شنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
فکرشهر: صنعت عبا بافی کردوان علیای دشتی با سابقه چندین قرن، دارد تبدیل به یک خاطره می شود که نیاز است اداره کل میراث فرهنگی، گرد و غبار فراموشی را از چهره این هنر صنعت ارزشمند برگیرد.به گزارش فکرشهر، ۴۵ کیلومتر که از شهر خورموج مرکز شهرستان دشتی بگذریم به روستای کردوان علیا می رسیم؛ تنها جایی که آوای دستگاه عبا بافی، هنر منحصر به فرد استان بوشهر در آن به گوش می رسد.
کد خبر: ۸۸۶۲
شنبه ۲۰ دی ۱۳۹۳ - ۰۱:۲۲

فکرشهر: صنعت عبا بافی کردوان علیای دشتی با سابقه چندین قرن، دارد تبدیل به یک خاطره می شود که نیاز است اداره کل میراث فرهنگی، گرد و غبار فراموشی را از چهره این هنر صنعت ارزشمند برگیرد.

به گزارش فکرشهر، ۴۵ کیلومتر که از شهر خورموج مرکز شهرستان دشتی بگذریم به روستای کردوان علیا می رسیم؛ تنها جایی که آوای دستگاه عبا بافی، هنر منحصر به فرد استان بوشهر در آن به گوش می رسد.

عبا بافی

عبابافی کردوان علیا دشتی یکی از رایج‌ترین صنایع دستی این شهرستان محسوب می‌شود که هم اکنون تعداد کارگاه‌های این هنر زیبا به شکل چشمگیری کاهش یافته است.

تولیدات عبا بافی استان بوشهر که قدمت آن به بیش از دو قرن می‌رسد، از مرغوب‌ترین نوع عبا محسوب می‌شود و شیوخ کشورهای حوزه خلیج فارس به دلیل ظرافت و مرغوبیت آن از مشتری‌های اصلی این کالا هستند.

عبا را از پشم شترهایی که قافله سالارشان در شهرستان‌های دشتی، دیر و بوشهر رحل اقامت افکنده‌اند، می‌بافند.

در حال حاضر هنر عبا بافی در کردوان علیا در حال فراموشی است که نیاز است اداره کل میراث فرهنگی استان توجه ویژه ای به این بخش داشته باشد.

افرادی که در این زمینه مشغول به کارند به دلیل مسائل و مشکلات زیاد در این حوزه، با تحمل هزینه‌های سنگین و سود کم هنوز چرخ‌های این هنر را در حرکت نگاه داشته‌اند.

می‌طلبد با حمایت از این عزیزان و ایجاد زمینه برای ورود افراد جدید علاقمند به این هنر، غبار فراموشی از چهره این صنعت دستی برگرفته شود.

نبود دستگاه ریسندگی از عوامل کاهش تمایل به عبابافی

عبدالمجید زارعی یکی از عبابافان این روستا در گفتگو با مهر اظهار داشت: پدران ما در گذشته در این روستا عبا بافی می کردند و امروز ما راه آنها را ادامه می دهیم ولی در این میسر مشکلاتی وجود دارد.

وی افزود: در حال حاضر افراد کمتر به این شغل روی می آورند که مهمترین دلیل آنها نبود دستگاه ریسندگی است.

زارعی با بیان اینکه عبای تولید شده دارای کیفیت مرغوبی است، تصریح کرد: این عباها به کشورهای حوزه خلیج فارس صادر می‌شود و شیوخ آنجا از مشترهای اصلی این عباها هستند.

وی با بیان اینکه بیش از ۲۲ سال است که به این حرفه اشتغال دارد، ادامه داد: هم اکنون تعداد عباهای تولید شده نسبت به گذشته کمتر شده که یکی از دلایل آن می توان به تعطیلی برخی کارگاه ها در این روستاها اشاره کرد.

افزایش هزینه‌های عبابافی

زارعی ادامه داد: در حال حاضر دستگاه ریسندگی کوچک خانگی وجود ندارد و تاکنون پیگیری های زیادی صورت گرفته ولی هنوز این امر محقق نشده است.

وی بیان کرد: هم اکنون هزینه‌های این صنعت افزایش پیدا کرده و سودی که نصیب ما می شود کم است ولی به حمد الله در بازاریابی هیچ مشکلی نداریم.

زارعی گفت: امسال مقدار زیادی پشم خریداری شده و بیش از ۵۰ کارآموز آموزش دیده‌اند ولی به‌دلیل نبود دستگاه ریسندگی با مشکل مواجه هستیم که امیدواریم هرچه زودتر این مشکل حل شود.

کردوان علیا از مراکز مهم صنعت عبابافی در کشور است

دهیار روستای کردوان علیا نیز اظهار داشت: از جمله محصولات صنایع دستی منحصر به‌فرد استان بوشهر نوعی عبا است که با پشم و کرک شتر به شیوه سنتی تولید می‌شود.

محمد بدری افزود: قدمت این حرفه و شغل نزدیک به دو قرن است و روستای کردوان علیا یکی از مراکز مهم صنعت عبابافی درکشورمحسوب می شود.

وی ادامه داد: در حال حاضر چهار کارگاه عبابافی دراین روستا فعال است و عبایی که تولید می شود درمرحله نخست با دستان پرتوان و پرتلاش زنان روستا ریسنده می‌شود و برای بافت بدست استاد کار می‌سپارند و عبای تولیدی و بافته شده، با توجه به مرغوبیت جنس و نوع رنگی که دارد روانه بازار می‌شود.

انگیزه کاری از استادکاران گرفته شده است

وی بیان کرد: امروزه عوامل و مشکلاتی در این صنعت وجود دارد که استادکاران با آن دست و پنجه نرم می‌کنند و انگیزه کاری را از آنها گرفته شده است.

بدری به برخی از مشکلات اشاره و تصریح کرد: تحت پوشش قرارنگرفتن خدمات بیمه‌ای، عدم تسهیلات با بهره کم برای خرید مواد اولیه، نبود درآمد کافی از این شغل، همگی عواملی هستند که روحیه استادکاران و جذب جوانان به این حرفه و صنعت را کاهش داده است.

وی اضافه کرد: با ایجاد مجتمع‌های تولیدی و حمایت جوانان به این صنعت می‌توان به گسترش و توسعه صنعت عبا بافی کمک کرد.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر