يکشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
مدیرکل دفتر جذب سرمایه‌گذاری استانداری بوشهر:
کد خبر: ۸۶۰۱۷
يکشنبه ۰۸ فروردين ۱۴۰۰ - ۰۹:۵۶

فکرشهر: مدیرکل دفتر جذب و حمایت از سرمایه گذاری استانداری بوشهر گفت: وحدت رویه و همدلی نخبگان و مدیران اجرایی لازمه برطرف کردن موانع و حمایت از تولید است.

به گزارش فکرشهر، رسول رستمی روز یکشنبه در گفت وگو با ایرنا افزود: افزون برحمایت و هم‌‍افزایی بخش دولتی و خصوصی، همکاری و همراهی دستگاه‌های نظارتی و داشتن هدف مشترک از جمله دیگر الزامات مهم برداشتن موانع و حمایت از تولید و پشتیبانی از بخش خصوصی است که باید مورد توجه قرار گیرد.

وی بیان کرد: یکی از راهبردها و الزامات تولید، پشتیبانی‌ها و مانع زدایی‌ها، همدلی، هم عهدی و هم پیمانی دستگاه‌های نظارتی و اجرایی است که با تقسیم کار و بر اساس شرح وظایف و مسئولیت‌ها انجام می‌شود.

رستمی اضافه کرد: داشتن برنامه ریزی مناسب و دقیق از جمله دیگر الزامات پشتیبانی و مانع زدایی در بخش تولید است که در این ارتباط پس از سال ۹۶ براساس سندآمایش استان بوشهر برنامه ریزی مشخصی در حوزه توسعه اقتصادی انجام شده‌است.

مدیرکل دفتر جذب و حمایت از سرمایه‌گذاری استانداری بوشهر گفت: بهره‌گیری از خرد جمعی و حرکت براساس ظرفیت‌ها، مزیت‌ها و پتانسیل‌های موجود از جمله دیگر عواملی است که برای تحقق شعار سال باید به آن توجه کرد؛ تنها در این صورت است که بهره‌وری در این استان افزایش می‌یابد.

وی بیان کرد: در این ارتباط راه اندازی شهرک متانول در شهرستان دیر و شهرک تخصصی زیست فناوری دریایی دلوار در دستور کار قرار گرفت.

رستمی با بیان اینکه یکی از چالش‌های  تولید و سرمایه‌گذاری تامین مالی پروژه‌ها است، گفت: مانده حساب‌های بانکی استان بوشهر بالاترین میزان مانده حساب‌های بانکی در کل کشور است اما سطوح اختیارات مدیران بانکی و مدیران اجرایی در استان‌ها میزانی نیست که از این ظرفیت به نحو مطلوبی بتوان برای تولید بهره‌برداری کرد.

وی  با اشاره به اهمیت هماهنگی و همراهی نظام بانکی افزود: به میزان منابعی که بانک‌های استان بوشهر دارند مسئولیت‌ها به شکل متوازن توزیع نشده‌است.

مدیرکل دفتر جذب و حمایت از سرمایه‌گذاری استانداری بوشهر گفت: در زمان حاضر بانک‌های تخصصی در حوزه کشاورزی و صنعت و معدن بیش از ۹۵ درصد پروژه‌های جهش تولید استان را تامین مالی می‌کنند، این درحالی است که منابع ما در بانک‌های دیگری است و برای حمایت و پشتیبانی از تولید باید قوانین و مقررات بالادستی اصلاح شود.

وی با اشاره به تصویب قانون رفع موانع تولید از سال ۹۴ و گشایشی که در این بخش ایجاد شد، افزود: سال گذشته با وجود پاندمی جهانی کرونا و تاثیر منفی آن بر همه فعالیت‌ها از جمله روال معمول اداری کشور ۶۲ جلسه رفع موانع تولید در استان بوشهر برگزار و ۷۵ درصد مصوبات اثربخشی لازم را برای پشتیبانی از بخش تولید داشته است.

وی بیان کرد: نظام تصمیم‌گیری و برنامه ریزی استان بوشهر در حوزه اقتصادی امروز به بلوغ خوب و مناسبی رسیده‌است و نگاه استان تنها به دنبال افزایش میزان تولید نیست بلکه از سال‌های گذشته با تعریف خوشه‌های مختلف از جمله خوشه خرما و آبزیان امروز  وضعیت این دو محصول استراتژیک در استان بوشهر متحول شده‌است.

رستمی یادآور شد: با برنامه ریزی انجام شده زنجیره تولید تقویت شده و ضمن افزایش راندمان تولید میگو به میزان ۴.۳ تن در هکتار، میزان تولید آبزیان در استان بوشهر از هشت هزار تن قبل از سال ۹۲ به بیش از ۲۱ هزار تن در سال ۹۹ افزایش یافته است.

مدیر کل دفتر جذب و حمایت از سرمایه‌گذاری استانداری بوشهر تاکید کرد: یکی از برنامه‌های شاخص امسال در این استان واگذاری مناطق نمونه و دهکده‌های گردشگری ساحلی است.

وی ادامه داد: استان بوشهر در بخش گردشگری ساحلی با توجه به میزان، کیفیت و توان اکولوژیک مناطق ساحلی، می‌تواند در سطح ملی نقش آفرینی کند این درحالی است که تاکنون به دلیل نبود زیرساخت‌های مناسب نتوانسته‌ایم به آن قابلیت‌های مهم دست یابیم.

رستمی اضافه کرد: حوزه زیست فناوری دریایی یکی از برنامه‌های مهم استان بوشهر در سال پیش رو است که با تکمیل زیرساخت‌ها و انجام فراخوان سرمایه‌گذاری شاهد راه‌اندازی عملی اولین شهرک تخصصی زیست فناوری دریایی کشور خواهیم بود.

وی افزود: توسعه تولید ماهی در دریا، صنایع پایین دستی و میان دستی نفت، گاز و پتروشیمی، گلخانه‌ها و صنایع تبدیلی، تکمیل پروژه‌های اقتصاد مقاومتی و جهش تولید مورد تاکید رهبر معظم انقلاب از جمله برنامه‌های اساسی استان در حوزه اقتصادی است.

به گفته رستمی راه‌اندازی چهار مجتمع پتروشیمی در استان بوشهر با سرمایه‌گذاری سه هزار و ۱۵۰ میلیون دلار و ایجاد سه هزار و ۱۱۰ فرصت شغلی در این استان از جمله اقدام‌های مهم سال جاری است.

رستمی با تاکید بر توسعه اشتغال اظهار کرد: برای ایجاد رونق در سفره مردم باید به سمت بخش‌ها و مدل‌هایی که تولید و اشتغال را با بازدهی بیشتر ایجاد می‌کند، حرکت کرد تا مردم این تغییر و رونق اقتصادی را احساس کنند.

مدیرکل دفتر جذب و حمایت از سرمایه‌گذاری استانداری بوشهر در باره دستاوردهای کارگروه رفع موانع تولید در این استان گفت: براساس برنامه ریزی انجام شده تعهد استان در سال گذشته احیای ۴۲ واحد تولیدی راکد بود که با تلاش و همت مسئولان این استان ۷۳ واحد تولیدی احیا شد.

رستمی در مورد واحدهای تولیدی در تملک بانک‌ها  نیز اضافه کرد:  درمجموع ۳۶ واحد تولیدی تا قبل از سال ۹۸ در تملک بانک‌های استان بوشهر بود که با تلاش صورت گرفته ۱۵ واحد در سال ۹۸ و ۱۱ واحد نیز در سال ۹۹ از تملک بانک‌ها خارج شده‌است.

وی ادامه داد: در زمان حاضر تنها ۱۰ واحد تولیدی در استان بوشهر در تملک بانک‌ها است، این درحالی است که در کل کشور یکهزار و ۸۰۰ واحد تملک شده بانکی وجود دارد.

رستمی با تاکید براینکه گفتمان حاکم بر کشور، اقتصادی است بیان کرد:  براساس برنامه‌ریزی انجام شده در سال گذشته ۱۴۵ واحد با پیشرفت فیزیکی بالای ۶۰ درصد در استان بوشهر به بهره‌برداری رسید.

وی با اشاره به راه‌اندازی پنجره واحد اقتصادی در استان بوشهر به عنوان پایلوت گفت: پنجره واحد اقتصادی با هدف سرعت بخشی و روان سازی در صدور مجوزهای کسب و کار با ۲ رویکرد واگذاری اراضی ملی و تغییر کاربری اراضی مستثنیات در این استان راه اندازی شد.

رستمی اضافه کرد: با راه‌اندازی سامانه‌های الکترونیک صدور مجوزها و مدت زمان انجام فرایند واگذاری زمین به صورت میانگین بیش از هشت ماه به کمتر از ۷۳روز کاهش یافته است.

وی با اشاره به اجرای طرح آمایشی پهنه بندی استان یادآور شد: برهمین اساس اولویت‌ها و مزیت‌های اقتصادی استان به صورت شهرک‌ها و ناحیه‌های صنعتی تخصصی در بخش کشاورزی، شیلاتی دامپروری، معدنی و شهرک تخصصی از جمله زیست فناوری تاسیس می‌شود.

به گفته رستمی بر اساس نقشه‌های آمایشی استان بوشهر در نیمه اول سال گذشته همه پهنه‌های این استان به صورت تخصصی شناسایی و زمینه ایجاد شهرک‌ها فراهم شده‌است.

وی در باره اشتغال ایجاد شده در استان بوشهر نیز گفت: تعهد اشتغال این استان در سال گذشته ۱۵هزار و ۳۰۳ نفر بود که با تلاش صورت گرفته با ۲۲۵درصد افزایش ۳۴هزار و ۱۸۲ اشتغال محقق شده و نرخ بیکاری استان در پائیز سال گذشته ۹ درصد بود که نسبت به مدت مشابه سال گذشته شاهد ۹ صدم درصد کاهش هستیم.

رستمی یادآور شد: استان بوشهر بر اساس گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی در سال گذشته جزو پنج استان امن برای سرمایه‌گذاری شناسایی شده‌است.

وی اجرای ۳۲ پروژه در قالب جهش تولید با حجم سرمایه‌گذاری یکهزار و ۵۱۷ میلیارد تومان، ۳۰ پروژه اقتصاد مقاومتی با ۶هزار و ۹۵۷ میلیارد تومان را از جمله پروژه‌های اقتصادی سال ۹۹ در استان بوشهر عنوان کرد.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر