يکشنبه ۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
فکرشهر: مدیر کل دفتر آب و خاک سازمان حفاظت محیط زیست گفت: این سازمان با صنایعی که پساب های آنها موجب آلودگی آب و محیط زیست شود برخورد می کند در صورت ادامه این روند مانع فعالیتشان خواهد شد.
کد خبر: ۸۱۷۶
يکشنبه ۲۳ آذر ۱۳۹۳ - ۰۵:۱۰

فکرشهر: مدیر کل دفتر آب و خاک سازمان حفاظت محیط زیست گفت: این سازمان با صنایعی که پساب های آنها موجب آلودگی آب و محیط زیست شود برخورد می کند در صورت ادامه این روند مانع فعالیتشان خواهد شد.

به گزارش فکرشهر، حسن پسندیده در گفت و گو با ایرنا با بیان اینکه سازمان حفاظت محیط زیست بر اعمال استانداردهای زیست محیطی بر منابع آبی نظارت می کند افزود: این نظارت ها اساسا بر خروجی تصفیه خانه های فاضلاب ها است که باید مطابق استانداردهای زیست محیطی باشد که در این میان بخشی از استانداردها مربوط به بخش کشاورزی و آبیاری است.

وی با تاکید بر تامین آب شرب سالم گفت: وزارت نیرو به طور مداوم منابع تامین آب شرب را به صورت آن لاین پایش می کند و به محض اینکه آلاینده ای در آب مشاهده شود قطعا مطابق قوانین موجود در این زمینه، عمل خواهند کرد.

پسندیده ادامه داد: نقش و جایگاه سازمان حفاظت محیط زیست در ارتباط با منابع آب شرب، مقوله نظارت و شناسایی مراکز و کانون هایی است که ممکن است آلودگی ایجاد کنند.

وی گفت: در بحث منابع آب آنچه باید مورد توجه قرار گیرد موضوع فاضلاب ها و پساب های شهری است، آنچه مورد تاکید سازمان محیط زیست است تسریع در اجرای شبکه های جمع آوری فاضلاب و بهره برداری از سیستم های تصفیه خانه فاضلاب با استفاده از فناوری های نوین و رعایت استانداردهای زیست محیطی است.

وی اظهار کرد: در کنار این، منابع آلاینده دیگری که بر روی آب های سطحی و زیر زمینی تاثیر می گذارد فاضلاب و پساب های صنعتی است که در این زمینه هم سازمان محیط زیست کنترل، نظارت و پایش های زیست محیطی را از منابعی که خروجی آنها بر محیط زیست اثر گذار است، انجام می دهد.

پسندیده ادامه داد: در مواردی که ضوابط و استانداردهای سازمان محیط زیست رعایت نشود، سازمان موضوع را با دلایل کافی به واحد مربوطه اعلام می کند و در صورت کوتاهی در برطرف کردن نواقص به آنان برای رفع آلودگی اخطار و هشدار می دهد.

وی افزود: اگر در مهلت تعیین شده نسبت به رفع آلودگی اقدام نکنند طبق قوانین و مقررات حفاظت و بهسازی محیط زیست و آیین نامه های جلوگیری از آلودگی آب با واحد آلاینده برخورد و از ادامه فعالیت آن جلوگیری می شود.

پسندیده با بیان اینکه متولی اصلی تامین آب شرب سالم برای شهروندان وزارت بهداشت درمان و آمورش پزشکی با همکاری وزارت نیرو است گفت: بر اساس تبصره ذیل ماده 3 آیین نامه جلوگیری از آلودگی آب، این وظیفه به عهده وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی است.

وی افزود: وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی برای مطمئن بودن از سلامت آب و رعایت استانداردهای لازم منابع تامین آب به طور مستمر کار پایش و نمونه برداری را به صورت آنلاین انجام می دهد.

وی تاکید کرد: تامین آب شرب سالم یکی از دغدغه های جدی کشور به ویژه در کلان شهرها از جمله تهران است، در چند سال اخیر کاهش بارندگی از یک طرف و مصرف بی رویه آب از سوی دیگر مشکلاتی را در این زمینه به وجود آورده است.

پسندیده افزود: بر این اساس مسوولان وزارت نیرو، بهداشت درمان و آموزش پزشکی، سازمان حفاظت محیط زیست و جمعی از مسولان دستگاه های مرتبط نشست هایی را به منظور ایجاد هماهنگی برای تامین منابع آب شرب و سالم نگه داشتن آن برگزار کرده اند.

وی با بیان اینکه در زمینه مباحث کمی توصیه هایی شامل صرفه جویی و مصرف صحیح شده است گفت: اما آنچه در مورد منابع آبی حایز اهمیت است، رعایت استاندارد برای سالم بودن آب شربی است که به دست شهروندان می رسد.

وی گفت: در این میان وظیفه سازمان حفاظت محیط زیست نظارت بر منابع آلاینده اثرگذار بر منابع محیط زیستی مانند آب، خاک و هوا است.

به گفته وی صاحبان واحدهای بزرگ مقیاس ملزم به نصب سیستم پایش لحظه ای آنلاین هستند.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر