جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
کد خبر: ۹۷۴۶۱
چهارشنبه ۰۷ مهر ۱۴۰۰ - ۱۱:۱۹

فکرشهر: کارشناس مبارزه با بیماری‌های غیرواگیر شبکه بهداشت و درمان گناوه گفت: بیماران قلبی عروقی با توجه به اینکه نسبت به سایر افراد بیشتر در معرض خطر ابتلا به عوارض بیماری کووید ۱۹ هستند، باید در دوران کرونا بیشتر از قلب خود مراقبت کنند.

به گزارش فکرشهر، هاجر عوض پور روز چهارشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا به مناسبت ۷ مهر روزجهانی قلب افزود: یکی از مهم‌ترین و مطمئن‌ترین راه‌های رسیدن به اهداف پیشگیری و کنترل بیماری قلبی عروقی در جامعه، آموزش همگانی و برگزاری پویش‌های عمومی است.

وی اضافه کرد: ترغیب و تشویق مردم به انتخاب شیوه زندگی سالم با اعمال چند تغییر ساده برای تضمین سلامتی ، ترویج شیوه زندگی سالم برای ارتقای سلامت قلب کل افراد جامعه، الزام مشارکت همگانی برای ارتقای آگاهی و دانش عمومی به منظور ارتقای سلامت قلب از هدف‌های  برگزاری روز جهانی قلب است.

عوض پور اظهارکرد: در سال‌های اخیر آمار مرگ و میر ناشی از بیماری‌های قلبی و عروقی افزایش چشمگیری داشته است و این مساله اهمیت اطلاع‌رسانی در زمینه راه‌های پیشگیری از عوارض بروز بیماری‌های قلبی را بیش از پیش نمایان می‌کند.

وی گفت: روزجهانی قلب نقشی مهم در حساس سازی و اطلاع‌رسانی در مورد سلامت قلب و عروق دارد و فرصت مغتنمی است که می‌توان برای افزایش آگاهی و تشویق افراد، اعضای خانواده، جوامع، سیاست‌گذاران و تصمیم گیران در طول سال از آن استفاده کرد.

کارشناس مبارزه با بیماری‌های غیرواگیر شبکه بهداشت و درمان گناوه ادامه داد:  بیماری‌های قلبی و عروقی یکی از شایع‌ترین علل مرگ‌ومیر در ایران به شمار می‌روند که فشارخون بالا، کلسترول و قند خون بالا، مصرف دخانیات و الکل، رژیم غذایی ناسالم و چاقی از عوامل اصلی آن است.

وی افزود: کاهش مصرف نوشابه‌ها و آب‌میوه‌های شیرین و استفاده از آب یا آب‌میوه‌های طبیعی، جایگزین کردن انواع شیرینی و سایر مواد غذایی شیرین با میوه‌های تازه در حفاظت از سلامت قلب بسیار موثر است.

عوض پور گفت: بیماران قلبی، مصرف غذاهای فرآوری و بسته‌بندی‌شده حاوی نمک، شکر و چربی زیاد را محدود و غذاهای محل کار یا مدرسه را در منزل تهیه کنند.

وی  در باره  تاثیر حذف مصرف دخانیات بر سلامت قلب اظهار داشت: در 2 سال بعد از ترک دخانیات، خطر بیماری عروق کرونر قلب به‌طور اساسی کاهش می‌یابد و پس از ۱۵ سال بعد از ترک، خطر بیماری قلبی عروقی به میزان خطر در افراد غیر سیگاری کاهش می‌باید.

روز جهانی قلب ۲۹ سپتامبر (مصادف با ۷ مهر) با شعار ملی "قلب‌هایمان را با سلامتی پیوند بزنیم" و همچنین پیام اصلی"برای حفظ سلامت قلب خود، خانواده و جامعه، قلب های خود را با سلامتی پیوند بزنیم" تعیین شده است.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر