يکشنبه ۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
فکرشهر: ۲۰۰ غرفه در آتش سوزی بازارچه ساحلی دیلم سوخت و سه هزار نفر از نان شب محروم شدند، مقصر کیست؟
کد خبر: ۷۶۷۵۰
شنبه ۱۲ مهر ۱۳۹۹ - ۰۹:۰۴

فکرشهر: ۲۰۰ غرفه در آتش سوزی بازارچه ساحلی دیلم سوخت و سه هزار نفر از نان شب محروم شدند، مقصر کیست؟

به گزارش فکرشهر از خبرگزاری صداوسیما، بازارچه ساحلی دیلم با ۲۰۰ غرفه صبح پنج‌شنبه ۱۰ مهر آتش گرفت و سرمایه عده زیادی از مردم در کمتر از سه ساعت دود شد و به هوا رفت.
 
غرفه داران می‌گویند درست است که ۲۰۰ غرفه در این بازارچه بوده، اما نزدیک به سه هزار نفر از همین غرفه‌ها نان می‌خورده اند.
 
آن‌ها ادامه می‌دهند آتش این قدر سریع شعله کشیده که اجازه هیچ کاری را به کسی نمی‌داد. نمی‌شد هیچ وسیله‌ای را نجات داد. سرمایه‌هایی که با عرق جبین و قرض و وام جور کرده بودند در زمانی کوتاه دود شد و به هوا رفت.
 
مردی میانسال که یکی از بازاریان است و با شور و حرارت خاصی صحبت می‌کند می‌گوید: سال ۸۰ یا ۸۱ بود که از شهرداری به ما گفتند بیایم در زمینی غرفه ایجاد کنیم و کارو کاسبی راه بیندازیم. کاسبان طلای زن و بچه را فروختند و هر کدام ۲۵۰ هزار تومان به شهرداری دادیم و جایی را در این زمین گرفتیم و خودمان شروع کردیم به ساختن.


 
وی ادامه می‌دهد: برای ساخت و ساز هیچ کمکی از هیچ اداره‌ای نگرفتیم بعدش هم یک میلیون تومان برای برق دادیم و کاسبی کردیم. اینجا بیشتر پوشاک فروخته می‌شد و مقداری هم لوازم آرایشی و بهداشتی.
 
وی می‌گوید: چند وقت پیش از راه وشهرسازی به ما گفتند که این زمین مال ماست در صورتی که پیش از این کسی دراین باره چیزی نگفته بود.
 
 پیرمردی گریان در حالی که خاکستر‌های مغازه فرزندش را با آه و حسرت نگاه می‌کند می‌گوید: این خاکستر‌ها تمام زندگی فرزندم بوده است. بچه بدبخت من حالا باید چه کار کند؟ ۴۰۰ یا ۵۰۰ میلیون تومان سرمایه بوده است.
 
مغازه دار دیگری می‌گوید: من جزء اولین کسانی بودم که در این بازارچه مغازه گذاشتم، پارسال هم حادثه کوچکی اینجا رخ داد. ولی کسی به فکر ایمن سازی نیفتاد. شورای شهر و شهرداری هماهنگ نیستند.
 
سقف مغازه‌ها ایمن نبود
 
وی ادامه می‌دهد: سقف غرفه‌های بازارچه فایبرگلاس بود که مثل بنزین است و زود آتش می‌گیرد. در مدت کوتاهی همه چیز آتش گرفت و هیچ نماند.
 
مغازه دار دیگری با نشان دادن پوشاک خاکستر شده، می‌گوید: این‌ها تمام زندگی عده‌ای از مردم است. همه چیزشان است. خیلی‌ها از این بازار نان می‌خوردند، اما حالا همه شان خاکستر شده است.


 
 جوانی با نشان دادن پیام‌های گوشی اش می‌گوید: امروز صبح پیامک سررسید قسطم آمده است. اینجا همه بدهکارند. همه وام دارند. باید چه کار کنیم؟ تمام زندگی‌مان در مغازه بود که همه دود شد و رفت هوا.
 
جوان دیگری می‌گوید: معادل یک میلیارد تومان ساعت در مغازه اش داشته که الان چیزی ازآن باقی نمانده است. چقدر گفتیم بیایند سقف را عوض کنند، اما کسی گوش نکرد.
 
بعضی از کاسبان بازارچه می‌گویند پیش از این هشدار‌هایی به مسئولان داده بودند.
 
مغازه‌ها بیمه نبودند
 
برخی هم می‌گویند برای بیمه اقدام کرده بودند، اما بیمه گفته، چون ساخت و ساز‌ها ایمن نیست نمی‌توانند مغازه‌ها را بیمه کنند.
 
یکی از مغازه داران در این باره می‌گوید: بیمه گفت باید سقف مغازه را عوض کنید، بعد شهرداری گفت اینکه یک سقف عوض شود و یکی نشود چهره بازارچه را ناهنجار می‌کند همه باید سقف‌ها را عوض کنند، اما برای کاسبان سخت بود نمی‌توانستند چنین هزینه‌ای کنند.
 
 یکی از کاسبان از دیر رسیدن آتش نشانی می‌گوید، اما همکارش می‌گوید آتش نشانی رسید، اما آب زود تمام شد، چون آتش زیاد بود. البته بعدش هم نیرو‌های کمکی از شهر‌های دیگر رسیدند.


 
مسئول آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری بندر دیلم می‌گوید: ساعت ۷:۴۵ پنجشنبه دهم مهر اولین تماس با ما گرفته شد که سه دقیقه‌ای آتش نشانان با خودرو‌ها به بازارچه ساحلی رسیدند.
 
ایمان پیرو ادامه می‌دهد: وقتی رسیدیم دو راهرو از بازارچه سوخته بود که این نشان می‌دهد دیر به ما خبر دادند.
 
وی بیان می‌کند: سقف بازارچه فایبرگلاس بود و اجناس هم پوشاک و لوازم آرایشی و بهداشتی. این‌ها باعث شد که حریق با شدت انتقال یابد.
 
مسئول آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری بندر دیلم عنوان می‌کند: آتش زیاد بود و امکانات ما جوابگو نبود از اداره بندر و شهر‌های اطراف مانند گناوه، بندرامام حسن، هندیجان و شرکت نفت و گاز گچساران کمک خواستیم خودروهایشان برای کمک به مهارآتش آمدند.
 
پیرو می‌گوید: دو نفر از آتش نشانان یکی از همکاران خودمان و دیگری آتش نشان اداره بندر و دریانوردی دچار گازگرفتگی شدند و به بیمارستان انتقال یافتند.
 
 وی اشاره می‌کند: ما دیر نرسیدیم، اما اینکه آب تمام شد درست است مخزن خودرو ۴ هزار لیتر است تمام شد، البته تانکر‌های آبرسان آمدند و کمک کردند.
 
شهرداردیلم متولی بازارچه را مردم می‌داند و با تشریح ماجرا می‌گوید: ۲۰ سال پیش شهرداری دستفروشان را جمع کرد و تصمیم گرفت در زمینی که در ساحل قرار داشت و متعلق به هیچ سازمانی نبود، بازارچه‌ای بسازد و غرفه را اجاره بدهد. شهرداری پول ساخت و ساز نداشت مردم خودشان ساخت و ساز کردند و گفتند حال که خودمان پول داده‌ایم خودمان هم مالک هستیم.
 
دریانورد ادامه می‌دهد: از یک سو مردم و از سوی دیگر شهرداری ادعای مالکیت داشتند درطول زمان شهرداری از این ماجرا عقب کشید و ادعای مالکیت نداشت، اما هیچ اداره دولتی هم سند اینجا را به کسی نداد.


 
وی بیان می‌کند: دو ماه پیش راه و شهرسازی اعلام کرد که سند این زمین را گرفته است و الان مالکیت بین مردم و راه و شهرسازی مطرح است.
 
شهردار دیلم معتقد است اگرمالکیت مشخص بود به طور حتم ایمن سازی صورت می‌گرفت.
 
دریانورد عنوان می‌کند:، چون مردم نیز سند مالکیت نداشتند اجازه ساخت و ساز و ایمن سازی را به شهرداری نمی‌دادند.
 
وی می‌گوید: شهرداری در اطراف بازارچه تجهیزات ایمنی آتش نشانی گذاشته و اگربازارچه هم دست شهرداری بود این کار را می‌کردیم.
 
راه وشهرسازی بوشهر می‌گوید: زمین بازارچه ساحلی برابر مستندات موجود از جمله قرارداد شماره ۹۶ مورخ ۲۱ تیر ۸۶، با کاربری تجاری به وسعت دو هزار و ۵۲۲ مترمربع از طرف اداره کل راه و شهرسازی استان بوشهر به شهرداری دیلم برای ساخت بنا واگذار شده است.
 
مالکیت متعلق به دولت بوده، اما به شهرداری دیلم واگذار شده است؛ بنابراین از همان تاریخ حفظ و نگهداری زمین برعهده شهرداری بوده است.
 
آمادگی داشتیم که سند را رسمی و قانونی به شهرداری منتقل کنیم، اما هیچ تقاضایی از زمان انعقاد قرارداد تا امروز نداشتیم.
  
دستگیری یک نفر در ارتباط با آتش‌سوزی بازارچه ساحلی بندر دیلم
 
دادستان عمومی و انقلاب دیلم گفت: دستور قضایی برای بررسی آتش‌سوزی بازارچه ساحلی بندر دیلم صادر شده و در این زمینه یک نفر متهم نیز دستگیر شده است.
 
محمد ضیائی افزود: چنانچه فرد یا افرادی به‌عمد اقدام به آتش‌سوزی این بازارچه کرده باشند دستگاه قضایی بر اساس قانون با عاملان و مسببان آن قاطعانه برخورد می‌کند.
 
وی ادامه داد: در این زمینه اقدامات و دستورات قضایی صادر و یک نفر متهم نیز دستگیر شده است که در بازداشت به سر می‌برد.


 
اعلام آمادگی مردم و برخی نهاد‌ها برای کمک به خسارت دیدگان
 
رئیس سازمان بسیج سازندگی استان بوشهر گفت: گروه‌های جهادی این استان با تمام توان و همکاری سایر دستگاه‌های اجرایی در کنار بازاریان خسارت دیده ازآتش‌سوزی بازارچه ساحلی شهرستان دیلم حضور دارند و به آن‌ها کمک می‌کنند.
 
سرهنگ پاسدار ذوالفقار عباسی فر افزود: در این شرایط همه باید به کمک حادثه دیدگان بازارچه دیلم وارد عمل شوند و گروه‌های جهادی بسیج سازندگی این آمادگی را دارند که در کنار صنایع نفت و گاز، دستگاه‌های اجرایی و خیران استان بوشهر اقدام به خدمات‌رسانی کنند.
 
لنج داران دیلمی هم با صدور پیامی برای کمک به کسانی که سرمایه شان در آتش سوزی بازارچه ساحلی این شهر از بین رفته است، اعلام آمادگی کردند.
 
جامعه لنج‌داران دیلم ضمن اعلام آمادگى خود برای هر‌گونه کمک و همیاری به افراد حادثه دیده، از همه اقشار جامعه نیز دعوت کرده است با کمک‌های خود بخشی از خسارت حادثه دیدگان را جبران کنند، تا بازارچه دوباره رونق گیرد.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر