جمعه ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
کد خبر: ۱۰۶۲۸۶
يکشنبه ۱۷ بهمن ۱۴۰۰ - ۰۹:۵۹

فکرشهر: بخشی از روستای "برکه چوپان" از توابع شهرستان کنگان استان بوشهر سال‌ها است توسط یک شرکت پیمانکاری به تصرف درآمده که این وضعیت باعث نگرانی و اعتراض مردم این منطقه شده‌است.

به گزارش فکرشهر از ایرنا، روستای ساحلی برکه چوپان با یکهزار و ۴۰۰ نفر جمعیت در چهار کیلومتری شهرستان کنگان در جنوب استان بوشهر در نزدیکی فازهای ۱۲ و ۱۹ پارس جنوبی قرار دارد و مردمانش بیشتر دامدار و به واسطه همجواری با دریا ماهیگیری می‌کنند؛ این روستا شامل سه محله فائز، غدیر و محمدی است و محله فائز  با توجه به دیواری که این شرکت پیمانکاری از ضلع شمالی و جنوبی کشیده شده  از  ۲ محله دیگر جدا شده است.

درست ۱۳ سال پیش بود که یک شرکت پیمانکاری برای احداث کمپ کارگری وارد برکه چوپان شد، در ابتدا روستائیان با تصور پیشرفت و رونق روستا، این رخداد را به فال نیک گرفتند اما با گذشت زمان نه تنها از رونق و  گسترش آبادانی خبری نشد که ساخت و سازهای غیر مجاز و تصرف حریم رودخانه های فصلی موجب به هم خوردن بافت روستا و باری به دوش مردم شد.

تصرف‌های غیر مجاز و گرفتار شدن مردم با سیل 

درگام نخست این شرکت پیمانکاری متعهد به رعایت قوانین و حفظ طرح هادی روستا بود اما با گذشت زمان بدون توجه و پایبندی به تعهدات خود بی محابا اقدام به ساخت و ساز و دخل و تصرف در روستا کرد.

هرچند از نظر صاحبان این شرکت پیمانکاری هیچ تخلفی از طرف آنها در روستای برکه چوپان صورت نگرفته اما شواهد نشان می‌دهد این شرکت با تصرف خیابان ۱۲متری طراحی شده در طرح هادی و حریم ۲ رودخانه فصلی؛ این روستا را جولانگاه تجاوز و خودسری های خود کرده است.

از نظر اهالی روستای برکه چوپان حضور این شرکت پیمانکاری به غیر از تصرف زمین‌های روستا و ساخت و ساز در حریم رودخانه وجود جمعیت ۷۰۰ تا ۸۰۰ نفری کارگری به غیر از زحمت و به هم ریختن بافت روستا چیز دیگری را عاید اهالی این روستا نکرده است.

روستای برکه چوپان محل گذر ۲ رودخانه فصلی است؛ در سیل سال ۹۸ بود که به دلیل تصرف غیر اصولی و ساخت و سازهای غیر مجازی که این شرکت پیمانکاری در بستر و حریم رودخانه فصلی انجام داده سرریز آب این رودخانه فصلی به سمت یکی از محله‌های این روستا به نام محله فایز سرازیر و مردم دچار سیلاب شدند.

آنطور که یکی از اعضای شورای اسلامی روستای برکه چوپان می‌گوید: پروانه صادر شده برای این شرکت در سطح پنج هزار متر بود این درحالی است که امروز این شرکت در سطح ۶ تا هفت هکتار حصار کشی انجام داده است.

"مرتضی" توک به خبرنگار ایرنا گفت: آب انبار قدیمی این روستا به نام "برکه جهاد" به عنوان نماد روستای برکه چوپان مشهور و در قدیم آب مورد نیاز مردم از آن تامین می‌شد که امروز در محدوده این شرکت قرار گرفته و تخریب شد.

به گفته این عضو شورای روستای برکه چوپان قسمتی از دیوار این کمپ در حدود ۷۰۰ متر بدون رعایت حریم رودخانه فصلی روستا بنا شده است به نحوی که امکان کشیدن دیوار حفاظتی برای محافظت از روستا در مقابل سیلاب وجود ندارد.

به گفته توک یک خیابان ۱۲ متری طبق طرح هادی نیز از سوی این شرکت تصرف و باعث شده محل تردد قدیم مردم به صورت کامل بسته و روستا به ۲ قسمت تقسیم شود، افزون براین یک خیابان ۱۲ متری که از خیابان‌های اصلی روستا است به طول تقریبی ۵۰۰ متر و عرض آن نیز در بخش‌هایی چهار متر و قسمتی با متراژ کمتر یا بیشتر محدود شده که با توجه به همجواری با رودخانه فصلی و عرض کوچک شده مشکلاتی برای مردم بوجود آورده است.

آنطور که توک می‌گوید: افزون براین خیابان ۱۲ متری دیگری نیز در روستای برکه چوپان که سال‌های سال محل عبور و مرور مردمان این دیار بود و ۲ محله روستا را به هم متصل می کرد نیز به تصرف کامل این شرکت درآمده است.

دهیار روستای برکه چوپان نیز با تائید این مطلب می‌گوید: این شرکت حریم‌ و طرح هادی روستا را رعایت نکرده و با وجود تصرف خیابان ۱۲ متری و درخواست‌های مکرر برای عقب نشینی و تعریض مسیر اما تاکنون به این خواسته مردم هیچ توجهی نشده است.

به گفته "محمد" توک آب انبار قدیمی روستای برکه چوپان نیز که در محدوده حصار کشیده شده‌است این شرکت قرار گرفته امروز از آن برای دفع فاضلاب سرویس‌های بهداشتی کمپ استفاده می‌شود.

از نظر دهیار روستای برکه چوپان حق مردم این روستا از سوی این شرکت پیمانکاری  پایمال شده و تنها خواسته مردم بازگرداندن این حقوق از دست رفته است.

بی بهره ماندن جوانان برکه چوپان از اشتغال زایی میهمان 

با توجه به تغییر بافت مناطق پیرامونی صنایع، اشتغال مهمترین خواسته میزبانان از این میهمانان است اما با وجود مشکلات ایجاد شده از سوی این صنایع این خواسته بحق مردم پیرامونی صنایع کمتر مورد توجه شرکت‌ها قرار گرفته است.

از نظر توک با وجود اینکه در این شرکت بیش از ۱۴ نفر از نگهبان، راننده و حراست به صورت ثابت در آن حضور دارند اما از جوانان این روستا هیچ استفاده ای نکرده و به تعبیری این شرکت هیچ عائدی برای مردم روستا نداشته است.

 مدیر بنیاد مسکن انقلاب اسلامی شهرستان کنگان  گفت: تصرف‌های غیر قانونی این شرکت پیمانکاری شامل تصرف فضای سبز، گذرهای روستا و حریم رودخانه در روستای برکه چوپان مورد تائید است.

مهدی احمدی منفرد در گفت وگو با ایرنا افزود:  شرکت پیمانکاری بدون گرفتن مجوز ساخت و ساز، رعایت گذرهای اطراف و کاربری‌های موجود در طرح هادی اقدام به ساخت و ساز کرده است.

وی یادآورشد: با توجه به وجود یک دره فصلی در روستا که در زمان بارندگی و سیلاب منجر به آبگرفتگی آن می‌شود رعایت نکردن این حریم باعث هدایت آب به سمت خانه های اهالی روستا شده و مردم به زحمت افتاده اند.

احمدی منفرد گفت: کمیسیون ماده ۹۹ (کمیسیون تخلف روستایی) به طور معمول برگزار نمی‌شود و همین امر باعث بروز ساخت و سازهای بی رویه در منطقه شده است.

تداوم دست درازی به برکه چوپان

به علاوه براساس سرشماری سال ۱۳۹۵ بیشتر جمعیت روستای برکه چوپان به دلیل وجود جمعیت کارگری؛ مردانه شده و همین امر باعث به هم خوردن تعادل جمعیت در این روستا شده است که خود می‌تواند آبستن آسیب‌های اجتماعی در آینده باشد.
ساکنان روستای برکه چوپان تاکنون میزبانان خوبی برای صنعت بوده اند اما با توجه به حقوق از دست رفته و بی توجهی این شرکت پیمانکاری به حق طبیعی میزبانان خود  با توجه به عزم و اراده ای که از دولت انقلابی سراغ دارند چشم انتظار اقدام مسئولان درباره برگشت این حقوق از دست رفته هستند.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر