شنبه ۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
کد خبر: ۸۵۲۸۲
جمعه ۲۲ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۶:۱۵

فکرشهر: نویسنده و پژوهشگر تاریخ گفت: مهم‌ترین مسیر و شاهراه برای رسیدن به معنویت و معنا کردن زندگی انسان‌ها، رهروی از  اسلام، قرآن و سیره نبوی است.

به گزارش فکرشهر از ایرنا، عباس عاشوری نژاد در نشست مجازی "معنویت و اخلاق سیره نبوی" دانشگاه پیام نور و حوزه علمیه الزهرا(س) گناوه افزود: برای به دست آوردن معنویت، شیوه‌ها و راه‌های مختلفی بیان شده است که هرکدام نتایجی در بر دارد و گاهی برخی از این راه‌ها انسان را از هدف خود دورتر می‌کند.

وی اظهارکرد: اساس فلسفه بعثت همه انبیای الهی به ویژه پیامبر گرامی اسلام (ص)، معنویت و اخلاق است و در این باره کتاب‌های زیادی نگاشته شده است.

عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد بوشهر با اشاره به مهم‌ترین منابع پیرامون سیره پیامبر گرامی اسلام (ص) برای شناخت معنویت و اخلاق آن حضرت در زندگی گفت: این منابع از جمله قرآن کریم مهمترین کتاب‌های اخلاقی برای شناخت پیامبر اسلام (ص) به شمار می‌رود.

وی بیان کرد: با نگاهی به تاریخ زندگی پیامبر (ص) مشاهده می‌شود که امروز بخشی از جهان اسلام با سیره اخلاقی و معنوی پیامبر اکرم (ص) تناسب چندانی ندارد.

عاشوری نژاد ادامه داد: گروه‌هایی مانند تکفیری‌ها و  داعشی‌ها به نام اسلام به گونه‌ای عمل می‌کنند که تناسبی با اسلام و اخلاق پیامبر (ص) ندارد.

وی اضافه کرد: گروه‌های تکفیری با عملکرد نامناسب خود آبروی جهان اسلام را برده‌ و لطمه‌ای که این گروه‌های تروریستی به اسلام و پیامبر (ص) می‌زنند بسیار زیاد و حیرت انگیز است.

این نویسینده و پژوهشگر تاریخ گفت: اسلام رحمانی و ناب که برآمده از قرآن کریم و در سیره پیامبر گرامی اسلام (ص) تجلی یافته، نقطه ثقل آن بر اخلاق و معنویت بوده که امروز بسیار کم شناخته شده و مسلمانان از آن فاصله دارند.

نویسنده و پژوهشگر تاریخ افزود: اگر امروز دین اسلام پایدار مانده است به دلیل وجه اخلاقی پیامبر گرامی اسلام (ص) بوده است.

وی ادامه داد: هر چند تلاش‌ها و برداشت‌های عجیب از اسلام در جهان کنونی سایه افکنده، اما  دین اسلام همچنان به عنوان مهم‌ترین منبع تغذیه معنوی انسان‌ها به شمار می‌رود و می‌تواند آرامش و تعالی را به زندگی انسان‌ها برگرداند.

عاشوری نژاد گفت: ما به عنوان مسلمانی که می‌خواهیم بر اساس سیره نبوی رفتار کنیم باید بر مسائل اخلاقی بسیار دقیق باشیم و تحت تاثیر شرایط و برداشت‌های خشونت بار کنونی از جهان اسلام قرار نگیریم.

وی رحمت و مهربانی، امانت داری، عفو و بخشش، جلوگیری از تعرض نسبت به غیر مسلمانان، ساده زیستی و دوری از تجملات، تواضع، مهربانی با کودکان، گشاده رویی، توجه به عدالت و انسانیت، مهربانی و مدارا با خانواده شکر نعمت‌های الهی را به جا آوردن را نمونه‌هایی از سیره اخلاقی پیامبر گرامی اسلام (ص) عنوان کرد.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر