يکشنبه ۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
کد خبر: ۸۰۵۲۸
پنجشنبه ۲۷ آذر ۱۳۹۹ - ۱۱:۳۵

فکرشهر: معاون طرح و توسعه شرکت سهامی آب منطقه ای بوشهر گفت: با توجه به پروژه‌های در دست اجرا سد سازی ظرفیت ذخیره سازی روان آب‌ها در این استان به یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون مترمکعب می‌رسد.

به گزارش فکرشهر، جمشید تویل روز پنجشنبه در گفت وگو با ایرنا افزود:: با بهره برداری از این پروژه‌ها افق های جدیدی پیش روی استان در حوزه تامین آب گشوده  می شود.

وی بیان کرد:  با توجه به قرارگیری استان بوشهر در نقطه انتهایی ۲ حوضه آبریز حله و مند، ضرورت حداکثر بهره برداری از روان آب‌های این حوضه‌ها پیش از تخلیه به دریا دوچندان است.

تویل اضافه کرد: از ۲ دهه پیش، مطالعه‌های گسترده ای در همه حوضه‌های آبریز اصلی و داخلی استان صورت گرفته است و تاکنون چهار سد بزرگ و ۹ سد متوسط و کوچک یا مورد بهره برداری و یا در حال ساخت است.

معاون طرح و توسعه شرکت سهامی آب منطقه ای بوشهر گفت: روگذری سیلاب از فرازبند سد باغان به مدت هشت ساعت و به ارتفاع بیش از سه متر در سیلاب سال ۱۳۹۵ و تعدیل شدت سیلاب این رودخانه، کنترل سیلاب رودخانه خاییز در سیلاب اخیر به وسیله سیستم انحراف آب "سد خاییز" و همچنین کاهش شدت و خسارت سیلاب در بخش شبانکاره به وسیله دو بند محور ۱۲ و ۱۴ در سیلاب هفته گذشته دشتستان  بیانگر ضرورت ساخت و کارامدی سد ها در جلوگیری از مشکلات است.

تویل افزود: فرازبند و تونل های انحراف سد دالکی نیز در سیلاب اخیر، موجب کاهش دبی پیک از ۱۹۰۰ به ۱۱۰۰ مترمکعب بر ثانیه شد و با تکمیل این سد، همه سیلاب‌های مخرب رودخانه دالکی در مخزن آن ذخیره و در فصل گرم در اختیار کشاورزان منطقه قرار می گیرد.

وی اظهار کرد: سیستم انحراف آب سد دالکی شامل ۲ رشته تونل به طول هزار و ۵۰۰ متر و یک فرازبند به ارتفاع ۶۰ متر است.

تویل با تاکید بر نقش مهم پروژه های سد سازی گفت: در صورت ذخیره سازی نکردن حجم سیلاب بالادست در مخزن سد رییسعلی دلواری، بیش از ۶۰ میلیون مترمکعب بدون استفاده از دسترس خارج می شد.

وی افزود: در کنترل نکردن حجم عظیم  سیلاب یاد شده و ترکیب شدن آن با روان آب‌های میان حوضه ای و همچنین سیلاب رودخانه دالکی، می‌توانست عواقب فاجعه باری را به همراه داشته باشد.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر