جمعه ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
کد خبر: ۱۰۲۰۷۷
چهارشنبه ۱۷ آذر ۱۴۰۰ - ۰۷:۴۱

فکرشهر: نماینده مردم استان بوشهر درمجلس خبرگان رهبری گفت:امروزه نخستین مسئولیتی که متوجه طلبه و فضلا است فهم عمیق دین و دین شناسی است.

به گزارش فکرشهر از ایرنا، آیت الله سید هاشم حسینی بوشهری در ارتباط ویدئو کنفرانسی هفتمین کنگره علمی پروژهشی علامه بلادی بوشهری (ره) افزود: کار مطالعاتی عمیق و پژوهشی در عرصه های مختلف رسالت مهم طلاب و فضلا است و نباید عرصه مطالعات آنان تک بعدی باشد.

وی بیان کرد: عرصه مطالعات طلاب باید متناسب با انتظار جامعه و همچنین به دنبال رسیدن به کمال اخلاقی مطلوب باشد.

حسینی بوشهری با تاکید بر داشتن بینش لازم در عرصه های سیاسی و اجتماعی بیان کرد: به تعبیر رهبر معظم انقلاب جامعه مدرسان، طلبه‌ها و بزرگان در عرصه‌های سیاسی و اجتماعی باید تبلیغ همه جانبه در رابطه با دین و پژوهش گسترده داشته باشند.

وی افزود: طلاب و دانشجویان از بزرگ‌ترین سرمایه‎ های کشور هستند که باید از این ظرفیت بخوبی بهره‎ گیری شود.

رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم اظهارداشت: طلابی که در مدارس تحصیل می کنند رسالت بزرگی بر دوش دارند که باید همزمان با رشد توسط استادان بزرگ، به مقوله تربیت نیز اهتمام جدی داشته باشند که لازمه این مهم برخورداری از درجه بالای علمی  است.

حسینی بوشهر ادامه داد: در این عرصه نخستین گام داشتن انگیزه دانش اندوزی و دسترسی به اخلاق الهی و کمال مطلوب است.

وی گفت: در این راستا در ارتباط با بزرگانی همچون علامه بلادی‌ها و مجتهد اهرمی‌ها نباید تنها به آنان افتخار کرد بلکه باید جای آنها را گرفت تا آیندگان نیز به طلبه های امروزی افتخار کنند.

حسینی بوشهری ادامه داد: در این عرصه باید هدف و مسیر با استفاده از تجربه اندوخته شده توسط بزرگان بخوبی مشخص شود.

وی گفت: طلبه‌ای که دوری از مسئولیت‌پذیری دارد نمی‌تواند رسالت علما و بزرگان دین را عهده دار شود.

حسینی بوشهری ادامه داد: اسلام با وجود سفارش به قناعت در مسائل دنیوی به جد قناعت در مسائل علمی مضموم  و ناپسند دانسته است از این رو علما باید همواره برای فراگیری علم در تلاش و کوشش باشند تا بتوانند نقش پیشوایی در جامعه ایفا کنند.

وی گفت: پژوهش نباید مهمان ناخوانده آموزش باشد بلکه باید با آموزش در هم تنیده باشند.

حسینی بوشهری اظهار کرد: انسان نباید به داشته‌ها بسنده کند بلکه باید همواره انگیزه‌ای برای رشد و قدم برداشتن در عرصه‌های علمی داشته باشد.

وی یادآورشد: جامعه شیعه هیچ وقت در طول تاریخ از لحاظ کمیت و قدرت سیاسی و اجتماعی قدرت امروز را نداشته و به برکت انقلاب هیچ وقت نیز به اندازه امروز در دنیا شناخته شده و مورد تجلیل و احترام آحاد مسلمانان نبوده است.

حسینی بوشهری افزود: با این وجود جامعه شیعه هیچ وقت نیز به اندازه امروز دشمن نداشته چرا که امروز از نظر مکاتب سیاسی اجتماعی جبهه بزرگی مقابل خود دارد.

وی با اشاره به اهمیت مسئولیت جامعه شیعه اظهار کرد: جهان تشییع هم دوستان و هم دشمنان فراوانی دارد و همچنین بار مسئولیت بزرگ بر دوش حوزه‌های علمیه است.

حسینی بوشهری ادامه داد: نوشته‌های طلاب و فضلا در کنگره علامه بلادی نشان از همین مسئولیت پذیری و نشانگر تحولی شگرف در حوزه‌های علمیه و بویژه استان بوشهر است.

وی گفت: گذشتگان استان بوشهر در بهبوهه اشغال بیگانگان از حرکت باز نایستادند و با فرمان جهاد در کنار شهید رئیسعلی دلواری ایستادند.

آیت الله سید عبدالله مجتهد بلادی بوشهری بهبهانی به سال ۱۲۹۱ هجری قمری در خانواده‌ای اهل علم و تقوی در شهر مقدس نجف اشرف دیده به جهان گشود.

این عالم پس از تکمیل تحصیلات خود در نجف و گرفتن مجوز اجتهاد، در سال ۱۳۲۶ قمری در گرماگرم جنبش مشروطیت در ایران، از نجف اشرف به بوشهر بازگشت و خیلی زود جذب این جنبش شد.

وی با وقوع جنگ جهانی اول، مبارزه سختی را با انگلیس آغاز کرد و پس از به قدرت رسیدن رضاخان پهلوی، به صف مخالفان وی پیوست و چندین رساله کوتاه و بلند به زبان‌های فارسی و عربی درباره اعمال ضد اسلامی رضاشاه منتشر ساخت.

رئیسعلی دلواری برای برخی فعالیت‌های مبارزاتی‌اش علیه استعمار انگلیس از علامه بلادی فتوا می‌گرفت.

با سقوط رضاشاه، آیت الله بلادی به ارشاد و هدایت مردم ادامه داد و سرانجام در ۲۳ محرم الحرام سال ۱۳۷۳ هجری قمری/۲۱ مهر ۱۳۳۱ هجری شمسی در سن ۸۱ سالگی دارفانی را وداع گفت.

این عالم ۸۴ کتاب و رساله در موضوعات مختلف به رشته تحریر درآورد.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر