جمعه ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
کد خبر: ۱۲۴۲۳۲
پنجشنبه ۱۴ مهر ۱۴۰۱ - ۰۷:۰۵

فکرشهر: عبا بافی یکی از هنر صنعت‌های دستی دیرینه، زیبا و ظریف ایران زمین در روستای بحیری شهرستان دشتی است.

به گزارش فکرشهر از صداوسیما، عبا یکی از محصولات منحصر به فرد نساجی سنتی در استان بوشهر با قدمتی بیش از دو قرن است که برای بافت آن از پشم و کرک شتر در رنگ‌های سیاه، قهوه‏ای تیره، حنایی و سفید استفاده می‏ شود.

امروز این هنر صنعت با تعداد محدودی کارگاه باقی مانده که به تولید عبا مشغول هستند.

عبای بحیری به دلیل وزن بسیار کم، دوام بالا، خود رنگ بودن و کیفیت تولید از بهترین نوع عبای کشور به شمار می‌رود و مشتریان خاص خود را دارد. این هنر دستی مردم استان در داخل کشور و کشور‌های حاشیه خلیج فارس از مقبولیت بالایی برخوردار است.

فعالان عرصه عبابافی هرچند تعداد آن‌ها همانند گذشته زیاد نیست، ولی با وجود همه مشکلات توانسته اند این هنر و سنت را همچنان در استان بوشهر زنده نگه دارند و هنر دستشان را به مناطق مختلف کشور و کشور‌های همسایه صادر کنند.
ظرافت و دقت بالای مورد نیاز برای ریسیدن پشم و تبدیل آن به نخ توسط زنان، عبای این استان را ممتاز و منحصر به فرد کرده است.

عبابافان با داشتن تخصص و مهارت، روزانه ۴ تا ۶ساعت از وقت خود را برای بافت اثری ارزشمند صرف می‌کنند.

در زمان حاضر در این کارگاه‌ها نخ عبا با همت و هنر زنان روستایی به صورت سنتی و دستی ریسیده می‌شود که به دلیل سختی زیاد، این کار رونق خود را از دست داده است.

بیشتر کارگاه‌های عبابافی فضای کوچک و سنتی دارند، که در آن زنان مشغول رسیدن نخ و قرار دادن آن‌ها داخل دوک‌ها هستند و مردان نیز پشت دستگاه‌ها کار بافتن را انجام می‌دهند.

عبای بوشهر سال‌ها بدون تغییر در رنگ قابل استفاده است.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر