۲۰ نفر کاهش یافت و از سال ۱۳۹۸ تا کنون نیز این رقم به ۱۵ نفر رسیده است.

کاهش جمعیت بی سابقه است

وی روند کاهش جمعیت را بی‌سابقه خواند و افزود: سطح جانشینی جمعیت یا خط باروری به صورت معمول ۲.۱ درصد است یعنی هر زن و شوهر حداقل دو فرزند باید داشته باشند، این در حالی است که در سال‌های اخیر خط باروری در کشور بین ۱.۶ و در استان بوشهر  ۱.۵ بوده است و هر خانواده کمتر از دو فرزند را تحویل اجتماع داده است.

مدیرکل ثبت احوال استان بوشهر با بیان این که آمار‌ها نشان می‌دهد که در سال‌های اخیر تمایل به فرزند آوری کاهش پیدا کرده است عنوان کرد: باید آموزش‌ها و مشوق‌هایی برای ترغیب افراد به فرزندآوری ارائه شود.

وی با یادآوری این موضوع که اوایل دهه ۱۳۴۰ به طور میانگین هر زن دارای ۸ فرزند بود، خاطرنشان کرد: در سال ۱۳۹۸ این میزان به کمتر از ۲ فرزند کاهش یافته است.

جمع برآوردی استان بوشهر یک میلیون و ۱۷۹ هزار نفر

پاسالار جمعیت این استان را بر اساس سرشماری سال ۱۳۹۵، یک میلیون و ۶۳ هزار و ۴۰۰ نفر اعلام کرد و گفت: جمعیت برآوردی استان تا پایان مرداد ماه امسال به یک میلیون و ۱۷۹ هزار و ۱۵۳ نفر رسیده است.

وی تراکم نسبت جمعیت به مساحت استان را ۵۱ نفر در هر کیلومتر بیان کرد و افزود: روند رشد طبیعی جمعیت استان در سال ۱۳۹۰، یک و ۵۵ صدم درصد بوده که این شاخص در سال ۹۸ به یک درصد کاهش یافته است.

مدیرکل ثبت احوال استان بوشهر میزان عمومی ثبت ولادت و وفات را در استان به ترتیب ۱۳.۸ و ۳.۸ درصد اعلام و تاکید کرد: چنانچه این روند با همین شیب ادامه پیدا کند زنگ خطر جدی برای جمعیت استان است و سال‌های پیش رو با مشکلات زیادی روبه رو خواهیم شد.

رشد جمعیت برای دستیابی به توسعه پایدار ضروری است

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار بوشهر نیز در این نشست نیروی انسانی را عامل اصلی توسعه و پیشرفت دانست و افزود: رشد جمعیت جوان به عنوان سرمایه اصلی یک کشور برای دستیابی به توسعه پایدار ضروری است.

مجید خورشیدی با تاکید بر ضرورت اجرای طرح‌های پژوهشی در زمینه بهسازی نسل و کاهش جمعیت، بیان کرد: ضمن اینکه در جلسات شورای راهبردی جمعیت باید طرح‌های کاربردی ارائه شود، باید از ظرفیت نخبگان و دانشگاه‌ها برای بررسی و واکاوی کاهش جمعیت و همچنین بهسازی نسل استفاده کرد تا نتایج این طرح‌ها قابلیت اجرا در جامعه را داشته باشند.

وی تصویب و اجرای قانون اعطای تابعیت به فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی با مردان خارجی را احترام به زن ایرانی دانست و گفت: این قانون احترام به هویت زن ایرانی است و این یک تصمیم مهم بود که در دولت تدبیر و امید محقق شد.

دریافت تصویر مدارک هویتی در دستگاه‌ها ممنوع است

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار بوشهر در بخش دیگری از سخنانش بر ممنوعیت دریافت تصویر مدارک هویتی از خدمت‌گیرندگان دستگاه‌های اجرایی تاکید و عنوان کرد: همه دستگاه‌های اجرایی با اتصال به پایگاه اطلاعات جمعیت کشور امکان احراز هویت از سازمان ثبت احوال کشور را به صورت برخط دارند و نیازی به اخذ مجدد مدارک از مراجعه کنندگان نیست.

وی با اشاره به ضریب بالای امنیت و سلامت اطلاعات پایگاه جمعیت کشور، تصریح کرد: با اتکا به این پایگاه داده، افراد درگیر مسائل جعل و اشتباه نمی‌شوند.

مدیرکل امور اتباع و مهاجرین خارجی استانداری بوشهر هم با بیان اینکه هویت و تابعیت یکی از موضوعات بسیار مهم و اساسی است، اظهار کرد: هر شخصی برای استفاده و بهره‌مندی از حقوق اجتماعی- سیاسی یک دولت، نیازمند دریافت و اخذ تابعیت آن کشور است؛ موضوعی که اگر محقق نشود، افراد با مشکلات عدیده و محرومیت‌های اساسی یک سرزمین مواجه خواهند شد.

عبدالرضا بشیری با بیان اینکه قانون اعطای تابعیت به فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی با مردان خارجی از لوایح ارزشمند دولت در راستای احقاق حقوق ملت و صیانت از حقوق شهروندی است افزود: پیش‌بینی می‌شود با اجرای این قانون حدود هزار و ۵۰۰ نفر به جمعیت استان بوشهر افزوده شود.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر