يکشنبه ۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
کد خبر: ۹۷۸۸۵
پنجشنبه ۱۵ مهر ۱۴۰۰ - ۱۲:۱۵

فکرشهر: مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری بوشهر گفت: زنان این استان در تصدی پست‌های مدیریتی مقام دوم کشور را دارا هستند و امروز اعتماد به توان بانوان در این استان به یک مطالبه تبدیل شده است.

به گزارش فکرشهر، مریم آذرشب روز پنجشنبه در آستانه سفر قریب الوقوع رئیس جمهوری و هیات دولت به استان بوشهر در گفت و گو با ایرنا افزود: براساس بررسی‌ها از سال ۱۳۹۶ تا ۱۴۰۰ زنان استان بوشهر ۱۶.۶ درصد از پست‌های مدیریتی این استان را به خود اختصاص داده اند و بعد از استان کهگیلویه و بویراحمد به عنوان دومین استان کشور در این زمینه معرفی شده است.  

وی بیان کرد: زنان استان بوشهر در طی سال‌های ۹۶ تا ۹۸ با کسب ۱۸.۴ درصد از پست‌های مدیریتی استان مقام اول کشور و درسال ۹۹ با کسب ۱۶.۳ درصد از پست‌های مدیریتی رتبه چهارم را از آن خود کرده بودند.

آذرشب اضافه کرد: بررسی‌ها نشان می‌دهد در این سال‌ها توانمندی زنان به خوبی دیده و به آنها اعتماد شده است.

مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری بوشهر گفت: ندیدن نیمی از جمعیت فعال جامعه در بخش‌ها و رده‌های مختلف به معنی خط بطلان کشیدن روی همه هزینه‌هایی است که تاکنون برای توانمند کردن این قشر از جامعه انجام شده است.

وی یادآور شد: با توجه به نگاه مثبت دولت سیزدهم به توان بانوان، انتظار می‌رود خارج از نگاه جنسیتی برای آبادانی و پیشرفت و به حرکت درآوردن چرخ توسعه استان بوشهر از همه توان‌ها در کنار هم استفاده شود.

آذرشب اظهار کرد: امروز زنان استان بوشهر با ورود به اکوسیستم مدیریتی، وارد مسیری شدند که تا پیش از این مردانه بود و زنان با اعتماد به نفس توانستند این تابوها و کلیشه‌های زنانه و مردانه را بشکنند و این تغییر نگاه و سنت شکنی بسیار مهم و حساس است.

مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری بوشهر گفت: برای مثال عبابافی در گذشته صنعتی کاملا مردانه بود و زنان حق ورود به این کارگاه‌ها را نداشتند و نقش آنها در حد ریسدن نخ بود  اما امروز با شکستن تابوها  و جسارت زنان و حمایت مردان این دیار، زنان روستای بحیری شهرستان دشتی خود کارگاه‌های عبابافی دارند.

آذرشب اضافه کرد: امروز با همت زنان این استان صنعت عبابافی به جلو رفت و به جرات می‌توان گفت روستای بحیری به عنوان روستای بدون بیکار در بخش زنان به شمار می‌رود البته امروز روستای گنخک در بخش گلیم و گبه و شهر آبپخش در بخش حصیر بافی نیز چنین شرایطی دارند.

 امکان فروش محصولات بانوان روستایی بوشهر در فضای مجازی

این مسئول با اشاره به شیوع ویروس کرونا در کشور و توقف فروش محصولات از طریق بازارچه ها و نمایشگاه ها و روزبازارها اظهار کرد: با قرار گرفتن در این شرایط خاص، بسیاری از بانوان شاغل به دلیل اینکه نتوانستند محصول خود را همانند گذشته به فروش برسانند، متضرر شدند چون بسیاری از آنها قادر نبودند که از فضای مجازی استفاده کنند.

وی ادامه می دهد: در این مدت با تفاهم‌نامه ای که با اداره پست استان بوشهر امضا شد، شرایطی فراهم آمد که زنان روستایی محصولات خود را در فضای مجازی به فروش برسانند. بر اساس آن، اداره پست به عنوان برند دولتی برای مارکتینگ دیجیتال (بازاریابی با ابزارهای دیجیتال) انتخاب شد تا اسم آن اطمینان را به فروشنده بدهد.

آذرشب بیان کرد: از طریق این تفاهم‌نامه، اداره پست متقبل شد که با دادن تخفیف بسیار خوب، هزینه ارسال مرسوله را برای زنان روستایی کاهش دهد تا قیمت نهایی محصول برای فروشنده و خریدار با صرفه اقتصادی و در جذب و حفظ مشتریان موثر باشد.

۳۹ هزار زن سرپرست خانوار در استان بوشهر زیر پوشش نهادهای حمایتی 

به گفته آذرشب پیش بینی می‌شود ۴۵ هزار زن سرپرست خانوار در استان وجود داشته باشد که از این شمار ۳۹ هزار زن سرپرست خانوار زیر پوشش نهادهای حمایتی (۶ هزار نفر زیر پوشش بهزیستی و ۳۳ هزار نفر زیر پوشش کمیته امداد) هستند.

وی اضافه کرد: در زمان حاضر ۱۲.۴ درصد جمعیت استان بوشهر زن سرپرست هستند که نسبت به میانگین ۱۲.۷درصد کشور پائین تر است.

مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری بوشهر گفت: در شهرستان‌های دشتی، دشتستان، تنگستان، دیر و کنگان میانگین زنان خود سرپرست حتی از میانگین استان بوشهر بالاتر است.

وی یادآور شد: فوت همسر به عنوان نخستین عامل ایجاد زنان خودسرپرست در استان بوشهر است اما آنچه موجب نگرانی است روند افزایشی آمار زنان سرپرست خانوار بر اثر طلاق است که بعد از جدایی این قشر از جامعه به دلیل نداشتن استقلال مالی نیازمند حمایت از سوی دولت هستند.

میانگین بیمه زنان در استان بوشهر ۱.۲ درصد است 

به گفته آذرشب با توجه به کارگری بودن استان بوشهر به دلیل وجود صنایع نفت و گاز بیشترین نرخ بیمه شده اصلی در استان بوشهر بیشتر مربوط به مردان است و برخورداری زنان از بیمه اجتماعی در این استان بسیار پائین است.

وی یادآور شد: در زمان حاضر میانگین بیمه مردان دراستان بوشهر ۹.۸ درصد است این درحالی است که تنها ۱.۲ درصد از جمعیت زنان در این استان بیمه هستند و از نرخ ۲.۷ درصد میانگین کشوری نیز پائین تر است.

مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری بوشهر گفت: طلاق آغاز مشکلات زنان است به دلیل اینکه این افراد استقلال و پشتوانه مالی ندارند.

به گفته آذرشب نرخ بیکاری زنان در رده سنی ۱۵ تا ۲۹ سال در استان بوشهر ۴۶.۷درصد است این درحالی است که این رقم برای مردان ۲۱ درصد است.  

وی با اشاره به اینکه زنان در گرفتن تسهیلات با مشکلاتی روبرو هستند تاکیدکرد: امروز زنان ما در برخی از قوانین، عرف و شرع محدودیت‌هایی دارند که در زمینه تامین منابع  برای کسب و کار شرایط سخت تری دارند و نیاز است برخی از قوانین و مقررات با توجه به محدودیت‌های زناننه از نو نوشته و بازبینی شوند.

آذرشب اضافه کرد: امروز شرایط گرفتن تسهیلات برای زنان و مردان یکسان است و قوانین متناسب با مردان و نه با محدودیت زنان نوشته شده است این درحالی است که به دلیل وابستگی زنان به همسر، پدر و برادر امکان تهیه وثیقه برای زنان وجود ندارد.

وی تاکید کرد: انتظار می‌رود با حضور معاون رئیس جمهوری در امور زنان و خانواده در سفر قریب الوقوع رئیس جمهوری و هیات دولت به این استان با شناسایی این مشکلات و برطرف کردن آنها زمینه برای ایجاد و ارتقای فضای کسب و کار برای زنان فراهم شود.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر