يکشنبه ۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
اختصاصی «فکرشهر»
فکرشهر ـ مصطفی منفرد: از مسائل مهمی که در فصل بهار که فصل زایمان و زادآوری حیات وحش است با آن مواجه می‌شویم، دست زدن به نوزادان حیات وحش و جوجه ‌پرندگان و جابه‌جایی آن‌ها توسط مردم است...
کد خبر: ۸۷۴۵۴
چهارشنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۱:۰۲

فکرشهر ـ مصطفی منفرد: از مسائل مهمی که در فصل بهار که فصل زایمان و زادآوری حیات وحش است با آن مواجه می‌شویم، دست زدن به نوزادان حیات وحش و جوجه ‌پرندگان و جابه‌جایی آن‌ها توسط مردم است.

به گزارش «فکرشهر»، متاسفانه زمانی‌ که مردم وارد عرصه‌ها و زیستگاه‌های طبیعی می‌شوند، اگر جوجه یا بره ای را مشاهده کنند، آن را می‌گیرند چراکه تصور می‌کنند آن‌ها توسط مادر یا گله خود رها شده‌اند و با زنده‌گیری و تحویل آن‌ها به محیط زیست در حق آن‌ها لطف می‌کنند؛ این در حالی است که این اقدام تاثیرات بسیار مخربی بر حیات این نوزادان و جوجه‌ها می‌گذارد.

بره‌ها و جوجه‌ها در این فصل توسط مادر خود رها نشده‌اند، بلکه مادر این حیوانات به‌دلیل حضور انسان احساس خطر کرده و در مکانی امن ‌پنهان شده است تا با دور شدن انسان، نزد بره یا جوجه خود بازگردد؛ اما اگر افراد به این بره‌ها و جوجه‌ها دست بزنند، حیوان بوی انسان را می‌گیرد و مادر دیگر سراغ آن نمی‌رود و گله نیز دیگر این حیوانات را نمی‌پذیرد که این مساله حیات حیوانات را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

اگر افراد اقدام به زنده‌گیری این حیوانات کنند و آن‌ها را به مراکز بازپروری و آزادسازی محیط زیست تحویل دهند، این حیوانات دچار معضلات زیادی می‌شوند، چراکه دیگر قابلیت بازگشت به طبیعت را نخواهند داشت و اداره حفاظت محیط زیست مجبور می‌شود در نهایت آن‌ها را به باغ وحش‌ها و سایر مراکز نگهداری حیات وحش منتقل کند.

حالا محیط زیست از شهروندان خارگ درخواست کرده «مردم در صورت مشاهده نوزادان حیات وحش و جوجه ‌پرندگان به آن‌ها دست نزنند و لازم است در اسرع وقت منطقه را ترک کنند تا مادر جوجه یا بره به سراغش آید».
 

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر