يکشنبه ۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
فکرشهر: جزیره استراتژیک اقتصادی ، طاقدیسی مرجانی و مقاوم خارگ به طول و عرض هشت در چهار کیلومتر همچون مراوریدی بر سینه خلیج فارس در استان بوشهر خودنمایی می‌کند.
کد خبر: ۹۲۵
شنبه ۰۹ فروردين ۱۳۹۳ - ۰۱:۱۳

فکرشهر: جزیره استراتژیک اقتصادی ، طاقدیسی مرجانی و مقاوم خارگ به طول و عرض هشت در چهار کیلومتر همچون مراوریدی بر سینه خلیج فارس در استان بوشهر خودنمایی می‌کند.

به گزارش فکرشهر و به نقل از تسنیم، خارگ جزیره‌ای مسکونی، اقتصادی، از توابع استان بوشهر و دارای اهمیت اقتصادی و سیاسی است که در 46 کیلومتری غرب بوشهر قراردارد.

جزیره خارگ به واسطه برخورداری از سواحل عمیق، برای ایجاد لنگرگاه از مزیت‌های نسبی ویژه‌ای بهره‌مند است و تأسیسات عظیم نفتی در این جزیره دیده می‌شوند بنابراین می‌توان گفت جزیره خارگ شاهرگ اقتصاد ایران و نقطه پایانی خطوط انتقال نفت ایران است و حجم زیادی از صادرات نفت خام ایران به بازارهای جهانی، از این جزیره نفتی صورت می‌گیرد.

از آنجا که بیشتر سطح جزیره را قشر سنگی از جنس مرجان پوشانیده است،  می‌توان گفت جزیره خارگ  زمین باروری برای کشاورزی ندارد و فقط محصولاتی نظیر خرما، موز و مرکبات به مقدار کم در این جزیره کشت می‌شود، البته در جزیره خارگ، درختان کُناروانجیر معابد به فراوانی یافت می‌شوند.

حیات وحش جزیره خارگ بسیار محدود و منحصر به گله‌های آهو می‌شود که روز به روز از تعداد آن‌ها کاسته می‌شود، مارهای بزرگ و سمّی و پرندگان مهاجر از دیگر جانوران این جزیره به شمار می‌روند.

این جزیره از مناطق بسیار قدیمی استان بوشهر  و دارای آثار تاریخی و باستانی متعدد است که یک نمونه از آن سنگ‌نوشته‌ای متعلق به دوره هخامنشیان  داریوش اول  است که در سال 1386 خورشیدی در جزیره خارگ کشف شد.

در این کتیبه عبارتی به خط میخی فارسی باستان نوشته شده ، که مضمون آن چنین است اینجا محل خشک و بی‌آبی بود. من شادی آوردم  که منظور حفر چاه‌ها و قنات‌های متعددی است که در جزیره خارگ و اطراف این کتیبه حفر شده ،ناگفته نماند که جزیره خارگ از معدود جزایر خلیج فارس است که دارای آب شیرین است.

گورمعبدهای پالمیران مربوط به دوره اشکانیان یکی از آثار تاریخی این جزیره است که همچنان بخشی از سنگ‌نوشته‌ها و کنده‌کاری‌های روی دیواره‌های آن به جا مانده است.

معبد پورئیدون، آتشکده زرتشتیان، باغ پرندگان، دره آذرپاد و بقعه میرمحمد حنیفه مربوط به قرن هشتم هجری قمری از دیگر جاذبه‌های این جزیره است.

مسیر دسترسی به جزیره خارک به صورت عادی از بندر بوشهر یا بندر گناوه است که در صورت مساعد بودن هوا از هر بندر روزانه یک رفت و آمد با کشتی به جزیره صورت می‌گیرد،البته ناگفته نماند که به سبب وجود پایگاه‌های مهم صنعتی و نظامی، رفت و آمد به جزیره خارگ جز برای اهالی و ساکنان آن ممنوع است و کسانی که تمایل به سفر داشته باشند، باید پیشاپیش دلایل سفر خود را به فرمانداری بوشهر یا بخشداری خارگ عرضه و موافقت مکتوب آنان را دریافت دارند.

 جزیره استراتژیک خارگ به لحاظ موقعیت ویژه‌اش در طول هشت سال دفاع مقدس 2 هزار و 834 بار مورد بمباران موشکی دشمن قرار گرفته است که حتی یک روز صادرات نفت از این جزیره به سبب ایستادگی مردم و صنعت‌گران نفت قطع نشد  و اکنون به عنوان مشهد شهیدان و نماد مقاومت و ایثار نام گرفته است.

امروز جزیره خارگ محل تردد کاروان نور دریایی است که هر ساله تعداد زیادی از دانشجویان، دانش‌آموزان و فرهیختگان از این جزیره مقاوم و قلب اقتصادی کشورمان دیدن می‌کنند.

 

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر