يکشنبه ۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
کد خبر: ۷۶۹۷۴
پنجشنبه ۱۷ مهر ۱۳۹۹ - ۱۲:۱۲

فکرشهر: معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: تکمیل بزرگراه و خط ریلی بوشهر – شیراز در اولویت برنامه‌های این وزارت خانه قرار دارد، اما برای تکمیل این طرح‌های بزرگ به منابع مالی زیادی نیازمندیم.

به گزارش فکرشهر از صداوسیما، خیراله خادمی در سفر به استان بوشهر هدف از سفر خود را بازدید از محور شیراز به بوشهر از مسیر تنگ ابوالحیات، کنارتخته به سمت دالکی و برنامه‌ریزی برای ۴ خطه کردن این مسیر عنوان کرد.
 
وی افزود: امسال بخشی از مسیر شیراز به بوشهر در منطقه تنگ ابوالحیات ۴ خطه می‌شود. اکنون از دالکی به سمت کنار تخته دو پیمانکار فعال هستند که برای تکمیل این مسیر نزدیک به ۴۰۰ میلیارد تومان منابع ریالی نیاز است.
 
معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: اگر ما بتوانیم در یک برنامه ۳ یا حداکثر ۴ ساله منابع مالی این طرح را تامین کنیم می‌توانیم سرتاسر محور بوشهر به شیراز را ۴ خطه کنیم.
 
وی اضافه کرد:اکنون بیشتر این محور ۴ خطه است و فقط ۲۰ کیلومتر آن باقیمانده که، چون تونل‌های زیادی دارد، صعب العبور است و نیاز به پل‌های زیادی دارد منابع اعتباری بالایی نیاز دارد.
 
کریدور جنوب کشور در بوشهر تکمیل می‌شود
 
خادمی گفت: همچنین امروز از بخشی از کریدور جنوب کشور که در استان بوشهر قرار دارد بازدید کردیم. در این کریدور که بین ۴ استان ساحلی قرار دارد نزدیک به ۴۰۰ کیلومتر از این کریدور بسیار بزرگ که از شلمچه تا بندر گوادر است در استان بوشهر است.
 
وی افزود: خوشبختانه اکنون بیشتر این محور در استان بوشهر را به صورت بزرگراهی و چهار خطه داریم. ۱۴۰ کیلومتر شامل بخشی از محور و همچنین کنار گذر‌هایی که باید از شهر‌ها عبور کنیم از این مسیر باقی مانده که ۶۰ کیلومتر از خود محور است از اهرم تا برازجان و قسمتی از ورودی دیلم که امیدواریم بتوانیم تا سال آینده این ۶۰ کیلومتر را به پایان برسانیم و تمام استان بوشهر از شمال تا جنوب این استان را به صورت ۴ خطه داشته باشیم.
 
معاون وزیر راه و شهرسازی عنوان کرد: برخی از محور‌های دیگر مانند محور عسلویه به جم و جم به فیروزآباد هم در برنامه داریم که عملیات اجرایی این محور هم در سه قطعه در حال اجراست و منابع اعتباری بیشتری در آینده برای تکمیل آن اختصاص می‌یابد.


 
۷۸۰۰ کیلومتر مسیر بزرگراهی در کشور در حال اجراست
 
وی بیان کرد: در کل کشور ما در بخش بزرگراهی ۷۸۰۰ کیلومتر مسیر در حال اجرا داریم که نزدیک به ۳ هزار کیلومتر از آن در اولویت اول ما قرار دارد که امیدواریم تا پایان این دولت بتوانیم ۱۷۰۰ کیلومتر از این بزرگراه‌ها را تکمیل و تحویل بدهیم.
 
خادمی افزود: امسال ۳۲۰۰ میلیارد تومان منابع اعتباری برای طرح‌های بزرگراهی کشور ابلاغ شده که تا کنون نزدیک به ۸۵ درصد آن تخصیص یافته است.
 
بزرگراه و خط ریلی بوشهر- شیراز در اولویت وزارت راه
 
۳۴۰۰ کیلومتر مسیر ریلی در کشور در حال اجراست
 
وی گفت: در بخش ریلی ما حدود ۳۴۰۰ کیلومتر مسیر ریلی در کشور در حال اجرا داریم که مجری آن شرکت شرکت ساخت و توسعه زیربنا‌های حمل‌ونقل کشور و وزارت راه و شهرسازی است که ۱۶۰۰ کیلومتر از این مسیر در اولویت اول قرار گرفته است.
 
معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: امیدواریم بتوانیم از این ۱۶۰۰ کیلومتر، حداقل ۱۲۰۰ کیلومتر از آن را امسال و سال آینده تکمیل کرده و تحویل بدهیم.
 
وی تاکید کرد: این کار بزرگی است، با توجه به اینکه سرانه تحویل ریل ما کمتر از ۲۰۰ کیلومتر است، اگر ما بتوانیم در این دو سال ۱۲۰۰ کیلومتر از این مسیر ریلی را به بهره‌برداری برسانیم اقدام بسیار بزرگی انجام شده است.
 
خادمی عنوان کرد: در بخش آزاد راهی هم ما ۱۲۰۰ کیلومتر آزاد راه در کشور در حال اجرا داریم که با توجه به اینکه ما در حال حاضر حدود ۲۴۰۰ کیلومتر آزاد راه در کشور داریم، این میزان در دست اجرا قابل توجه است.
 
وی بیان کرد: برنامه ما این است که در امسال و سال آینده ۶۶۰ کیلومتر از این آزاد راه‌های در دست اجرا را تکمیل و به بهره‌برداری  برسانیم که طول آزاد راه‌های کشور حدود ۲۵ درصد افزایش می‌یابد.
 
آزاد راه اصفهان _ شیراز اوایل سال آینده تکمیل می‌شود
 
معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: از جمله این آزاد راه‌های در دست اجرا، آزاد راه اصفهان به شیراز به طول ۲۲۵ کیلومتر با پیشرفت فیزیکی بیش از ۸۰ درصد است که طولانی‌ترین آزاد راه کشور است و امیدواریم این آزاد راه تا ابتدای سال ۱۴۰۰ تکمیل و تحویل شود که اقدام خوبی برای تکمیل کریدور مرکز به جنوب کشور است.
 
وی ادامه داد: امسال دولت حدود ۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار به این طرح تخصیص داده که به همین مقدار نیز باید سرمایه‌گذار تامین کند و سال آینده نیز باید ۳۰۰ میلیارد تومان دیگر از منابع دولت و ۳۰۰ میلیارد تومان از منابع سرمایه‌گذار برای این بزرگراه تامین شود.
 
خادمی در مورد راه‌آهن بوشهر- شیراز هم گفت: یکی از مسیر‌های ریلی که در اولویت ما و مورد توجه استاندار بوشهر و نمایندگان مجلس استان قرار دارد طرح راه‌آهن ۴۵۰ کیلومتر بوشهر – شیراز است از این مسیر ۱۰۰ کیلومتر در استان فارس و ۱۳۰ کیلومتر در استان بوشهر در حال اجراست و زیرسازی ۲۷ کیلومتر آن به پایان رسیده و ۳۰ کیلومتر هم در حال عملیات اجرایی است.
 
وی تاکید کرد: این طرح در برنامه اول ما قرار دارد و اگر بتوانیم این طرح که از طرح‌های بزرگ عمرانی کشور است را تامین مالی کنیم از طریق فاینانس، صندوق توسعه یا سایر منابع در دسترس، امیدواریم عملیات اجرایی آن را تسریع کنیم.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر