سه‌شنبه ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
کد خبر: ۹۳۸۱۵
سه‌شنبه ۱۲ مرداد ۱۴۰۰ - ۰۹:۵۱

فکرشهر: صید میگو از امروز برای قایق‌های صیادی در آب‌های ساحلی استان بوشهر آغاز شد.

به گزارش فکرشهر از صداوسیما، معاون صید و بنادر ماهیگیری شیلات استان اظهار داشت: پیش‌بینی می‌شود ۴۸۰ قایق و حدود ۳۹۰ شناور لنج در صید میگو امسال مشارکت کنند.

بهزاد حیدری از مشارکت ۷۸۲ شناور در صید میگو در خلیج‌فارس خبر داد و افزود: بر اساس میانگین سال‌های قبل، حدود ۴۵ روز زمان صید میگو پیش‌بینی می‌شود و در این راستا بر اساس تحقیقات پژوهشکده میگو، زمان و پایان صید این آبزی تعیین می‌شود.

وی ملاک تعیین آغاز و پایان صید میگو را اندازه و سایز میگو دانست و گفت: کمیت و کیفیت میگو تعیین کننده زمان آغاز و پایان صید میگو در خلیج‌فارس است که وزن اقتصادی ۱۴ تا ۱۵ گرم هر میگو مورد توجه ویژه است.

معاون صید و بنادر ماهیگیری شیلات استان بوشهر وضعیت ذخایر میگو در زیستگاه‌های آبزی را مورد اشاره قرار داد و افزود: ارزیابی‌های انجام شده از سوی پژوهشکده میگو، نشان از این دارد که امسال فصل صید میگو پر باری باشد.

حیدری افزود: با حفاظت‌های صورت گرفته، صید میگو در استان بوشهر سال قبل نسبت به میانگین ۵ سال ماقبل آن ۶۰ درصد افزایش یافت و به بیش از ۲ هزار و ۲۰۰ تن رسید.

وی تعیین قیمت‌گذاری میگو مانند سایر محصولات دامی و غذایی را بر اساس عرضه و تقاضا دانست و بیان کرد: در سال‌های دور ستاد قیمت‌گذاری میگو در استان بوشهر به ریاست استاندار و دبیری شیلات تشکیل و قیمت تعیین می‌شد، ولی اکنون شیلات هیچگونه وظیفه ای در زمینه تعیین قیمت ندارد.

حیدری با بیان اینکه قبل از اعلام زمان صید، میگو بی‌هویت و از خوزستان به بازار بوشهر عرضه می‌شود افزود: تقاضای زیاد با میزان کم، زمینه افزایش قیمت میگو را فراهم می‌کند، ولی پیش‌بینی می‌شود با آغاز فصل صید میگو و اشباع شدن بازار به این محصول، قیمت میگو تعدیل شود.

رئیس پژوهشکده میگوی کشور مستقر در بوشهر نیز زمان تور کشی‌ها را یک‌ساعته عنوان کرد و گفت: بررسی میانگین تلاش صیادی در این مناطق (CPUE) و میزان این شاخص در اعماق مختلف نشان از تراکم صید در محدوده آب‌های منطقه رستمی و کلات تا رود مُند داشت.

عقیل دشتیان نسب بیان کرد: ۷۸ درصد از ذخیره میگوی امسال از گونه ببری سبز (از بهترین گونه‌های خلیج فارس) و بقیه از سایر گونه‌ها است. همچنین ۹۲ درصد این میگوها، میگوی نسل اول است که بیانگر درصد کم ذخیره میگوی سال گذشته در ترکیب صید امسال است.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر