جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
به گزارش فکرشهر، مختار زلفی باوریانی افزود: در حال حاضر برای کشت نشاء گوجه فرنگی از موادی همچون پیت و کوکوپیت وارداتی استفاده می شود که تهیه آن سبب خروج ارز از کشور می شود...
کد خبر: ۷۷۸۷
شنبه ۰۸ آذر ۱۳۹۳ - ۰۷:۰۴

فکرشهر: عضو بسیج مهندسین کشاورزی و منابع طبیعی گفت: تهیه نشاء گوجه فرنگی با کمپوست برگ خرما علاوه بر هزینه کمتر از کیفیت بالاتری برخوردار است.

به گزارش فکرشهر، مختار زلفی باوریانی افزود: در حال حاضر برای کشت نشاء گوجه فرنگی از موادی همچون پیت و کوکوپیت وارداتی استفاده می شود که تهیه آن سبب خروج ارز از کشور می شود.

وی اظهارداشت: کمپوست برگ خرما با پیت و کوکوپیت در تهیه نشاء گوجه فرنگی که هزینه تولید آن نصف مشابه وارداتی بوده و نتایج موفقیت آمیزی از آن بدست آمده است.

این دانشجوی دکتری رشته علوم خاک با بیان اینکه از ضایعات حرص نخل خرما کمپوست مطلوبی حاصل می شود، گفت: حدود شش میلیون اصل نخل درخت خرما در استان بوشهر وجود دارد که از هر درخت بطور متوسط سالانه 5 تا 8 برگ حرص می شود که استفاده چندانی ندارد و معمولاً سوزانده یا برای کارهای جزئی بکارگرفته می شود.

وی اضافه کرد: با توجه به کمبود شدید مواد آلی خاک استان بوشهر، کشاورزان برای افزایش عملکرد کیفیت محصولات سالانه مجبور به استفاده از منابع مختلف همانند کود های دامی و شیمیایی هزینه زیادی می کنند که در نهایت سبب افزایش هزینه تولید می شود.

باوریانی درباره کاربرد استفاده ازضایعات نخل در خاک افزود: این مواد باعث تقویت ظرفیت نگهداری رطوبت در خاک در نتیجه کاهش مصرف آب، همچنین به طور مستقیم یا غیرمستقیم سبب افزایش قابلیت استفاده عناصر غذایی مورد نیاز گیاه وکم شدن مصرف کودهای شیمیایی می شود.

وی تصریح کرد: کمپوست خرما موجب کاهش فرسایش خاک، بهبود تغذیه سفره های آب زیرزمینی، افزایش نفوذپذیری خاک، بهبود وضعیت تهویه ای خاک و رشد سریع ریشه گیاه می شود.

وی اضافه کرد: از آنجا که برگ خرما به عنوان منبع آلی ماده خاک کشاورزی بطور مستقیم قابل استفاده نیست، بدین ترتیب در قالب طرح تحقیقاتی طی سه ماه فرایند برگ خرما تبدیل به کمپوست می شود.

به گفته وی، کمپوست حاصل از برگ خرما با سایر منابع آلی خاک نه تنها قابل رقابت نیست بلکه در برخی موارد از کیفیت بالاتری نیز برخوردار است و این محصول به عنوان بستر کشت غیر خاکی در تهیه نشاء گوجه فرنگی قابل استفاده است.

به نوشته ی ایرنا، این عضو هیأت علمی مرکز تحقیقات کشاورزی ومنابع طبیعی استان بوشهر بیان داشت: با توجه به اینکه برگ درخت خرما استفاده چندانی ندارد با حمایت وسرمایه گذاری وایجاد گارگاه یا مرجع خاصی می توان هزینه خرد کردن برگ ها ودستگاه تهویه را تأمین کرد.

وی افزود: با تحقیقات انجام شده کمپوست خرما بطور مستقیم و غیرمستقیم غذای مورد نیاز خاک را تامین و 20 برابر ظرفیت آب جذب می کند که این موضوع در کاهش مصرف آب و بالابردن راندمان آبیاری مؤثر است.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر