يکشنبه ۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
کد خبر: ۸۲۷۶۲
سه‌شنبه ۰۷ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۸:۰۸

فکرشهر: مسئولان راه و شهرسازی و حفاظت محیط زیست استان بوشهر اعلام کردند: مطالب منتشر شده مبنی بر از سرگیری عملیات اجرایی پروژه تکثیر بچه میگو در جوار جنگل‌های حرا بندر دیر این استان صحت ندارد و این طرح تا تعیین تکلیف و نهایی شدن وضعیت آن، متوقف خواهد بود.

به گزارش فکرشهر از ایرنا، با وجود اعلام رسمی توقف عملیات اجرایی طرح تکثیر بچه میگوی بندر دیر و جاده دسترسی آن، در روزهای اخیر مطالبی در مورد از سرگیری دوباره اجرای این طرح توسط برخی فعالان و اعضای سازمان‌های مردم نهاد زیست محیطی و دوست‌دار طبیعت در فضای مجازی استان بوشهر منتشر شد. 

ابراهیم مومنی یکی از فعالان اجتماعی شهرستان دیر است که در پاسخ به پرسش ایرنا در این زمینه گفت: از روز گذشته دیوار چینی سایت آغاز شده‌است که این روند موجی از شگفتی را بین اهالی منطقه ایجاد کرده‌است.

وی اظهار داشت: بقا و حفظ جنگل حرا این روزها تبدیل به دغدغه نخست اهالی منطقه شده که انتظار است با توجه به اهمیت محیط زیست و بویژه پوشش جنگلی حرا مسئولان مرتبط اهتمام جدی برای پاسخگویی به این دغدغه داشته باشند.

معاون املاک و حقوقی اداره کل راه و شهرسازی استان بوشهر گفت: در روزهای اخیر هیچ اقدام و فعالیتی مبنی بر از سرگیری عملیات جاده دسترسی طرح تکثیر بچه میگو در جوار جنگل حرا بندر انجام نشده‌است.

یونس شوقی افزود: در این زمینه با توجه به توقف پروژه مقرر شده پس از بررسی‌های مجدد در صورت امکان مجوز موردنیاز برای احداث جاده دسترسی به سایت پرورش میگو در محدوده جنگل حرا دیر فراهم شود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان بوشهر نیز گفت: برای آغاز فعالیت سایت پرورش میگو در بندر دیر سرمایه‌گذار مجوز دارد ولی با این حال مقرر شده تا تعیین وضعیت نهایی اجرای آن متوقف بماند.

فرهاد قلی نژاد اظهار داشت: برای احداث جاده نیز پروژه متوقف شده تا دستگاه‎‌های ذیربط در این ارتباط تصمیم‎‌گیری داشته باشند.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان بوشهر گفت: طبق ابلاغ سازمان جنگل‌ها و مراتع باید برای جنگل حرا شهرستان دیر حریم درنظر گرفته شود.

غلامرضا منتظری افزود: اکنون این موضوع در حال رسیدگی است و تا طی نشدن فرایند قضایی منابع طبیعی قادر به اظهار نظر قطعی پیرامون احداث سایت پرورش میگو در محدوده جنگل حرا دیر نیست.

وی اظهار داشت: در مجموع منابع طبیعی با اجرای هر طرح تولیدی موافق اما این مهم مشروط به آسیب نرساندن به رویشگاه‌‎‏ها است.

منتظری تاکید کرد: چنانچه در اظهار نظر نهایی مخالفت با احداث سایت پرورش میگو صورت گیرد منابع طبیعی آماده‌است زمین موردنیاز سرمایه‌‎گذار را در محدوده دیگری تامین کند.

در این ارتباط روز پنجشنبه ۲۵ دی ماه سال جاری دوست‌داران محیط زیست و طبیعت بندر دیر با راه‌اندازی پویش خودجوش نجات جنگل حرا زنجیره انسانی در کنار ساحل تشکیل دادند.

جنگل‌های حرا ( مانگرو) یا جذر و مدی تالاب‌‍‌های حاصل خیزی در مناطق گرمسیری و نیمه گرمسیری هستند که ویژگی‌های عملکردی و ساختاری منحصر به فردی دارند، در ایران از شرق دریای عمان تا غرب خلیج فارس ادامه پیدا کرده و بندر دیر در ۲۰۸ کیلومتری جنوب بوشهر آخرین پراکنش این اجتماعات گیاهی در نواحی شمالی خلیج فارس است.

حفاظت سواحل از گزند سیلاب‌ و سونامی و پیشگیری از فرسایش آنها، پشتیبانی چرخه مواد مغذی موجود در آب، تولید اکسیژن، وابستگی گونه‌هایی از ماهیان و میگوها به این درختان، تهیه مواد اولیه رزین و تانن، تاثیرگذاری مثبت در چرخه مواد غذایی، به دام انداختن آلاینده‌های دریایی، تعدیل تغییرات اقلیمی قرن و پیشگیری از اسیدی شدن آب، کاربرد مانگروها در ترکیبات دارویی و جذب توریست؛ این همه بخشی از دلایلی است که برای حفاظت از این جنگل‌ها کافی به نظر می‌رسد.

خور بردستان در بندر دیر بوشهر از سال گذشته به لیست تالاب‌های ایران پیوسته است، زمانی که سازمان‌های مردم نهاد و اهالی این بندر افزون بر ۲۵ هزار اصله نهال حرا کاشتند و یکی از گسترده‌ترین جنگل‌کاری‌های حرا رقم خورد اما حفاظت از این تالاب و جنگل‌های تازه کاشته شده، دشوارتر از احیای آن بوده‌است و جدل بر سر صیانت از آنها در صدر اخبار و توجه رسانه‌ها و دوست‌داران جای گرفته است.

جنگل‌های حرای دیر یک بار در سال ۹۷ با اخذ مجوز راه‌اندازی یک مرکز تکثیر لارو و پرورش میگو در حریم خور بردستان و یکبار اکنون برای احداث جاده دسترسی این مرکز در فضای رسانه‌ای و در میان افکار عمومی استان بوشهر مطرح شده و شماری از علامت‌های سئوال را ایجاد کرده‌ است که مخاطب‌شان افراد و دستگاه‌های متعددی هستند.

ابتدا برای سایت پرورش میگو در محدوده جنگل حرا شهرستان دیر چهارهزار مترمربع زمین در نظر گرفته شده بود که پس از واکنش‌‎های فعالان و دوست‌داران محیط زیستی و پیگیری مدیران محدوده اجرای این پروژه به کمتر از ۲ هزار مترمربع کاهش پیدا کرد.

با این وجود تداوم مخالفت فعالان محیط زیستی با اجرای این طرح باعث شد تا اجرای آن تا تعیین تکلیف نهایی توسط مدیران مرتبط در استان بوشهر متوقف بماند و دستگاه‎‌های ذیربط نسبت به این موضوع پیگیری و بازنگری لازم را داشته باشند.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر