دوشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
اختصاصی «فکرشهر»/به بهانه روز جهانی موزه؛
کد خبر: ۸۸۹۹۹
سه‌شنبه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۰۱:۳۳

فکرشهر: سرپرست پایگاه ملی میراث فرهنگی جزیره تاریخی و کهن خارگ به مناسبت 18 می مصادف با 28 اردیبهشت که در تقویم جهانی به عنوان روز جهانی موزه نامگذاری شده است پیام تبریک فرستاد.

به گزارش فکرشهر، متن این پیام به شرح زیر است:

18 می مصادف با 28 اردیبهشت از سوی کمیته بین المللی موزه هاه در تقویم جهانی به عنوان روز جهانی موزه نامگذاری شده است و این روز در کشور ما و دیگر کشور های عضو همه سال پاس داشته می شود.

موزه ها به عنوان یکی از کانون های حفظ و معرفی فرهنگ و تمدن ملل بشمار می رود که نقش بسیار اساسی را در توسعه فرهنگی، اجتماعی و به طبع آن توسعه اجتماعی، سیاسی و اقتصادی ایفا می کنند.

جزیره خارگ یکی از نقاط مهم و استراتژیک خلیج همیشه فارس، از گذشته های دور تا کنون بوده که وجود آثار تاریخی متعدد از قرون و اعصار مختلف نظیر کتیبه هخامنشی مربوط به پیش از میلاد، کلیسای نسطوریان مربوط به صده های اولیه میلادی و همچنین وجود بقاع متبرکه ای نظیر بقعه میر محمد ابن حنفیه مربوط به صده های اولیه اسلام و دیگر آثار تاریخی گواه این مدعاست.

این جزیره از هزاره های پیش، به واسطه دارا بودن چشمه های آب شیرین و قنوات، این هنر مهندسی دیرینه ایرانیان و همچنین باغ های سرسبز میزبان ربانان، ملوانان و کشتی های تجاری بوده است گویی که خداوند در دل آب شور دریا خوان نعمات شیرین خود را برای رهگذران گسترانیده است.

این جزیره تاریخی و کهن در قرن حاضر و صده های اخیر نیز با پیدایش نفت به تعبیر جلال آل احمد " نگین تمدن بشری امروز " جایگاه مهم و حساس دیگری به خود گرفته است که خود نیز در آینده به بخشی از تاریخ این دیار کهن بدل خواهد شد که شایسته است در خلال آن  و گذر از این مرحله تاریخی نسبت به حفظ و صیانت از آثار گذشته گان اهتمام ویژه ای داشت.

با مقدمه ای که عرض شد در خود میبالیم که این جزیره تاریخی، خود به تنهایی موزه ای است از تاریخ و تمدن خلیج فارس.

امید است در آینده ای نزدیک با  جانمایی و احداث موزه منطقه ای تاریخی، فرهنگی و نفت  که اخیرا در قالب تفاهم نامه بین وزارت های نفت و میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی مورد توافق قرار گرفته است بتوان ضمن حفظ و صیانت از آثار تاریخی نسبت به معرفی ظرفیت های تاریخی و صنعتی این دیار کوشید.

 این روز و آغاز هفته میراث فرهنگی را به همه فعالین این عرصه و همشهریان خوب خودم در این جزیره تاریخی و کهن تبریک عرض می کنم.
                                                                            
 شهرام اسلامی

سرپرست پایگاه ملی میراث فرهنگی  جزیره خارگ
                                                                                       
                                                                                                        

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر