شنبه ۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
فکرشهر: درمقام عمل اما آن مصوبات نه تنها پیشرفت فیزیکی قابل قبولی نداشت بلکه مسئولین و مجریان مربوط نیز دراطلاع رسانی های خویش ضد و نقیض گویی داشتند، مثلا به عنوان نمونه در حالی که مدیرکل راه و شهرسازی استان بوشهر ...
کد خبر: ۸۶۷۶
شنبه ۱۳ دی ۱۳۹۳ - ۱۰:۵۴

امروزه دیگر اغلب مردم استان می دانند که در کمتر از یک قرن پیش، خط آهنی 60کیلومتری شهرهای بوشهر، برازجان را به یکدیگر مرتبط می ساخته است واین سابقه صرف نظر از مباحث جانبی آن اثبات کننده این واقعیت است که وجود راه آهن در شهرهای بندری مانند بوشهر یکی از ضروریات بوده که تشریح مزایای آن توضیح واضحات است.

پس از آن تجربه عملی100سال پیش، اولین استانداری که بعد از پیروزی واستقرارجمهوری اسلامی ایران، ایجاد راه آهن در بوشهر را کلید زد، عبدالرحمن ندیمی بوشهری بود که در سال های75-74 با همراهی و همفکری نماینده وقت بوشهر در مجلس شورای اسلامی این پروژه را مطرح ساخت و پیگیری نمود تا آنجا که بودجه ای هم برای انجام مطالعات اولیه تصویب شد.

اما با پایان یافتن عمر دولت سازندگی و روی کار آمدن دولت اصلاحات، کشتیبانان جدید را سیاستی دگرآمد و طرح بهره برداری از میدان مشترک گازی ایران و قطرو ایجاد تاسیسات عظیم گازی و پتروشیمی عسلویه که منجر به عمران وآبادانی مناطق و شهرهای جنوبی استان و ایجاد فرصت های شغلی برای هزاران ایرانی در سراسر کشور را فراهم آورد از قوه به فعل درآمد که به طور طبیعی در تب وتاب اجرای آن پروژه بزرگ، بحث راه آهن از دستور کار خارج شد درحالی که با پیشنهاد نخستین استاندار دولت اصلاحات وپیگیری نماینده وقت بوشهر در مجلس ششم، پروژه راه آهن هم می توانست با استفاده از شرایط مساعد بین المللی که وجود داشت درکنار پروژه بزرگ اصلی به مرحله ی اجرا گذاشته شود.

بحث ایجاد راه آهن بوشهر در دولت دوم دکتر احمدی نژاد اما روی کاغذ و تصویب نامه های مکرر هیات دولت و نطق و خطابه رونق بیشتری داشت طوری که یکی از مصوبات سفر دوم او به بوشهر در بهمن ماه 86 انجام مطالعات مقدماتی احداث راه آهن بندرامام- بندربوشهر بود اما طی سفر سوم که در اواخرعمر دولت دهم و در بهمن 89 انجام شد ناگهان صحبت از تکمیل راه آهن شیراز - بوشهر - عسلویه به میان آمد و اراده رییس جمهوردولت عدالت و مهرورزی در قالب مصوبه هیات دولت چنین مقرر داشت که « تکمیل راه آهن شیراز،بوشهر، عسلویه با همکاری وزارت نفت به نحوی که تا پایان سال های برنامه پنجم توسعه به بهره برداری برسد» اجرایی شود.

درمقام عمل اما آن مصوبات نه تنها پیشرفت فیزیکی قابل قبولی نداشت بلکه مسئولین و مجریان مربوط نیز دراطلاع رسانی های خویش ضد و نقیض گویی داشتند، مثلا به عنوان نمونه در حالی که مدیرکل راه و شهرسازی استان بوشهر ضمن مصاحبه ای در اردیبهشت 90 مژده می داد که این پروژه همزمان در استان های فارس و بوشهر با اعتباری700 میلیاردتومانی به صورت مشارکت50 درصدی بین وزارتخانه های نفت وراه وشهرسازی درحال اجرا می باشد.

معاون وزیر راه و شهرسازی دولت دهم در اسفند همان سال در مراسم آغاز عملیات اجرایی پروژه مذکورگفت، این راه آهن با اعتبار بیش از یک میلیاردتومان اولین پروژه ریلی است که از سوی بخش خصوصی و به صورت فایناس اجرا می شود! یا در سناریویی دیگر درحالی که مدیرکل راه وشهرسازی بوشهردر اردیبهشت93 صحبت از پیشرفت53 درصدی قطعات11و12پروژه ی مذکور می کرد معاون امورعمرانی استانداری بوشهراطلاع داد که ساخت راه آهن شیراز، بوشهر،عسلویه که درسال 1386شروع شده از سال 1389 به علت محدودیت منابع مالی متوقف گردیده است!

همزمان با اطلاع رسانی های مقامات مسئول در استان بوشهر، مدیران ارشد دولت در استان فارس که حدود290کیلومتر از این پروژه در قلمرو حاکمیت آنان قرار دارد، با رسانه های محلی آن استان مصاحبه هایی داشته اند و از جمله مدیر کل راه و شهر سازی فارس در بازدید از طرح های راه سازی جنوب آن استان گفته بود، برای به انجام رسیدن راه آهن شیراز، بوشهر، عسلویه در قالب استفاده ازتسهیلات اعتباری خارجی« فایناس » تفاهم نامه ای با یک شرکت چینی منعقد شده است واما استاندار آن استان درچهارمین نشست خود با اصحاب رسانه ی فارس که در 4آذر 93 برگزارشده مژده داده است که50میلیاردتومان برای تکمیل پروژه های راه و راه آهن شیراز، بوشهر عسلویه و چندین پروژه دیگر اختصاص داده است اما مشخص نکرده که از آن 50 میلیارد چه مبلغی را برای تکمیل قطعات 1و2 راه آهن مزبور که در خاک فارس واقع گردیده کنار گذاشته است؟

حالا و در کنار همه این اطلاع رسانی ها، دکتر سالاری، اولین استاندار دولت اعتدالگرای یازدهم که در 25 آذر 93 با اصحاب رسانه بوشهر دیدار صمیمانه برگزار نمود، در مورد آخرین وضعیت این راه آهن پُرحاشیه اما کم بازده فاش ساخت که در سفر معاونین رئیس جمهور به استان قول های خوبی گرفته و نتایجی هم داشته که از جمله، یک گام مهم آن در شهریورماه امسال بوده که موافقت ترک تشریفات این پروژه وتامین اعتبار از فایناس چین را اخذ نموده والان فقط « امضای آخر» آن مانده است که آن هم منوط به سرانجام رسیدن مذاکرات فایناس ایران و چین می باشد که به محض نهایی شدن، راه آهن بوشهر جزء اولین پروژه هایی است که از این منبع تامین اعتبار خواهد شد.

با این ترتیب و با توجه به آنچه درسطور پیشین به رشته تحریر درآمد، انگار برای اجرایی شدن این پروژه ، همه ی راه ها به « پکن »ختم می شود و این در حالی است که چشم بادامی های چینی که 22 میلیارد یورو مطالبات ایران بابت صادرات نفت وگاز به آن کشور را به حالت تعلیق درآورده اند در مذاکره با معاونین وزیر راه و شهرسازی که در مردادماه 93 انجام شده نه تنها حاضر به اجرای پروژ های جدید، شامل بزرگراه و راه آهن در چند استان کشورو از جمله راه آهن شیراز- بوشهر،عسلویه از طریق فایناس نشده اند بلکه آزاد راه تهران، شمال را که 17سال پیش شروع کرده بودند نیمه کاره رها ساخته اند! به نظر می رسد که از بدهکاران چینی، آبی برای ما گرم نخواهد شد، آیا برای به سرانجام رسیدن این آرزوی دیرینه اهالی خونگرم استان، دکترحسن روحانی در اولین سفرش به بوشهر، کلید طلایی تدبیر را همراه خواهد آورد؟ 

باید منتظر ماند زیرا حکما فرموده اند، الصبرو مفتاح الفرج.

منبع:پیغام

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر