چهارشنبه ۲۶ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
فکرشهر: بخش قابل توجهی از مردم دشتستان از طریق فعالیت در زمینه خرما امرار معاش می‌کنند ولی در سال‌های اخیر با مشکلات عدیده ای در زمینه فروش محصول خود روبرو هستند که نیازمند یاری دولت است.به گزارش فکرشهر، شهرستان دشتستان به عنوان قطب کشاورزی استان بوشهر محسوب می‌شود و در این شهرستان بخش قابل توجهی از مردم در عرصه کشاورزی به ویژه در زمینه تولید خرما فعالیت دارند و از این طریق امرار معاش می‌کنند.
کد خبر: ۸۵۳۵
يکشنبه ۰۷ دی ۱۳۹۳ - ۱۲:۱۶

فکرشهر: بخش قابل توجهی از مردم دشتستان از طریق فعالیت در زمینه خرما امرار معاش می‌کنند ولی در سال‌های اخیر با مشکلات عدیده ای در زمینه فروش محصول خود روبرو هستند که نیازمند یاری دولت است.

به گزارش فکرشهر، شهرستان دشتستان به عنوان قطب کشاورزی استان بوشهر محسوب می‌شود و در این شهرستان بخش قابل توجهی از مردم در عرصه کشاورزی به ویژه در زمینه تولید خرما فعالیت دارند و از این طریق امرار معاش می‌کنند.

نخل نزد مردم استان بوشهر از یک تقدس برخوردار است و فعالیت در باغات خرما نیز به عنوان کاری بسیار مهم و با ارزش قلمداد می‌شود و بسیاری از مردم علی‌رغم اینکه نخیلاتشان سوددهی لازم را ندارد، از فعالیت در این عرصه دست بر نمی‌دارند.

در سال‌های اخیر و به دنبال کاهش منابع آبی، آبیاری نخیلات مردم درنقاط مختلف دشتستان با مشکلاتی روبرو شده است و این کمبود منابع آبی باعث شده تا شاهد کاهش کیفیت و کمیت محصولات خرمای نخیلات باشیم.

بسیاری از خانواده‌های شهرستان دشتستان به صورت کلی و یا جزئی از طریق نخیلات و فعالیت دراین عرصه به صورت مستقیم و غیر مستقیم امرار معاش می‌کنند و درآمد آن نقش بسیار مهمی در گذران زندگی مردم دارد.

مشکلاتی در سال‌های اخیر در زمینه فروش محصولات نخیلات در این شهرستان به وجود آمده است که باعث شده تا امرار معاش مردم نیز تحت تاثیر قرار گرفته و بعضا برخی از کشاورزان در تامین هزینه‌های زندگی خود با مشکلاتی روبرو شوند.

نسل جدید به علت مشکلات خرما تمایلی به کار در نخیلات ندارند

یکی از کشاورزان شهرستان دشتستان اظهارداشت: فعالیت در عرصه نخل و خرما را از ابا و اجداد خود به ارث برده‌ایم و نسل در نسل در این عرصه فعالیت داشته‌ایم و زندگی ما نیز بر همین مبنا می‌چرخد.

محمد جمالی اضافه کرد: متاسفانه در سال‌های اخیر مشکلات زیادی راداشته‌ایم که از جمله می توانیم به کاهش آب برای آبیاری نخیلات و فاصله افتادن بین زمان‌های آبیاری اشاره کنیم که این موضوع باعث مشکلات زیادی برای نخیلات می‌شود.

وی ادامه داد: پائین بودن قیمت خرما یکی دیگر از مشکلات ما است که با وجود هزینه‌ها و زحمات زیادی که برای به دست آوردن محصول خرما می‌کشیم، از درآمدهای فروش محصولات پول چندانی عایدمان نمی‌شود.

این کشاورز افزود: هر چند انتظار داشتیم که فرزندانمان نیز در این عرصه فعالیت داشته باشند ولی با توجه به وضعیت کنونی خرما، رغبتی در این زمینه در فرزندانمان نمی‌بینیم و نسل جدید تمایلی به کار در نخیلات ندارند.

خرما جزو کالاهای خرید تضمینی دولت قرار بگیرد

رئیس مجمع نمایندگان استان بوشهر در مجلس شورای اسلامی نیز اظهار داشت: نخلداران دشتستان همواره مشکلاتی در زمینه فروش محصولات خود داشته‌اند و ما نیز تلاش کرده‌ایم تا این مشکلات را در سطح ملی پیگیری کنیم.

حجت‌الاسلام سید مهدی موسوی‌نژاد ادامه داد: در سال‌های قبل خرما درسبد خرید دولت نبود و این موضوع باعث می‌شد تا خرما روی دست کشاورزان بماند و ما پیگیری‌های بسیار زیادی را داشتیم تا خرما به صورت تضمینی از کشاورزان خریداری شود.

وی اضافه کرد: پیگیری‌های خود را در سطح رئیس جمهور و معاونان و وزرا ادامه دادیم و در سال گذشته که خرمای نخلداران باقی مانده بود، نسبت به خرید آن اقدام شد و اجازه ندادیم که خرما به عنوان سرمایه کشاورزان از بین برود.

نماینده دشتستان در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه خرید خرما باید به صورت هر ساله از نخلداران خریداری شود، افزود: برای خرید خرما تلاش کردیم تا خرما جزو کالاهای خرید تضمینی دولت قرار بگیرد که برای هرسال مشکلی نباشد.

لزوم افزایش قیمت خرید تضمینی خرما

وی اذعان داشت: یکی از کارهای دیگری که مد نظر داشتیم این بود که قیمت خرید تضمینی خرما را بالا ببریم که در این راستا نیز پیگیری‌های زیادی را داشتیم.

حجت‌الاسلام موسوی‌نژاد افزود: آنالیزی که دولت در زمینه خرما داشت به قیمت هر کیلوگرم 680 تومان بود که به هیچ وجه قابل پذیرش نبود و ما قیمت یک هزار و 800 تا دو هزار تومان را پیشنهاد دادیم که در نهایت قیمت یک هزار و 100 تومان مورد توافق قرار گرفت.

وی تصریح کرد: پیشنهاد دیگر ما این بود که اگر دولت خرما را از نخلداران با قیمت یک هزار و100 تومان می‌خرد، در صورتی که با قیمت بالاتری به فروش برساند، باید این مابه‌التفاوت را به نخلداران پرداخت کند ولی در صورتی که پائین‌تر بفروشد، همان یک هزار و 100 تومان باید به نخلداران پرداخت شود.

رئیس مجمع نمایندگان استان بوشهر در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: با توجه به اینکه شرایط مناسبی برای نگهداری خرمای کشاورزان در دشتستان وجود ندارد، پیگیری کردیم که میزان افتی که از خرمای نخلداران گرفته می‌شود، کمتر شود که مورد موافقت قرار گرفت.

توسعه صنایع تبدیلی و فرآوری خرما

وی با بیان اینکه خرید تضمینی خرما بسیاری از نگرانی‌های نخلداران در زمینه فروش محصول را کاهش می‌دهد، اذعان داشت: دولت نیز با این شرایط برای فروش خرما در بازارهای داخلی و خارجی تلاش بیشتری می‌کند و شاهد بهبود بازار خرما خواهیم بود.

حجت‌الاسلام موسوی‌نژاد همچنین از پیگیری برای توسعه فرآوری خرما در دشتستان خبر داد و بیان داشت: قبلا تنها در شهرهای تبریز و شیراز قابلیت فرآوری خرما وجود داشت که با پیگیری‌های صورت گرفته در دشتستان نیز این امکان فراهم شده است.

وی ادامه داد: یک شرکت فرآوری خرما در دشتستتان در دست راه‌اندازی است که سالانه 30 هزار تن محصول خرمای شهرستان را خریداری و فرآوری می‌کند و با این شرایط مشکلی در زمینه فروش محصولات نخواهیم داشت.

منبع:مهر

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر