شنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
سرپرست کتابخانه‌های استان بوشهر:
کد خبر: ۹۷۵۰۳
پنجشنبه ۰۸ مهر ۱۴۰۰ - ۱۰:۴۶

فکرشهر: سرپرست اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان بوشهر گفت: شاخص‌های کتابخانه‌ای در این استان نسبت به دیگر استان های کشور از لحاظ فضا، کتاب های موجود و اعضا مناسب نیست.

به گزارش فکرشهر، عباس نعمتی روز پنجشنبه در گفت وگو با ایرنا افزود: زیربنای کتابخانه‌های عمومی این استان ۲۴هزار و ۷۰۰ متر مربع است که با توجه به جمعیت یک میلیون و۱۶۳هزار نفری استان به ازای هر نفر۲متر فضای مطالعه وجود دارد این درحالی است که این فضا باید به چهارمترمربع ارتقا یابد وهم اینک ۵۰ درصد از این آمار عقب هستیم.

وی بیان کرد: شاخص منابع کتابخوانی در استان بوشهر ۶ دهم است یعنی به ازای هر۲ نفر به صورت تقریبی یک کتاب در نظر گرفته می‌شود این درحالی است که این رقم با توجه به شاخص‌های تعریف شده باید به هفت برابر برسد یعنی به ازای هرنفر چهار جلد کتاب در کتابخانه‌های عمومی این استان وجود داشته باشد.

نعمتی اضافه کرد: در زمان حاضربخشی از این کمبود منابع به دلیل محدودیت در فضای کتابخانه‌ای است ووقتی فضای لازم در اختیار نباشد امکان نگهداری کتاب نیز به وجود نمی‌آید پس برای ارتقای شاخص‌ها به فضای مناسب، باید این فضا در استان فراهم شود.

وی افزود: ۹۴۹هزار نسخه کتاب در کتابخانه‌های استان بوشهر وجود دارد و اعضای کتابخانه های این استان نیز ۲۹هزار و ۶۰۰ نفر هستند که به دلیل کرونا شمار اعضا به نسبت قبل کاهش داشته است.

نعمتی اظهار کرد: طبق سند چشم انداز نهاد کتابخانه‌های استان بوشهر در افق ۱۴۰۴ باید ۳۵ درصد جمعیت این استان عضو کتابخانه‌های عمومی باشند ولی با توجه به آمارها تنها هفت درصد ازاین جمعیت عضو هستند و برای رسیدن به عدالت فرهنگی باید این آمار به ۲۸ درصد افزایش یابد.

وی یادآور شد: کتابخانه شهید عاشوری بوشهربه مساحت یکهزار و ۶۰۰ متر سال ۱۳۸۶ مورد بهره برداری قرار گرفت اما ۲ سال بعد به دلیل مسائل فنی و سازه‌ای (مستحکم نبودن بنا) تعطیل شد که در صورت بازسازی و فعال شدن آن کمک زیادی در زمینه فضای کتابخوانی به استان بوشهر می‌شود.

استقبال از کتابخانه‌های عمومی استان بوشهر کم است

به گفته سرپرست اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان بوشهر هرچند فضای کافی مطالعه در این استان وجود ندارد، اما از همین فضای موجود نیز استفاده بهینه نمی‌شود و با همین فضا، امکانات، نیروی انسانی و موجودی کتاب‌ها امکان افزایش عضویت‌ها دراستان به هفت برابر آمار کنونی وجود دارد.

وی با بیان اینکه استان بوشهر امروز بیش از هر چیز به  به کتابخوان نیاز دارد گفت: شانیت نهاد کتابخانه‌ها خدمت به مردم است و هرزمانی این کار بهتر انجام شود کتابخانه پویاتر،  زنده تر و شاداب‌تر می‌شوند.

نعمتی با بیان اینکه کتابخانه‌ها ب عنوان محل مناسب و امنی برای جوانان ونوجوانان به شمار می‌آیند، تاکید کرد: کتابخانه‌های استان بوشهر این آمادگی را دارند که به هفت برابر جمعیت فعلی خدمت رسانی کنند.

وی اضافه کرد: آنچه امروز باید در راستای تقویت و ترویج فرهنگ کتابخوانی در استان بوشهر انجام شود این است که کتاب خواندن تبدیل به ارزش شود و در این مسیر همه افرادی که در افکارعمومی تاثیرگذار هستند از جمله هنرمندان، ورزشکاران و مسئولان باید پیشقدم این کار شوند.

نعمتی تاکید کرد: انتظاراست از این امکاناتی که نظام به سختی و با زحمت ایجاد و هزینه کرده استفاده شود و شمار اعضای کتابخانه‌های استان بوشهر افزایش یابد.

استان بوشهر ۴۶ کتابخانه شهری، ۲۰ کتابخانه روستایی و ۱۰ کتابخانه مشارکتی دارد.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر