شنبه ۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
مشکل برخی صیادان خارگی مبنی بر ممانعت خروج قایق‌هایی با موتورهای زیر 55 اسب بخار، به طور موقت حل شد.به گزارش فکرشهر، خارگ، جزیره‌ای کوچک در دل خلیج همیشه فارس است، که صیادی شغل چندصد ساله مردمانش بوده و است. مردمانی که به کم قانع هستند و در هشت سال جنگ تحمیلی و با وجود بمباران‌های متعدد دشمن، مردانه ایستادند و مقاومت کردند. هرچند با حضور نفت در این جزیره و تبدیل شدن به یکی از بزرگترین پایانه‌های صادرات نفت دنیا، شغل بسیاری از مردم تحت الشعاع آن تغییر کرد، اما هنوز صیادی برای تعداد زیادی از این مردم، یک شغل موروثی محسوب می‌شود.
کد خبر: ۸۵۷۲
دوشنبه ۰۸ دی ۱۳۹۳ - ۰۵:۲۲

مشکل برخی صیادان خارگی مبنی بر ممانعت خروج قایق‌هایی با موتورهای زیر 55 اسب بخار، به طور موقت حل شد.

به گزارش فکرشهر، خارگ، جزیره‌ای کوچک در دل خلیج همیشه فارس است، که صیادی شغل چندصد ساله مردمانش بوده و است. مردمانی که به کم قانع هستند و در هشت سال جنگ تحمیلی و با وجود بمباران‌های متعدد دشمن، مردانه ایستادند و مقاومت کردند. هرچند با حضور نفت در این جزیره و تبدیل شدن به یکی از بزرگترین پایانه‌های صادرات نفت دنیا، شغل بسیاری از مردم تحت الشعاع آن تغییر کرد، اما هنوز صیادی برای تعداد زیادی از این مردم، یک شغل موروثی محسوب می‌شود.

صیادی هنوز برای عده زیادی از این مردم، تنها راهی است که می‌شود از آب، نان در آورد. حال سوای از همه مشکلات این شغل قدیمی و چند صد ساله، مدتی است که راه امرار معاش برخی از این صیادان به واسطه قانونی که اجازه حضور موتورهای قایقی زیر 55 اسب بخار در دریا را نمی‌دهد، قطع شده است و اعتراض چند باره این صیادان و گلایه‌های آنان مبنی بر ناتوانی مالی آن‌ها در خرید قایق‌های بزرگتر و ایجاد مشکلات عدیده با توجه به عدم مجوز صید آن‌ها در روزهای اخیر، تنها فرصت‌های کوتاه مدتی را برای حل این مشکل، جلوی پای آن‌ها گذاشته است. اما این مشکل نیاز به تصمیم صحیح و اصولی مسئولین امر دارد تا هر بار با قطع مجوز خروج این قایق‌ها از اسکله صیادی، خانواده این صیادان شاهد مشکلات عدیده‌ای که بر زندگی آن‌ها حاکم می‌شود، نباشند.

فرصت یک ماهه به صیادان خارگ

سلیمان نصیب‌زاده در گفت‌وگو با فارس، با اشاره به مشکلات پیش آمده مبنی بر عدم مجوز خروج قایق‌هایی با موتورهای کمتر از 55 اسب بخار در خارگ اظهار کرد: خوشبختانه این مشکل با پیگیری‌های ما و با همکاری امام جمعه محترم خارگ، بخشدار ویژه، معاون سیاسی امنیتی بخشدار و فرمانده مرزبانی خارگ، به طور موقت حل شد که جا دارد از همین‌جا از همه این عزیزان تشکر ویژه‌ای داشته باشیم.

این صیاد خارگی افزود: با رایزنی‌های صورت گرفته، یک فرصت یک ماهه به این صیادان داده شده است تا کارهای اداری این کار انجام شود، البته هنوز ما دقیقاً نمی‌دانیم از چه طریق باید برای صدور این مجوزها اقدام کنیم، اما قطعاً در روزهای آتی، پیگیر این مسئله نیز خواهیم بود.

بخشدار خارگ: مشکل صیادان باید ریشه‌ای حل شود

بخشدار ویژه خارگ نیز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در خارگ عنوان کرد: ما این مسئله را مستقیماً در بوشهر دنبال کردیم و یقیناً اگر در تهران این موضوع هم حل می‌شد، شخصاٌ برای حل آن حضور می‌یافتیم و اعتقاد ما این است که باید اینگونه مشکلات سریعاً حل شود و ما این مسئله را با فرماندار محترم بوشهر در میان گذاشتیم و ایشان نیز آن را در جلسه شورای تامین استان مطرح کردند و با مساعدت دیگر دوستان این فرصت را برای صیادان گرفتند.

عسکر زارعی  تصریح کرد: البته این مشکل باید ریشه‌ای حل شود و این فرصت یک ماهه گرفته شده است اما قطعاً در این زمان، پیگیر حل ریشه‌ای آن خواهیم بود و اعتقاد ما این است که مشکلات خارگ باید به طور ویژه و کلان دیده و حل شود و قول خواهم داد تا آخرین روز کاری، شجاعانه و در راستای حل منافع مردم، حفظ امنیت و حل مشکلات خارگ بطور جد، به ویژه حل مشکلات ایاب و ذهاب مردم و وجود نمایندگی‌های ادارات تلاش کنم.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر