شنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
کد خبر: ۹۱۴۲۳
يکشنبه ۰۶ تير ۱۴۰۰ - ۱۰:۵۰

فکرشهر: مدیرکل آموزش و پرورش استان بوشهر گفت: با وجود شرایط کرونایی اما با توجه به ضرورت حفاظت از دانش آموزان در مقابل آسیب‌های اجتماعی؛ طرح یاریگران زندگی بدون تعطیلی با قدرت در مدرسه‌های این استان اجرا شد.

به گزارش فکرشهر از ایرنا، علیمراد کرمی روز یکشنبه در نشست کمیته فرهنگی و پیشگیری شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان بوشهر افزود: در شرایط کرونایی هرچند فعالیت حضوری مدرسه‌ها تعطیل شد اما همواره دانش آموزان در تهدید و معرض آسیب‌های اجتماعی قرار دارند به همین دلیل طرح یاریگران زندگی با ارتباط گیری مربیان و تسهیل گران در قالب شبکه آموزشی شاد و سایر پیام رسان‌های داخلی صورت می‌گیرد.

وی بیان کرد: طرح یاریگران زندگی الگویی برای خودمراقبتی دانش‌آموزان است که در سطح مدرسه‌ها با هدف آموزش دانش آموزان و خانواده‌ها در زمینه پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی اجرایی شدهاست  تا مدرسه به مکان تمرین زندگی و فضایی لذت بخش برای یادگیری تبدیل شود.

کرمی ادامه داد: افزایش توانمندی دانش‌آموزان و آگاهی‌ بخشی به آنان دربرابر آسیب‌های اجتماعی از جمله اعتیاد در این طرح پیش بینی شده‌است و در قالب آن آموزش ‌و پرورش با اجرای برنامه‌های آموزشی، تربیتی، ترویجی و مراقبتی، ذهن کنجکاو آینده سازان را در برابر مخاطراتی همچون اعتیاد  هوشیار می‌کند.

مدیرکل آموزش و پرورش استان بوشهر گفت: طرح یاریگران زندگی اقدامی فرهنگی و آگاهی بخش در جامعه است که دانش آموزان مقاطع تحصیلی از پایه اول ابتدایی تا آخر متوسطه را زیر پوشش برنامه‌های آموزشی - مشاوره ای قرار می‌دهد.

به گفته کرمی طرح یاریگران زندگی به دنبال گسترش سطح آموزش‌ها به‌ منظور کاهش آسیب‌های اجتماعی، رفتارهای پرخطر و مبارزه با اعتیاد به صورت همزمان برای سه گروه تأثیرگذار در نظام آموزشی شامل دانش‌آموزان، والدین و اولیای مدارس تعریف شده است.

وی ادامه داد: خود مراقبتی مهمترین اصل برای پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی همانند اعتیاد به مواد مخدراست که دراین روزها در ۲ کانون خانه و مدرسه باید اهمیت ویژه‌ای به آن داده شود.

مدیرکل آموزش و پرورش استان بوشهر گفت: در زمان حاضر طرح یاریگران زندگی در۶۳۱ مدرسه استان برای ۳۷ هزار و ۸۶۰ دانش آموز، ۳۰ هزار نفر از اولیا و ۸۸۳ نفر از کارکنان اجرا می‌شود.

کرمی با بیان اینکه استان بوشهر بهترین عملکرد کشور در طرح یاریگران زندگی را به خود اختصاص داده است گفت: برگزاری جلسه‌های مستمر هفتگی با حضور مشاوران در کانون یاریگران زندگی، برگزاری مسابقه‌های ورزشی، فرهنگی و کارگاه‌های آموزشی، برپایی نمایشگاه‌های مختلف با رویکرد آگاهی بخشی از جمله برنامه‌های آموزش و پرورش استان در این راستا است.

به گفته کرمی  ایجاد میز نماد (نظام مراقبت در برابر آسیب‌های اجتماعی دانش آموزان) با حضور پنج دستگاه آموزش و پرورش، نیروی انتظامی، دادگستری، بهزیستی و کمیته امداد در ۳۶۰ مدرسه از جمله دیگر برنامه‌های آموزش و پرورش در استان بوشهر است.

وی اضافه کرد: در همین راستا تیم‌های مداخله در بحران با حضور مشاوران مجرب، دانش‌آموزن آسیب دیده را به یکی از این پنج دستگاه ارجاع می‌دهند.

مدیرکل آموزش و پرورش استان بوشهرگفت: همچنین در سال تحصیلی جاری خط فوریت‌های روانی و اجتماعی دانش آموزی استان با شماره ۱۵۷۰ به صوت آزمایشی با هدف پاسخگویی رایگان به دانش آموزان، فرهنگیان و خانواده‌ها فعال شد.

وی ادامه داد: آموزش و پرورش استان بوشهر برای ارتقای کمک‌های مشاوره‌ای به دانش آموزان و خانواده‌ها چهار مرکز مشاوره‌ای جدید در یکسال گذشته راه اندازی کرده است.

مدیرکل آموزش و پرورش استان بوشهر گفت: فراخوان نخستین جشنواره ملی تهیه و تولید محتوای آموزشی در فضای مجازی با موضوع پیشگیری از اعتیاد و رفتارهای پرخطر که دبیرخانه و مسئولیت آن با آموزش و پرورش استان است، منتشر شده و امید می‌رود تا پایان مرداد محتواهای ارزشمندی تهیه و در کانال‌های یاریگران زندگی در شبکه شاد منتشر شود.
وی ادامه داد: مجموعه تلویزیونی آموزشی یک لیوان زندگی که در راستای اجرای طرح یاریگران زندگی با همکاری آموزش و پرورش استان و ستاد مبارزه با مواد مخدر به کارگردانی رضا صافی تهیه شده و در شبکه‌های سراسری صدا و سیما پخش می‌شود.

کرمی تاکید کرد: کمیته فرهنگی و پیشگیری شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر باید با انجام فعالیت‌های زیربنایی فرهنگی و افزایش آموزش‌ها و اطلاع رسانی، زمینه مصون سازی بیشتر جامعه را فراهم کند.

دبیر ستاد مبارزه با مواد مخدر استان بوشهرگفت: تشکیل کانون یاریگران زندگی یکی از اقدام‌های مهم و مثبت آموزش و پرورش است که توقف رشد مصرف مواد مخدر در بین دانش آموزان دوره تحصیلی متوسطه دوم از آثار خوب این طرح است.

ارسطو ترکمان‌منش اضافه کرد: راه انداری خط ۱۵۷۰، افزایش مراکز مشاوره و برگزاری جشنواره ملی تولید محتوای آموزشی در فضای مجازی نشان می‌دهد با وجود  محدودیت‌های کرونایی اما فعالیت‌های پیشگیرانه آموزش و پرورش متوقف نشده است.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر