جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
کد خبر: ۹۰۷۲۹
چهارشنبه ۲۶ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۱:۳۰

فکرشهر: رئیس گروه پرورش ماهی در قفس اداره کل شیلات استان بوشهر گفت: براساس برنامه ریزی انجام شده امسال با نصب ۲۸ قفس در دریا و ذخیره سازی ۲ میلیون قطعه بچه ماهی۲ هزار تن ماهی پرورشی در این استان تولید می‌شود.

به گزارش فکرشهر، حامد رضایی روز چهارشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: تاکنون ۱۰ قفس در خلیج فارس نصب شده و براساس برنامه ریزی‌ها قرار است تا مرداد ماه ۱۲ تا ۱۸ قفس دیگر وارد دریا ‌شود.

وی بیان کرد: این قفس‌ها مربوط به هشت مجموعه است که از این شمار ۲ مجموعه مورد بهره‌برداری قرار گرفته و ۶ مجموعه دیگر شرکت‌هایی هستند که قفس‌ها را تهیه و مراحل انتقال و نصب آنها به دریا در حال انجام است.

رضایی اضافه کرد: ماهی سیباس آسیایی گونه پرورش یافته در قفس‌های نصب شده در دریا است و این گونه شناخته شده در دنیا بازار بسیار خوبی در کشورهای حوزه خلیج فارس از جمله کویت، قطر و امارات متحده عربی دارد و در صورت برداشته شدن تحریم‌ها بازار بسیار مناسبی در اروپا و آمریکا دارد.

وی ادامه داد: برای توسعه و رونق صنعت پرورش ماهی در قفس تلاش شده ذخیره سازی بچه ماهی از گونه های بومی خلیج فارس شامل هامور، صبیتی، سرخو و سکلا که هم اقتصادی‌تر و مصرف داخلی بیشتری نسبت به سیباس دارند، استفاده شود.

رئیس گروه پرورش ماهی در قفس اداره کل شیلات استان بوشهر گفت: پرورش ماهی در قفس یکی از طرح‌های سازمان شیلات ایران است که باتوجه به اشتغال و صرفه اقتصادی که دارد از سال ۹۵ تاکنون به عنوان یکی از طرح‌های اولویت دار این سازمان درحال انجام است.

به گفته رضایی پروژه پرورش ماهی در قفس به صورت اصولی از سال ۱۳۹۵ در استان بوشهر آغاز و تاکنون ۹۵ هزار تن مجوز صادر شده که از این میزان ۳۵ هزار تن باطل و نزدیک به ۶۰ هزار تن مجوز صادر و در حال تبدیل به پروژه است.

وی ادامه داد: پرورش ماهی در قفس بر خلاف استان‌های شمالی در استان بوشهر به دلیل شرایط آب و هوایی و نوع گونه بچه ماهی مورد استفاده امکان ذخیره سازی در۱۲ ماه سال وجود دارد.

رضایی اضافه کرد: با توجه به برداشت‌های بی رویه، بسیاری از ذخایر دریایی بومی در شمال و جنوب کشور در حال انقراض هستند براین اساس آبزی پروری تنها راه موجود برای بازسازی دریا و حفظ ذخایر دریایی به شمار می‌رود.

وی ادامه داد: در همین راستا در کنار صنعت پرورش میگو، طرح پرورش ماهی در قفس نیز چند سالی است که در کشور و استان بوشهر در راستای حفظ ذخایر دریایی در دست اجرا است.

رضایی گفت: با توجه به وجود برخی محدودیت‌ها به واسطه صیدهای بی رویه و تغییر اقلیم که موجب شده هر سال صید کمتری داشته باشیم در این راستا صنعت پرورش ماهی در قفس راهی برای تنفس دریا و بازسازی ذخایر دریایی به شمار می‌رود.

وی با بیان اینکه در کشورهای پیشرو در صنعت پرورش ماهی در قفس صیادان قدیمی به عنوان بهترین بهره‌برداران به شمار می‌روند ادامه داد: با ساماندهی صیادان در قالب صنعت پرورش ماهی در قفس، فعالان این بخش می‌توانند به جای بهره‌برداری از دریا به عنوان تولید کننده باشند که این امر می‌تواند کمک بزرگی به بازسازی ذخایر دریایی باشد.

رضایی اضافه کرد: استان بوشهر تا سال گذشته جایگاه سوم تا چهارم را در بخش صنعت پرورش ماهی در قفس را به خود اختصاص داده بود اما امسال با توجه به قفس‌های موجود در برنامه انتظار می‌رود بعد از استان هرمزگان جایگاه دوم را به خود اختصاص دهد.

وی اظهار کرد: در زمان حاضر ۷۰ درصد ابزار و امکانات لازم برای صنعت پرورش میگو به صورت بومی مطابق استانداردهای موجود تامین می شود و انتظار می رود با همت متخصصان داخلی بتوانیم ۳۰ درصد مابقی این صنعت را نیز در کشور تولید کنیم.

به گفته رضایی در طرح پرورش ماهی در قفس به ازای تولید هر ۱۷ تا ۲۰ تن محصول یک نفر اشتغال مستقیم ایجاد و به ازای هر یک کیلوگرم ۴.۲ دلار ارزآوری دارد این صنعت می تواند فرصت مناسبی برای اشتغال و ارزآوری برای کشوراست که حمایت از این صنعت ضروری است.

وی و با اشاره بر ضرورت کاهش نرخ سود تسهیلات در صنعت پرورش ماهی در قفس ادامه داد: در حالیکه در سال ۹۷ سود تسهیلات این بخش چهار درصد و در ۹۸ هشت درصد بود و در سال ۹۹ که سال جهش تولید بود به ۱۲.۵ تا ۱۴.۵ درصد افزایش یافت که هیچ سنخیتی با جهش تولید ندارد و انتظار می رود امسال در سال تولید، پشتیبانی و مانع زدایی‌ها حمایت بیشتری از این طرح‌ها صورت گیرد.

رضایی گفت: هرچند سرمایه‌گذاری در صنعت پرورش ماهی در قفس در مدت زمان کمتری بازمی‌گردد اما حجم آن در این صنعت بالا است به نحوی که برای هر پروژه ۵۰۰ تنی ۱۲ تا ۱۳ میلیارد تومان اعتبار نیاز است که باید بخشی از این میزان اعتبار را از طریق تسهیلات بانکی تامین کرد.

وی ادامه داد: در زمان حاضر در بخش تسهیلات از سوی بانک‌ها کم کاری احساس می‌شود که اگر با پرداخت وام  ارزان قیمت تامین مالی صورت گیرد پروژه‌های بیشتری بهره‌برداری می‌شود.

رضایی تاکید کرد: جانمایی‌ها در طرح پرورش ماهی در قفس مناسب نیست و در فاصله دوری از ساحل انجام شده‌است که این امر امکان سرمایه‌گذاری را سخت کرده و نیاز است قفس‌ها در فاصله نزدیکتری به ساحل جانمایی شود.

در سال گذشته هشت قفس پروش ماهی در دریا در استان بوشهر نصب شد که از این شمار چهار قفس به تولید رسید و 150 تن ماهی از آنها برداشت شد.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر