سه‌شنبه ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
کد خبر: ۹۹۴۳۹
يکشنبه ۰۹ آبان ۱۴۰۰ - ۰۷:۱۲

فکرشهر: معاون امور دام سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر گفت: بز عدنی با ویژگی‌های سازگار بودن با آب و هوای استان بوشهر، زادآوری بالا و تغذیه مناسب به عنوان ذخیره ژنتیکی کشور ثبت ملی شده است.

به گزارش فکرشهر از خبرگزاری صدا و سیما، امرالله قنبری افزود: خاستگاه اصلی بزعدنی جنوب کشور است، اما به دلیل علاقه مندی کشور‌های حوزه خلیج فارس، این بز‌ها را خریداری و به کشور خود می‌بردند به همین دلیل به نام بز عدنی نام گذاری شده است.

وی با اشاره به اینکه پس از گذشت چندین سال این بز‌ها دچار مشکل ژنتیکی شدند افزود: علت آن آمیختگی آن با دیگر نژاد‌های بز بود پس با احداث ایستگاه خالص سازی و اصلاح نژاد بزعدنی در بندر محمد عامری بوشهر به عنوان یکی از ۸ ایستگاه فعال کشور اصلاح نژاد بزعدنی را شروع کردیم و پس از ۱۰ سال تلاش‌ها به نتیجه رسید و حالا با گذشت ۱۵ سال بزعدنی بومی بوشهر ثبت ملی شده است.

قنبری اضافه کرد: در حال حاضر در این نر‌های این نژاد را پرورش داده و به گله‌های مردمی می‌دهیم تا اصلاح شده و از نظر اقتصادی مفید باشند.

کارشناس مسئول دام معاونت بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان نیز گفت: سازگاری با هوای گرم و مرطوب، دوقلوزا و سه قلوزا بودن، کم مو بودن آن‌ها و ظاهری شبیه آهو، قانع بودن نسبت به تغذیه موجب شده خواهان بسیاری داشته باشد.

اسفندیار قبادی نژاد افزود: هر راس بز عدنی هر ۸ ماه دو تا سه قلو زایش دارد که میانگین ۳ قلوزایی در شرایط مطلوب برای بز عدنی بین ۳۵ تا ۵۰ درصد است و هر یک راس بز عدنی در سال دو و نیم تا سه و میم میلیون درآمد دارد که بیش‌تر فروش بزغاله است، اما اگر بحث شیردهی آن باش روزانه به طور متوسط یک و هشت دهم کیلوگرم در نوبت شیر می‌دهد.

وی اضافه کرد: نر‌های این نژاد هم اگر برای گله استفاده شود ۶۰ تا ۷۰ کیلوگرم وزن می‌گیرند، اما بهترین کیفیت گوشت برای کشتار زمانی است که ۳۵ ت ۴۰ کیلوگرم گوشت دارند.

قبادی نژاد بیان کرد: در حال حاضر ۵ هزار راس بزعدنی خالص و ۴۰ هزار راس بز آمیخته عدنی در استان داریم.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر