شنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
کد خبر: ۸۶۱۵۳
چهارشنبه ۱۱ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۲:۱۳

فکرشهر: مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان بوشهر گفت: کوچ مجاز بهاره عشایر از مراتع این استان از اول اردیبهشت ماه آغاز می‌شود.

به گزارش فکرشهر، غلامرضا منتظری روز چهارشنبه در گفت وگو با ایرنا افزود: براین اساس مرتع‌داران عشایری و کوچ‌رو تا پایان فروردین مجاز به خروج از مراتع این استان نیستند.

وی بیان کرد: مراتع از سرمایه‌‏های بزرگ ملی و نعمت‌های الهی به شمار می‌روند و حفاظت، احیا، توسعه و بهره‌‎برداری پایدار از آن وظیفه‌‏ای همگانی است. 

وی ادامه داد: هدف برنامه مدیریت و کنترل کوچ، پیشگیری از ورود و خروج زود هنگام از مراتع، کنترل دام مازاد بر ظرفیت در مراتع و رعایت زمان مناسب ورود و خروج عشایر است که نقش موثری در حفاظت از این منابع و بهبود معیشت مرتعداران دارد.

منتظری افزود: در همین ارتباط به ‏منظور ایجاد نظم و رعایت مقررات، تاریخ کوچ بهاره خروج دام از مراتع روستایی و عشایری استان بوشهر ۳۱ فروردین ۱۴۰۰ تعیین شده و اکیپ‌‏های ثابت و سیار در مسیرهای خروجی از خروج دام قبل از تاریخ مقرر از این استان جلوگیری می‌کنند.

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان بوشهر گفت: همراه داشتن پروانه چرای تمدید شده مربوط به دامدار و یا قرارداد طرح مرتع‌داری دارای اعتبار در هنگام جابه جایی دام و خروج از استان بوشهر الزامی است و در صورت مشاهده خروج دام بدون پروانه یا زودتر از موعد، با متخلفان مطابق قانون رفتار و به ازای هر واحد دامی چهار میلیون ریال جریمه خواهند شد.

منتظری افزود: به منظور مدیریت کوچ بهاره طبق هماهنگی با اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای، انجمن‌های صنفی، شرکت‌های حمل و نقل کالا و بار مقرر شد قبل از صدور هرگونه مجوز حمل دام با اداره‌های منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان‌ها هماهنگی کنند.

وی گفت: تنها مرجع صدور مجوز حمل دام‌های دامداران عشایری و کوچ‌رو در برنامه کوچ بهاره اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان بوشهر است و از سایر دستگاه‌ها و سازمان‌های اداری درخواست می‌شود از صدور مجور حمل دام خودداری کنند.

استان بوشهر دارای یک میلیون و ۳۱۶هزار و ۹۱۵ هکتار مراتع ممیزی شده در قالب ۹۳۳ سامان عرفی مرتعداری است که در این مراتع هفت هزار و ۹۲۳ نفر مرتع‌دار با ۵۳۸هزار و ۴۲۸ دام مجاز وجود دارد.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر