يکشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
گزارش «فکرشهر» از نشست خبری رییس سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر:
فکرشهر ـ محمد محمدزاده فرد: رییس سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر می گوید بزرگ ترین کُنارستان ایران در استان بوشهر و تولیدکننده آن، از کارآفرینان برتر کشور است؛ زنجیره تولید مرغ در استان تکمیل شده و شش گیاه دارویی پس از بررسی علمی به کشت رسیده اند...
کد خبر: ۹۰۶۴۴
سه‌شنبه ۲۵ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۲:۰۵

فکرشهر ـ محمد محمدزاده فرد: رییس سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر می گوید بزرگ ترین کُنارستان ایران در استان بوشهر و تولیدکننده آن، از کارآفرینان برتر کشور است؛ زنجیره تولید مرغ در استان تکمیل شده و شش گیاه دارویی پس از بررسی علمی به کشت رسیده اند.

به گزارش «فکرشهر»، محمدتقی منوچهری به مناسبت گرامیداشت هفته جهاد کشاورزی در جمع خبرنگاران گفت: در استان بوشهر، بیش از یک میلیون و پانصد هزار تن محصول کشاورزی در بخش های مختلف تولید می شود که بخش عمده آن با بیش از یک میلیون تن، در بخش زراعی است و این عدد، حدود یک درصد شاخص کشوری است.

وی افزود: عمده تولید ما در بخش شیلات با بیش از ۸۰ میلیون تن تولید است؛ همچنین، بیش ۳۱۲ هزار هکتار مزرعه در استان بوشهر وجود دارد که ۹۲ درصد داری کِشت آبی و بقیه دیم است.

منوچهری با بیان اینکه ۴۰ هزار بهره بردار کشاورزی در استان در حال فعالیت هستند، ادامه داد: جهاد کشاورزی، در سه حوزه نخلیات، محصولات خارج از فصل و شیلات وضعیت خوبی دارد و در هر سه حوزه، رتبه های کشوری داریم.

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر تصریح کرد: بیش از ۱۳ درصد تولید خرمای کشور در استان بوشهر است که دو رقم خرمای «کباب» و «زاهدی»، قابلیت صادراتی دارند و نشان آن ها نیز در اختیار استان بوشهر است.

منوچهری خاطرنشان کرد: در بخش نخیلات کارهای زیربنایی را شروع کردیم چون معتقدیم که شغل پایدار است و باید برای اصلاح زیرساخت ها عملیات مختلفی انجام دهیم تا تولید متحول شده و ارقام خرما را جدید کنیم.

وی با اشاره به این که  کارهای زیربنایی، «چهار سال است در دشتستان آغاز شده»، گفت: علی رغم شرایط نامساعد در کشور، شبکه های زهکشی آب در دشتستان به خوبی در حال اجراست و بزرگ ترین طرح آبیاری زهکشی با۲۵۷۰ هکتار در کشور است.
رییس سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر با بیان این که «امیدواریم با توجه به قولی که مسوولین داده اند، به زودی طرح نخیلات سعدآباد را وارد مدار کنیم»، ادامه داد: طرحی مشابه طرح دشتستان در حال مطالعه برای اهرم است و امیدواریم با افتتاح سد خاییز، شبکه آبیاری خوبی که حدود ۳۰۰۰ هکتار است، برای نخیلات اهرم ایجاد کنیم.

منوچهری عنوان کرد: بیش از ۹۵ درصد کل سبزی و صیفی جات استان بوشهر، تحت سیستم نوین آبیاری است که مشابه آن در هیچ جای کشور دیده نمی‌شود که در کیفیت محصول نیز بسیار موثر است.

وی با تاکید بر اینکه در استان بوشهر، اولین و بیش ترین تولید گوجه‌فرنگی خارج از فصل در کشور را داریم، گفت: ۴۳۰ هکتار گلخانه در استان بوشهر وجود دارد که از سال ۹۵ تاکنون از ۱۲۰ هکتار به اینجا رسیده است و بیشتر نشاء سبزی و صیفی را تولید می‌کنیم.

محمدتقی منوچهری، با بیان اینکه بخش شیلات همواره یکی از محورهای توسعه استان بوده است، افزود: در بخش صیادی، ظرفیت هایی همچون بزرگ ترین اسکله کشور در «دیر» را داریم و بیش از ۳۵ درصد کل صیادان کشور از این استان هستند.
منوچهری گفت: بیش از ۲۲۰۰ شناور فعال در آب های استان بوشهر در حال فعالیت هستند که با توجه به کاهش ذخایر آبزیان خلیج‌فارس، کوشش ما برای آبزی پروری است تا منابع هم تغذیه شوند.

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر با بیان اینکه در بوشهر، بیشترین ظرفیت کشت میگو را داشته و الگوی کشور هستیم، افزود: سالانه حدود ۲۳ هزار تن میگو از ۱۰ سایت فعال تولید می کنیم و بیش از چهار تن میگو در هکتار پرورش می یابد.

منوچهری اظهار داشت: حدود ۹۰ درصد از میگوی پرورشی استان بوشهر صادر می‌شود و همچنین کارخانه فرآوری آبزیان در استان فعال است که ظرفیت حدود ۶۱ هزار تن را دارند.

وی تصریح کرد: ۸۲ واحد بسته بندی خرما در استان فعال است و بیش از ۵۰ هزار تن به ظرفیت سردخانه ای برای خرما در استان بوشهر در دولت یازدهم و دوازدهم افزوده شده است.

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر با تاکید بر اینکه در استان، ۹۰ هزار تن تولیدات دامی داریم که شامل همه محصولات زیرمجموعه است، افزود: برای تکمیل زنجیره تولید مرغ با تلاش بخش خصوصی توانستیم زنجیره را با افتتاح مرغ مادر گوشتی کامل کنیم.

وی توضیح داد: مرغ مادر گوشتی از فروردین ماه جوجه ریزی خود را با تولید سه میلیون تن آغاز کرده و قرار است از مردادماه تولیدات خود را به سایر مرغداری ها به فروش برساند؛ همچنین، یک کشتارگاه مدرن در گناوه راه اندازی شده که امیدواریم با وجود این واحد بتوانیم در بحث صادرات هم ورود کنیم.

منوچهری اضافه کرد: اگر بتوانیم زنجیره ها در همه موارد راه اندازی کنیم، بسیاری از مشکلات در تولید حل خواهد شد.

وی در ادامه، با تاکید بر اینکه توسعه گیاهان دارویی از جمله کارهایی است که با همکاری دانشگاه ها و سایر ادارات انجام می شود، بیان کرد: شش گیاه پس از بررسی علمی اکنون به مرحله کشت رسیده است.

او گفت که «گل های زینتی و کُنار از جمله مواردی هستند که باید کارهای بیشتری روی آن ها انجام گیرد» و ادامه داد: بزرگ ترین کُنارستان ایران، در لاور شرقی است که تولیدکننده آن، از کارآفرینان برتر کشور بوده و در برنامه های مختلف تلویزیونی نیز حضور پیدا کرده است.

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر تصریح کرد: هشت طرح جهاد کشاورزی در بخش های مختلف در این هفته افتتاح خواهد شد و ۵۹ شغل جدید را ایجاد خواهند کرد.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر