دوشنبه ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
فکرشهر: استان بوشهر به رغم برخورداری از ظرفیت های گسترده بالقوه و بالفعل در بخش صادرات و واردات، محصولات کشاورزی و فراورده های نفت و گاز اما از خط ریلی که بتواند در حمل و نقل این کالاها و محصولات تسهیل ایجاد کند، محروم است.به گزارش فکرشهر، باتوجه به احداث و بهره برداری راه آهن شیراز – اصفهان نیاز است در مراحل اجرایی ساخت هرچه زودتر قطعه اصلی کریدور شمال -جنوب که همان راه آهن شیراز - بوشهر - عسلویه، تسریع شود تا زمینه توسعه همه استان های کشور بویژه بوشهر، فارس و اصفهان به عنوان قطعه های کلیدی از پازل توسعه متوازن همه نقاط کشور فراهم شود.
کد خبر: ۹۱۱۱
چهارشنبه ۰۱ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۱:۰۷

فکرشهر: استان بوشهر به رغم برخورداری از ظرفیت های گسترده بالقوه و بالفعل در بخش صادرات و واردات، محصولات کشاورزی و فراورده های نفت و گاز اما از خط ریلی که بتواند در حمل و نقل این کالاها و محصولات تسهیل ایجاد کند، محروم است.

به گزارش فکرشهر، باتوجه به احداث و بهره برداری راه آهن شیراز – اصفهان نیاز است در مراحل اجرایی ساخت هرچه زودتر قطعه اصلی کریدور شمال -جنوب که همان راه آهن شیراز - بوشهر - عسلویه، تسریع شود تا زمینه توسعه همه استان های کشور بویژه بوشهر، فارس و اصفهان به عنوان قطعه های کلیدی از پازل توسعه متوازن همه نقاط کشور فراهم شود.

هم اکنون با سرمایه گذاری های عظیمی که در پارس جنوبی انجام شده است و صنایع جنبی مختلفی که امکان گسترش آنها وجود دارد بویژه در زمینه پتروشیمی یکی از ضروری ترین طرحهای ملی، گسترش جاده های دسترسی به بوشهر است و با توجه به نقش روزافزون راه آهن در حمل و نقل کالا، اجرای طرح راه آهن شیراز - بوشهر و عسلویه و اتصال به استانهای شمالی می تواند اقتصاد کشور را متحول کند.

تاثیر چنین خط ریلی و گسترش جاده های دسترسی استان بوشهر به سایر استانها شباهت کاملی به آنچه در خوزستان و استان هرمزگان اتفاق افتاده دارد و در دراز مدت مزایای زیادی خواهد داشت.

گسترش سریع امکانات بندری از جمله اسکله ها و سردخانه ها و انبارها برای ورود و خروج بار به کشور و حمل کالا به سایر نقاط کشور و ترانزیت کالا به کشورهای همسایه شمالی از جمله مهمترین این امتیازات است.

یک کارشناش حمل و نقل گفت: یکی از ارزان ترین و ایمن ترین روش جابه جایی مسافر و کالا، حمل و نقل ریلی است و اجرای آن نقش محوری و کلیدی برای توسعه استان بوشهر دارد.

حمید محمودی افزود: با توجه به افزایش قیمت حامل های انرژی و هدفمند کردن یارانه ها فراهم کردن زمینه اجرای شدن پروژه راه آهن شیراز - بوشهر به عسلویه از مطالبات دیرینه و اساسی مردم استان بوشهر است.

وی یادآورشد: به دلیل محدودیت های منابع مالی دولت، برای ازسرگیری و سرعت بخشی در اجرای این طرح که هزینه زیادی لازم دارد باید به بهترین نحو از توان بخش خصوصی استفاده شود.

محمودی ادامه داد: براساس اعلام مسوولان پروژه راه آهن بوشهر- شیراز - عسلویه در قالب 20 قطعه به طول 642 کیلومتر طراحی شده است که طول مسیر شیراز به بوشهر در 13 قطعه 437 کیلومتر است.

وی گفت: طول راه آهن اهرم به عسلویه نیز 205کیلومتر در قالب هفت قطعه است.

مدیرکل حمل و نقل و پایانه های استان بوشهر هم گفت: براساس آمارهای موجود بیش از 95 درصد جابه جایی بار و مسافر درون و برون استانی بدلیل محرومیت این استان ازحمل ونقل ریلی ومحدودیت حمل ونقل هوایی از طریق خطوط زمینی (جاده ای) انجام می شود.

حمید رضا علم افزود: میانگین آمارهای پنج ساله استان بوشهر نیز حاکی ازجابجایی سالانه شش میلیون و 493هزارو 153تن تن کالا وجابجایی سه میلیون و 500 هزار مسافر از طریق جاده است .

وی یادآورشد: این درحالی است که بخش حمل و نقل ریلی با توجه به سهم 10 درصدی در جابه جایی بار و سهم هفت درصدی در حمل مسافر، تنها دو درصد مصرف گازوئیل کشور را به خود اختصاص می دهد که هم از نظر مصرف انرژی و هم تسهیل در حمل و نقل بسیار مقرون به صرفه است.

مدیرکل حمل و نقل و پایانه های استان بوشهر گفت: در عین حال بخش حمل ونقل جاده ای نزدیک به 72 درصد سوخت و انرژی کشور رابه خود اختصاص می دهد.

علم اضافه کرد: آمار بانک جهانی نیز نشان می دهد که میزان مصرف سوخت در راه آهن برای حمل یک هزار تن بار 6.7 لیتر و در حمل و نقل جاده ای 33 لیتر است.

به گفته وی بررسی این آمار نشانگر آن است که در بخش حمل و نقل ریلی برای جابه جایی هر یکهزار تن بار، 30 لیتر سوخت صرفه جویی می شود که با توجه به حجم کنونی جابه جایی بار در کشور که حدود 16 میلیارد تن است، در هر سال 480میلیون لیتر سوخت در کشور صرفه جویی خواهد شد.

مدیرکل حمل و نقل و پایانه های استان بوشهر اظهارداشت: بنابراین مقایسه مصرف سوخت در بخش ریلی با دیگربخش های حمل و نقل نشان می دهد که حمل و نقل ریلی در شرایط برابر 10 درصد کمتر از اتوبوس، 30 درصد کمتر از مینی بوس، 75 درصد کمتر از سواری و 85 درصد کمتر از هواپیما سوخت مصرف می کند.

علم گفت: علاوه بر مصرف پایین انرژی یکی دیگر از ویژگی های مهم حمل و نقل ریلی ایجاد آلودگی کمتر و سازگاری با محیط زیست است.

وی بااشاره به فواید یادشده و ضرورت گسترش خطوط ریلی در استان بوشهر افزود:دربخش سلامت سفر و ایمنی مسافرت با حمل ونقل عمومی نیز مسافرت بابخش ریلی بسیارایمن تر از مسافرت باحمل ونقل جاده ای است کمااینکه آمارهای حوادث وتلفات ریلی نیز موید سهم بسیارپایین بخش ریلی نسبت به بخش جاده ای است.

نماینده ولی فقیه دراستان و امام جمعه بوشهر نیزگفت: صنایع سنگین موجود در این استان نیازمند حمل ونقل ریلی است اما به علت های مختلف تاکنون این مهم ایجاد نشده است به همین دلیل انتظار مردم اجرایی شدن این طرح است.

آیت الله غلامعلی صفایی بوشهری افزود: بوشهر تنها استان جنوبی کشور بدون حمل و نقل ریلی است و در این بخش بشدت دچار آسیب است.

وی اضافه کرد: تجارت دراین استان کانتینری است و بوشهر به عنوان دومین بندر کانتینری ایران نیازمند حمل و نقل ریلی است.

نماینده ولی فقیه در استان بوشهر گفت: راه آهن بوشهر به هیچ صورت نباید تنها از شیراز به عسلویه کشیده شود زیرا هم اکنون برخی به دنبال این کار هستند بلکه باید مسیر آن از شیراز به بوشهر سپس به عسلویه باشد تا شهرهای مختلف این استان از آن بهره مند شوند و این همان چیزی است که در دولت گذشته مصوب و مطالباتی در بین مردم ایجاد شده است. 

صفایی بوشهری افزود: دراستان بوشهر نیازمند تدبیر جامع استانی و شهرستانی برای شناخت ظرفیت های موجود (مانند ترانزیت و کشاورزی) و ظرفیت های تولیدی است.

وی گفت: باتوجه به طول ساحل 870 کیلومتری بوشهر احداث خط ریلی از طریق بوشهر- هرمزگان و خوزستان با عنوان خلیج فارس نیز زمینه اتصال این استان را به خط ریلی سراسری فراهم می کند.

یک کارشناس حمل و نقل دریایی نیز گفت: باتوجه به اینکه در حال حاضر بندر بوشهر سومین بندر تجاری کشور محسوب می شود و وجود چندین بندر تجاری و صیادی در سایر شهرستان های این استان و قریب 100هزار نفر از جمعیت استان به حرفه دریانوردی و معادل همین آمار در مشاغل وابسته به این صنعت فعالیت دارند؛ لذا در صورت اتصال بنادر استان به شبکه ریلی کشور شاهد تحولی عظیم در صنعت و اقتصاد منطقه خواهیم بود . 

بهرام نکیسا افزود: از آنجائی که افزایش فعالیت در هر منطقه بندری استان، کاهش نرخ بیکاری در کشور و استان را بدنبال دارد و اتصال به شبکه ریلی لازمه این مهم می باشد؛ در واقع به نوعی راه آهن، شتاب توسعه استان را چند برابر می کند چرا که راه آهن رونق بنادر استان و آبادانی مرزها را با خود به همراه دارد .

وی ادامه داد: توسعه هر منطقه ای در گرو توسعه شبکه حمل و نقل به ویژه حمل و نقل ریلی آن است .

نکیسا اظهارداشت:مناطقی که دارای سواحل و بنادری مستعد نظیر استان بوشهر هستند، تاثیر مستقیم ایجاد شبکه ریلی بر روند سرعت تخلیه و بارگیری کالا و محصولات ایرانی و کاهش ترافیک جاده ای مباحثی است که از پرتو تحقق یافتن این مهم حاصل می شود.

به گفته این کارشناس ، ایجاد خط راه آهن فرایند جابجای کالاهای ترانزیتی و محصولات کشاورزی و کالاهای صادراتی را تسهیل می کند و اضافه بر آن بر کیفیت محصولات صادراتی نیز تاثیر بسزایی دارد.

نکیسا افزود: در صورت ایجاد و اتصال به شبکه راه آهن کشور، شرایط سرمایه گذاری در منطقه ویژه اقتصادی بوشهر و حتی در آینده در منطقه آزاد نیز تسهیل خواهد شد.

وی گفت: توسعه و ارتقا سطح کیفی و کمی حمل نقل ریلی با توجه به نقش مهم ایران در کریدورهای بین المللی حمل نقل ، می تواند کلید توسعه یافتگی کشور باشد .

مدیرکل بنادر و دریانوردی استان بوشهر نیز گفت: استان بوشهر دارای 11 بندر تجاری و علاوه بر آن بنادر تخصصی نفت،گاز و پتروشیمی در خارگ و عسلویه است.

محمد راستاد افزود: درشرایط معمولی این بنادر می توانند سالانه بالغ بر 150 میلیون تن انواع کالا را تخلیه و بارگیری کنند که از نظر حجم کلی حمل و نقل دریایی جایگاه اول را به استان بوشهر دربین استانهای ساحلی کشور می دهد .

وی یادآورشد: یکی از موارد که می تواند برای بنادر مزیت رقابتی پایدار ایجاد کند امکان حمل و نقل چند وجهی با دسترسی بنادر به شقوق مختلف حمل و نقل است که به طور یقین اتصال راه آهن در این زمینه اهمیت دارد و می تواند باعث رشد بهره وری بندر و بالا رفتن ظرفیت بندری در این استان شود .

مدیرکل بنادر و دریانوردی استان بوشهر گفت: اگر روشهای مختلف حمل و نقل وجود داشته باشد می توان زمان ماندگاری کالا در بندر را کاهش داد و این امر به کم شدن هزینه ها کمک می کند .

مدیر ساخت و توسعه راههای اداره کل راه و شهرسازی استان بوشهر نیز گفت: پروژه راه آهن عسلویه- بوشهر- شیراز با برآورد اولیه 30 هزار میلیارد ریال در سال 86 آغاز شد و تاکنون برای این طرح 340 میلیارد ریال هزینه شده است.

فرزاد رستمی افزود: پیشرفت فیزیکی این پروژه هم اینک 35 درصد است و اعتبار مورد نیاز آن 30 هزار میلیارد ریال است که اعتبار پیش بینی شده برای آن در سال آینده پنج هزارو 569 میلیارد ریال است.

وی یادآورشد: راه آهن عسلویه - بوشهر - شیراز شامل 18 قطعه به طول 630 کیلومتر و دو قسمت است که بخش اول آن حد فاصل بوشهر به شیراز به طول حدود 440 کیلومتر به 11 قطعه تقسیم شده و بخش دوم آن حد فاصل اهرم به عسلویه به طول حدود 200 کیلومتر به هفت قطعه تقسیم شده است. 

رستمی افزود:347 کیلومتر پروژه راه آهن شیراز - بوشهر - عسلویه در محدوده استان بوشهر و مابقی به طول 293 کیلومتر نیز در محدوده استان فارس احداث می شود. 

وی اضافه کرد: قطعات 11 و 12 این پروژه به طول 97 کیلومتر دارای پیشرفت فیزیکی 53 درصدی که با هزینه معادل 503 میلیارد ریال دردست ساخت است. 

رستمی از جمله مزایای این طرح را اتصال بندر بوشهر به شبکه راه آهن سراسری و ایجاد یک شبکه حمل ونقل ریلی دانست و افزود: برقراری ارتباط میان استان های بوشهر، فارس و دیگر استانهای کشور و اتصال پایتخت انرژی ایران (عسلویه و پارس شمالی) و نیروگاه اتمی بوشهربه شبکه ریلی که زمینه را برای استفاده از ظرفیت های موجود در منطقه فراهم می کند سرعت بخشی در اجرای این طرح ضروری است. 

معاون اداره کل راه و شهرسازی استان بوشهر گفت: این پروژه دارای مجوز کمیسیون ماده 215 برنامه پنجم توسعه و مصوبه شورای اقتصاد به مبلغ 400 میلیون و 673 هزار یورو فاینانس است.

وی اظهارداشت: این پروژه با ارتباط استان بوشهر به خصوص بنادر بوشهر و عسلویه به راه آهن سراسری زمینه بهره برداری روز افزون از پتانسیل های نفت، گاز و پتروشیمی منطقه را فراهم ساخته و با تسهیل مبادلات تجاری در رونق بندر تجاری بوشهر نیز حائز اهمیت است.

ایرنا ـ اکبر اقبال مجرد

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر