شنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
فکرشهر: فاز ۱۲ پارس جنوبی به عنوان بزرگترین فاز این میدان مشترک گازی در آستانه بهره‌برداری قرار گرفته است و پیش بینی می شود در دهه اول اسفند ماه سال جاری افتتاح شود.به گزارش فکرشهر، میدان گازی پارس جنوبی بزرگترین منبع گازی جهان است که روی خط مرزی مشترک ایران و قطر در خلیج فارس قرار دارد و یکی از اصلی‌ترین منابع انرژی ایران به شمار می‌رود.مساحت این میدان ۹ هزار و ٧٠٠ کیلومتر مربع است که سهم متعلق به ایران سه هزار و ٧٠٠ کیلومتر مربع وسعت دارد.
کد خبر: ۹۷۷۶
چهارشنبه ۲۹ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۱:۵۳

فکرشهر: فاز ۱۲ پارس جنوبی به عنوان بزرگترین فاز این میدان مشترک گازی در آستانه بهره‌برداری قرار گرفته است و پیش بینی می شود در دهه اول اسفند ماه سال جاری افتتاح شود.

به گزارش فکرشهر، میدان گازی پارس جنوبی بزرگترین منبع گازی جهان است که روی خط مرزی مشترک ایران و قطر در خلیج فارس قرار دارد و یکی از اصلی‌ترین منابع انرژی ایران به شمار می‌رود.

مساحت این میدان ۹ هزار و ٧٠٠ کیلومتر مربع است که سهم متعلق به ایران سه هزار و ٧٠٠ کیلومتر مربع وسعت دارد.

هر دو کشور ایران و قطر تاسیسات عظیمی را برای برداشت از این منطقه گازی ایجاد و راه‌اندازی کرده‌اند که در ایران ۲۸ فاز برای استحصال گاز از میدان مشترک پارس جنوبی طراحی شده است.

تاکنون فازهای یک تا ۱۰ پارس جنوبی به بهره‌برداری رسیده است و هم اکنون در قالب مجتمع گازی پارس جنوبی در مدار تولید قرار دارد که بخش قابل توجهی از گاز کشور را تولید می‌کند.

عملیات اجرایی دیگر فازها نیز آغاز شده است که با تدابیر دولت یازدهم، پنج فاز پارس جنوبی به عنوان پروژه‌های اولویت‌دار انتخاب شدند که شامل فاز ۱۲، فازهای ۱۵ و ۱۶ و فازهای ۱۷ و ۱۸ پارس جنوبی بود.

فاز ۱۲ پارس جنوبی به عنوان بزرگترین فاز این میدان مشترک گازی به‌ منظور تولید روزانه‌ سه هزار میلیون‌ فوت‌ مکعب‌ گاز از مخزن‌ طراحی‌ و اجرا شده است.

سرعت اجرای ردیف‌های فاز ۱۲ یک رکورد در صنعت نفت است

مدیرعامل سازمان منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس در گفتگو با مهر اظهار داشت: گام‌های بسیار مهمی به منظور توسعه فازهای مختلف پارس جنوبی برداشته شده است و شاهد سرعت بالایی در اجرای این طرح‌ها هستیم.

مهدی یوسفی به روند اجرای فاز ۱۲ پارس جنوبی اشاره کرد و ادامه داد: با تدابیر دولت یازدهم و پیگیری و درایت مهندس زنگنه وزیر نفت، پنج فاز پارس جنوبی به عنوان طرح‌های اولویت دار پارس جنوبی انتخاب شدند تا تکمیل و بهره‌برداری از این فازها با سرعت بالایی انجام شود.

وی اضافه کرد: فاز ۱۲ پارس جنوبی به عنوان بزرگترین فاز این میدان گازی دارای ظرفیتی معادل سه فاز است که روزانه ٨١ میلیون متر مکعب گاز شیرین از این فاز استحصال می شود.

مدیرعامل سازمان منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس به بهره‌برداری کامل شش ردیف شیرین سازی پالایشگاه فاز ۱۲ طی یک سال اشاره کرد و بیان داشت: اجرای این ردیف‌های شیرین‌سازی یک رکورد بی‌نظیر در تاریخ صنعت نفت است.

وی تصریح کرد: در حالی شاهد توسعه و پیشرفت فازهای مختلف پارس جنوبی هستیم که شرایط تحریم همچنان بر صنعت نفت باقی است و شاهد گام‌های اساسی در زمینه توسعه فازهای پارس جنوبی در این شرایط هستیم.

یوسفی با اشاره به نقش بسیار مهم و تاثیرگذار فاز ۱۲ پارس جنوبی در اقتصاد کشور، اذعان داشت: این فاز درآمد بالایی را برای کشور در پی خواهد داشت و شاهد افزایش تولید ناخالص ملی خواهیم بود.

بهره برداری از فاز ١٢ توسط نیروهای متخصص و متعهد داخلی

بر اساس گزارش شرکت نفت و گاز پارس، بهره برداری از فاز ١٢ پارس جنوبی به عنوان یکی از پروژه های ماندگار صنعت نفت توسط نیروهای متخصص و متعهد انجام شده است.

طبق اعلام شرکت نفت و گاز پارس، مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران در خصوص بهره برداری از فاز ١٢ پارس جنوبی اظهار کرد: شرکت ملی گاز ایران برای راه اندازی دقیق، سریع و ایمن پالایشگاه فاز ١٢ پارس جنوبی، در قالب یک تیم ٣٠ نفره با شرکت‌های پتروپارس و شرکت بهره برداری و مدیریت پتروپارس همکاری کرده است.

حمیدرضا عراقی با بیان این که شرکت ملی گاز ایران نیز به نوبه خود به وزارت نفت و شرکت ملی نفت برای راه اندازی فاز ١٢ کمک کرده است، افزود: در قسمت بهره برداری نیز با تعامل خوبی که با بالادست وجود داشت، همکاری نزدیکی برای پیشبرد و اجرای این پروژه انجام شد.

وی یادآور شد: فعالیت وزارت نفت برای بهره‌برداری از فازهای پارس جنوبی باتوجه به نبود منابع مالی جدی و در شرایط تحریم جای تقدیر دارد.

به گفته وی، گاز تولید شده در فاز ١٢ کمک زیادی به افزایش تحویل گاز به مبادی مصرف کرد به نحوی که تاکنون بیش از ١٢ میلیارد مترمکعب گاز بیشتری نسبت به مدت مشابه پارسال به نیروگاه‌ها تحویل شده است.

معاون وزیر نفت با بیان این که مجموعه های وزارت نفت «دست به دست هم دادند و بهترین فاز پارس جنوبی را به بهره برداری رساندند»، تصریح کرد: در طول تاریخ وزارت نفت سابقه ندارد چند فاز بصورت همزمان به بهره برداری برسد.

سرعت بالایی در اجرای فازهای پارس جنوبی شاهدیم و ردیف های مختلف فازهای در دست اجرا یکی پس از دیگری وارد مدار تولید می‌شود.

اجرای فازهای مختلف پارس جنوبی باعث شده تا میزان تولید گاز کشور افزایش چشمگیری داشته باشد و این روند نوید آن را می‌دهد که ایران بتوان در آینده در برداشت گاز از کشور قطر سبقت بگیرد.

فاز ۱۲ به عنوان یکی از طرح‌های اولویت‌دار صنعت نفت در آستانه بهره‌برداری قرار گرفته است که گفته می‌شود هفته اول اسفندماه با حضور رئیس جمهور به بهره‌برداری خواهد رسید.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر