يکشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
کد خبر: ۸۱۶۶۶
پنجشنبه ۱۸ دی ۱۳۹۹ - ۱۰:۴۵

فکرشهر: با تکمیل و بهره برداری از بند محور ۱۴ شبانکاره، بخشی از سیلاب‌های ویرانگر مسیل‌های منطقه شبانکاره کنترل و از خسارت‌های آن کاسته می‌شود.

به گزارش فکرشهر از خبرگزاری صدا و سیما مرکز بوشهر، نماینده مجری طرح‌های کنترل سیلاب شبانکاره گفت: عملیات اجرایی بند محور ۱۴، در شهریور ۹۸ و با هدف کنترل و مهار سیلاب، تغذیه سفره‌های آب زیرزمینی و کنترل رسوب آغاز شد.

مهدی عوض زاده بیان کرد: این طرح با پیشرفت فیزیکی ۹۵ درصد، آخرین مراحل ساخت را پشت سر می‌گذارد و در دهه فجر امسال آماده بهره برداری است.

وی با اشاره به مشخصات فنی این بند گفت: بند محور ۱۴ شبانکاره از نوع سنگ و ملات با ارتفاع ۱۶ متر، طول تاج ۶۰ متر و حجم ذخیره ۳۰۰ هزار مترمکعب است.

عوض زاده افزود: تکمیل سازه‌های کنترل سیلاب منطقه شبانکاره موجب جلوگیری از آسیب و کاهش خسارات وارده به اراضی کشاورزی منطقه، جاده‌ها و تاسیسات زیربنایی و شبکه آبیاری و زهکشی شبانکاره می‌شود.

وی گفت: مطالعات کنترل و مهار سیلاب‌های منطقه شبانکاره در سال ۹۵ آغاز و در سال ۹۶ طراحی ۱۸ سد بزرگ و کوچک بر روی آبراهه‌های این منطقه به پایان رسید.

عوض زاده افزود: از این سازه ها، ۷ سازه برای ساخت در دستورکار شرکت آب منطقه‌ای بوشهر قرار گرفت.

وی بیان کرد: ۴ سد با مقیاس کوچک و با هدف کنترل سیلاب‌های ویرانگر مسیل‌های منطقه بوده که تا کنون بند محور ۱۲ به بهره برداری رسیده است و دو طرح دیگر محور‌های ۱۴ و ۱۰ نیز در حال ساخت است.

عوض زاده افزود: سه سد دیگر نیز در مقیاس‌های بزرگ‌تر شامل سد انبری با حجم مخزن ۵ میلیون مترمکعب، سد لاپیه با حجم مخزن ۳ میلیون مترمکعب و سد زکریایی با حجم مخزن ۱ میلیون مترمکعب در دستور کار قرار گرفته است و پس از تامین اعتبار، اجرای آن‌ها آغاز خواهد شد.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر