جمعه ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
کد خبر: ۱۲۶۷۸۷
سه‌شنبه ۱۷ آبان ۱۴۰۱ - ۰۹:۲۸

فکرشهر: موضوع افزایش چندین برابری هزینه اجاره زمین‌های چمن مصنوعی فوتبال در بوشهر پس از برگزاری مزایده به حدود ۱۰ برابر نرخ پایه منجر شده است تا جوانان کم بضاعت این شهر در آستانه محرومیت از فعالیت در پرطرفدارترین رشته ورزشی قرار گیرند.

به گزارش فکرشهر به نقل از ایرنا، بوشهر از نخستین شهرهای ایران است که به واسطه حضور انگلیسی ها، میزبان رشته پرطرفدار فوتبال شده و به فراخور این سابقه همواره مهد فوتبالیست‌هایی بنام در سطح ملی و بین المللی بوده است.

تیم‌های این استان نیز در مقاطع مختلفی در سطح اول فوتبال کشور جایگاه داشتند تا جایی که چند سال قبل شمار تیم‎‌های لیگ برتری استان بوشهر به عدد سه نیز رسیده بود اما به یکباره بهار فوتبال بوشهر رنگ خزان به خود گرفت.

پس از گذشته چند سال از اوج فوتبال بوشهر، اکنون شاهین تیز پرواز بوشهری‌‎ها شکسته بال در لیگ ۲ دست و پا می‎‌زند و پارس جنوبی جم نیز همچنان در لیگ دسته یک در تکاپو برای بازگشتی دوباره به لیگ برتر است و در این مسیر هر از گاهی با شکست‌های متوالی موجب سرخوردگی هوادارانش می‎‌شود.

دیگر تیم لیگ برتری استان بوشهر در رشته فوتبال، تیم بانوان سارگل بود که این تیم نیز در سایه مشکلات عدیده مالی پس از ۲ غیبت در لیگ برتر، به دسته ۲ سقوط داده شد.

با وجود ناکامی‌های فوتبال استان بوشهر در چند سال اخیر، این استان هر سال معجزه‌ای جدید برای فوتبال کشور رو کرده، از مهدی طارمی فرشته نجات تیم پورتو و سرجیو کونسیسائو گرفته تا محمد محبی ستاره بی چون و چرای این روزهای استقلال و ساپینتو همگی ستارگانی بودند که در سایه بی مهری‌های پیاپی به فوتبال بوشهر باز هم توانستند مسیر موفقیت خود را پیدا کنند.

با همه این شرایط فوتبال همچنان در رده‌‎های سنی پایه و لیگ‌‎های ۲ و ۳ کشور برای بوشهری‌ها جریان و رونق دارد.

در بوشهر به عنوان شهری که از امکانات رفاهی نسبت به شهرهای شاخص کشور برخوردار نیست شاید همین فوتبال مرهمی بر تمام زخم‌‎ها و کاستی‌ها باشد و نوجوانان و جوانانش بتوانند در سایه این رشته پرطرفداری ساعاتی از شبانه روز خود را با این رشته ورزشی سرگرم کرده و نیم نگاهی نیز برای رسیدن به سطح اول فوتبال کشور و حتی جهان داشته باشند.

اما در این بین خبر رسیده است که اجاره چمن‎‌های مصنوعی فوتبال محلات بوشهر در آستانه افزایش قیمتی چند برابری قرار گرفته است که این موضوع بدون تردید محرومیت جوانان کم بضاعت از ورزش فوتبال را به دنبال خواهد داشت.

فوتبال در چمن مصنوعی دم دستی‌ترین‌ تفریح برای ورزشکاران بوشهری

زمین چمن مصنوعی فوتبال شاید این روزها دم دستی ترین تفریح جوانان مستعد بوشهری باشد که برای شکوفایی استعدادهای خود به این فضاها نیاز مبرم دارند.

براساس اطلاعات دریافتی در فرایند مزایده نرخ پایه اجاره زمین‌های چمن مصنوعی پبه یکباره برای ورود به فرایند مزایده افزایشی ۱۰ برابری پیدا کرده است که این موضوع نگرانی‎‌ها را برای برخی از شهروندان به دنبال داشته است.

به گفته یکی از اجاره کننده‎‌های زمین فوتبال در بوشهر در مزایده جدید به یک باره نرخ پایه از ۸۰۰ هزار تومان به نزدیک هشت میلیون تومان افزایش یافته است.

علی سرتلی اضافه می‎‌کند: اکنون زمین‎‌های یاد شده در هر سانس یک ساعت و ۳۰ دقیقه ۶۰ تا ۷۰ هزار تومان به جوانان اجاره داده می‎‌شود ولی با تعریف نرخ جدید به نظر می‌رسد باید شاهد افزایش سه تا چهار برابری نرخ اجاره زمین‎‌ها به جوانان باشیم.

وی بر این باور است جوانان جامعه هدف استفاده از زمین‎‌های چمن مصنوعی فوتبال تمکن مالی بالایی ندارند که بتوانند در هر سانس اجاره زمین رقمی ۲۰۰ تا ۳۰۰ هزار تومانی برای فوتبال پرداخت کنند.

زمین‌های چمن مصنوعی با نرخ جدید توجیه اقتصادی مناسبی ندارند

در این بین برخی از زمین‎‌ها نیز به دلیل قرار گرفتن در جوار محل سکونت شهروندان در بسیاری از ساعت‌‎ها قابلیت اجاره ندارند که با این روند و افزایش ۱۰ برابری نرخ پایه مزایده واگذاری زمین‌‎ها، دیگر توجیه اقتصادی مناسبی نیز برای اجاره وجود ندارد.

در کنار این موضوع، هزینه‎‌های بالای نگهداری زمین‎‌ها بویژه در بخش تامین روشنایی و فرسوده بودن برخی از چمن‎‌های مصنوعی منجر شده اجاره این زمین ها با افزایش قیمت ۱۰ برابری از توجیه مناسبی برخوردار نباشد.

یکی دیگر از اجاره کننده‌‎های زمین‎‌های چمن مصنوعی در بوشهر نیز این طور توضیح می‌‎دهد که وجود چنین فضاهایی در مناطق محرومی مانند تنگک غنیمتی برای جوانان است که با افزایش سرسام آور هزینه اجاره شاید باید این تفریح روزانه نیز از جوانان گرفته شود.

تجربه استخرهای بوشهر برای زمین‌‎های چمن مصنوعی فوتبال تکرار می‏‌شود؟!

محمدرضا نعمتی افزود: رسیدن قیمت بلیت استخرها به هر سانس ۶۰ هزار تومان استقبال جوانان از این اماکن ورزشی را بسیار کاهش داده و اکنون بیم این می‌‏رود که این رویه برای جوانان در چمن مصنوعی فوتبال نیز تکرار شود.

به گفته وی در شرایطی که آسیب‌‎های اجتماعی در بین جوانان روز به روز روند افزایشی دارد به عنوان پیشگیری راهی جز سوق دادن جوانان به فعالیت در رشته‏‌های ورزشی نداریم.

نعمتی بر این باور است که ورزش به منزله پیشگیری از بسیاری از آسیبب‌‎های حوزه جوانان است که حتی با رایگان کردن اماکن ورزشی نیز می‌‏‎توان شاهد نتایج غیرقابل باوری در حوزه جوانان باشیم.

عشق وصف ناپذیر بوشهری‌ها به فوتبال

علی محسنی نوجوان فوتبالیست بوشهری است که این موضوع را با لبخندی کودکانه این طور توضیح می‌دهد که همه هفت روز هفته را در زمین فوتبال محله سپری می‎‌کند.

از دید او چنانچه قیمت هر سانس زمین به ۳۰۰ هزار تومان افزایش پیدا کند با تقسیم این رقم به ۱۰ بازیکن اجاره کننده زمین سهمش از هر بازی فوتبال ۳۰ هزار تومان آب می‏‎‌خورد.

شاید این ۳۰ هزار تومان مبلغی ناچیزی باشد ولی برای دانش آموزی که تمام روزهای خود را در زمین فوتبال سپری می‌‎کند باید ماهی در حدود یک میلیون تومان از هزینه خانواده وی صرف فوتبال شود.

شهرداری در موضوع افزایش نرخ پایه مزایده زمین‌‎های چمن مصنوعی فوتبال تنها مجری است

برای رفع دغدغه فوتبالی شهروندان از چند مسئول مرتبط موضوع را جویا شدیم که به گفته مسئول امور قراردادها و پیمان‎‌های شهرداری بوشهر، این مجموعه در افزایش ۱۰ برابری نرخ پایه مناقصه زمین‎‌های چمن مصنوعی فوتبال تنها مجری بوده و هیچ اختیاری برای کاهش یا افزایش این نرخ ندارد.

چاهیبخش اضافه کرد: نرخ اعلامی براساس دیدگاه کارشناسان رسمی دادگستری بوده و شهرداری موظف به اجرای آن است.

عضو شورای شهر بوشهر برای پیگیری پایین آوردن نرخ پایه مزایده زمین‌های فوتبال قول داد

با این حال امروز شماری از شهروندانی که از سال‎‌های قبل فرایند مزایده زمین چمن مصنوعی فوتبال را در اختیار گرفتند در اعتراض به افزایش نرخ پایه مزایده راهی شورای شهر بوشهر شدند تا این افزایش قیمت چندبرابری را به اعضای شورای شهر اطلاع رسانی کنند.

در این بین جعفر پورکبگانی رئیس کمیسیون فرهنگی ورزشی شورای شهر با صحه گذاشتن به بالا بودن نرخ‌‎های اعلامی در مزایده، قول مساعد داد تا این موضوع در نشست علنی شورای شهر بوشهر مورد بررسی قرار گیرد.

امکان کارشناسی مجدد برای تعدیل نرخ پایه مزایده در واگذاری زمین‌های چمن وجود دارد

رئیس کانون کارشناسان دادگستری استان بوشهر نیز گفت: در موضوع افزایش قیمت ۱۰ برابری نرخ پایه امکان اعتراض وجود دارد که بهره‌برداران با نامه نوشتن به کانون کارشناسان می‌توانند امکان کارشناسی مجدد را فراهم کنند.

به گفته احمد دوانی بدون تردید در مسیر کارشناسی اجازه تضییع حقوق شهروندان داده نخواهد شد و در کارشناسی مجدد این موضوع با کار کارشناسی و دقت بیشتری انجام خواهد شد.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر