پنجشنبه ۰۳ خرداد ۱۴۰۳
جستجو
کد خبر: ۷۸۷۲۶
شنبه ۲۴ آبان ۱۳۹۹ - ۱۰:۳۲

فکرشهر: فرهنگ پهلوانی میراث پرافتخار ایرانیان یکتاپرست است که با بهره‌گیری از تعالیم اسلام تکامل یافته و با الگو قراردادن جوانمرد عالم بشریت حضرت علی (ع) و اتکا به مضامین معنوی و مرام اخلاقی برگرفته از قرآن، احادیث و روایات، منابع ارزشمند عرصه ادبیات همچون شاهنامه فردوسی، سبک زندگی بی‌نظیری را به بشریت معرفی و هدیه کرده است. فرهنگ جوانمردی به عنوان فرهنگ عمومی در همه اقشار وجود داشته و قابلیت ترویج عمومی را دارد.

به گزارش فکرشهر، فرهاد طلوع کیان - رییس پیشین فدراسیون پهلوانی و زورخانه‌ای - در ادامه یادداشت خود در فصلنامه «رشد آموزش تربیت بدنی» نوشت: امروزه همگان از بی‌اخلاقی‌ها ناراضی‌اند و فرهنگ پهلوانی با شاخص‌های ایمان، انصاف، صداقت، راستی، پاکدامنی، گذشت، ایثار، دست‌گیری ضعفا، دفاع از مظلوم و ... نیاز همه جوامع بشری است.

جوانمردی، زن و مرد ندارد، کوچک و بزرگ ندارد، ایرانی و غیرایرانی ندارد، مسلمان و غیر مسلمان ندارد و همه اقشار جامعه نیازمند این فرهنگ هستند. کاسب و کارمند و کارگر و مدیر و هنرمند و ورزشکار و سیاستمدار و فرهنگی و معلم و دانش‌آموز و استاد و دانشجو و ... زندگی بهتری را با مرام جوانمردی خواهند داشت.

پهلوانی، مفهومی انسانی است که در حین قدرت، تواضع و مردم‌داری را می‌طلبد و تقویت جسمانی و روحانی را توامان می‌خواهد. با همین مفهوم در طول تاریخ، «پهلوانی در ورزش» تجلی ویژه‌ای پیدا کرده است.

خوشبختانه برای احیای این فرهنگ تربیتی، اسناد بالادستی و مصوبات ذیل با تلاش فدراسیون پهلوانی و زورخانه‌ای جمهوری اسلامی ایران در اختیار است:

۱. ثبت ملی «آیین‌های پهلوانی و زورخانه‌ای» در سازمان میراث فرهنگی (۱۳۸۷).

۲. تصویب «روز فرهنگ پهلوانی و ورزش زورخانه‌ای» در «ضمیمه» تقویم رسمی کشور توسط شورای فرهنگی عمومی مطابق با ۱۷ شوال به عنوان سالروز نبرد پهلوانانه جوانمرد عالم بشریت حضرت علی (ع) در جنگ خندق و نماد مبارزه با هوای نفس (۱۳۸۹).

۳. تصویب «آیین‌های پهلوانی و زورخانه‌ای ایران» در فهرست میراث ناملموس (معنوی) بشری یونسکو (۱۶ نوامبر ۲۰۱۰).

۴. تصویب انتقال روز ۱۷ شوال از «ضمیمه» به «متن» تقویم رسمی کشور (۱۳۹۱).

۵. تصویب «آیین‌نامه ترویج فرهنگ پهلوانی و توسعه ورزش زورخانه‌ای» توسط شورای فرهنگ عمومی (جلسه ۶۲۱) مشتمل بر تاسیس ستاد ترویج فرهنگ پهلوانی و شرح وظایف ۴۴ نهاد، سازمان و وزارتخانه (۱۳۹۳).

در متن این آیین‌نامه به وظایف آموزش و پرورش (مواد ۱۳ و ۱۴) پرداخته شده تا معرفی، آموزش و ترویج فرهنگ و ورزش پهلوانی برای همه مقاطع تحصیلی در بین دانش‌آموزان، معلمان و مربیان ورزش از طریق درج در کتب درسی، فعالیت‌های امور تربیتی، فوق برنامه و ضمن خدمت در اولویت قرار گیرد.

درخصوص چگونگی ترویج این فرهنگ در برنامه‌های آتی آموزش و پرورش، سخن بسیار است که اگر توفیق باشد در آینده بیشتر خواهیم گفت ولی برای روشن‌شدن اذهان خوب است طرح موفق سال ۱۳۹۴ در دو سطح استانی (اداره کل‌ها) و ملی (فدراسیون‌ها) را یادآوری کنیم که فرهنگ پهلوانی با رویکرد فرهنگ عمومی، از رشته ورزش زورخانه‌ای فراتر رفت و برگزیدگان جامعه ورزش (مربیان، قهرمانان، مدیران و ...) از رشته‌های مختلف ورزشی به عنوان «مروجان فرهنگ پهلوانی» با فعالیت یکساله دبیرخانه ستاد ترویج فرهنگ پهلوانی مستقر در فدراسیون پهلوانی و زورخانه‌ای جمهوری اسلامی ایران طی مراسمی شکوهمند با حضور تنی چند از اعضای هیات دولت، معرفی و تجلیل شدند. همچنین با فعالیت مستمر ستاد در طول سال، ترویج فرهنگ جوانمردی از حوزه ورزش هم فراتر رفت و به هنرمندان و ... هم رسید.

با بهره‌گیری از مصوبات ارزشمند فوق و تجربه برنامه‌های اجرایی تاثیرگذار و فراگیر، بدون شک با اتکا به معلمان دلسوز و مستعد و هدایت و حمایت مدیران مسئولیت‌پذیر ایران عزیز، ترویج فرهنگ جوانمردی نهادینه و مرام پهلوانی، فراگیر خواهد شد.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر