جمعه ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
فکرشهر: 'گرگشو'، آیینی مذهبی که مردم استان بوشهر اعتقاد دارند با اجرای آن در شب میلاد کریم اهل بیت حضرت امام حسن مجتبی(ع) گره از کار و گرفتاری آنان گشوده می شود.
کد خبر: ۱۲۷۴۵
چهارشنبه ۱۰ تير ۱۳۹۴ - ۰۴:۳۲

فکرشهر: 'گرگشو'، آیینی مذهبی که مردم استان بوشهر اعتقاد دارند با اجرای آن در شب میلاد کریم اهل بیت حضرت امام حسن مجتبی(ع) گره از کار و گرفتاری آنان گشوده می شود.

\n\n

به گزارش فکرشهر، اگر چه در سالهای اخیر اجرای این آیین در برخی شهرهای استان نسبت به گذشته کم رنگ شده اما هنوز در برخی مناطق شهرستان های دیر و گناوه این آیین پر شور برگزار می شود.
\nگرگشو یا گرگیشو برگرفته شده از کلمه گره گشا است که مردم این دیار معتقدند با بخشش مقداری مواد خوراکی به دیگران در روز چهاردهم و شب پانزدهم ماه مبارک رمضان به کریم اهل بیت (ع) اقتدا می کنند تا به واسطه وجود مبارک آن حضرت گره از مشکلاتشان گشوده شود.

\n\n

در این آیین کودکان و نوجوانان هر محله بصورت گروهی درحالیکه کیسه هایی را با خود به همراه دارند به منازل اهالی محل مراجعه می کنند تا از صاحب خانه گر گشو(مقداری مواد خوراکی که اغلب نان شیرین، حلوا و تنقلات است) طلب کنند.

\n\n

در این سنت افراد شرکت کننده براساس سن به چند گروه تقسیم و دور هم جمع شده و با دردست داشتن و یا انداختن کیسه در گردن خود، در کوچه ها حرکت و شعار گره گشو سرت بشو باشور و نشاط خاصی سر داده و در منازل حاضر می شوند.

\n\n

خانواده ها نیز با شنیدن صدای آنان با گشاده رویی در را روی آنان باز و داخل کیسه هایشان آجیل، شیرینی و دیگر تنقلات می ریزند و خوشحال و خندان روانه منزل دیگری می شوند.

\n\n

\n\n

\n\n

اغلب خانواده ها نیز از قبل وسایل این آیین را آماده کرده اند و معمولا مادر خانواده با سبد یا قابلمه ای بزرگ که پر از تخمه، آجیل، گندم برشته، نان های سنتی و حلواست به استقبال بچه ها می رود. 
\nامروزه خیلی از خانواده ها که فرصت آماده کردن مواد خوراکی سنتی ندارند از پفک، بیسکویت یا کاکائو و ژله از بچه هایی که به گرکشو آمده اند پذیرایی می کنند.

\n\n

بعضی خانواده ها که برای اولین بار صاحب فرزند شده اند این آیین را پر شور تر برگزار می کنند و علاوه بر پذیرایی از بچه های محله در جلوی منازل، هفت قلم خوراکی را در کیسه های کوچک بسته بندی می کنند و به مسجد یا حسینیه محل که مراسم دعا و نیایش شبانه در آنها برگزار می شود برده و بین افراد تقسیم می کنند.

\n\n

خوراکی ها در گذشته اغلب شامل کشمش، نخودچی، نقل، نبات، پسته ، بادام و انجیر بوده اما امروزه در کنار مواد خوراکی وسایلی نظیر اسباب بازی برای بچه ها نیز تدارک دیده می شود.

\n\n

بچه هایی که به گرگشو می روند برای تقدیر از صاحب خانه هایی که از آنها پذیرایی می کنند نیز نغمه ای زیبا دارند که این چنین می خوانند' خونه ی گچی .... پر همه چی '(یعنی خانه سفید پر از برکت است). و اگر خانواده ای بنا به دلایلی در کیسه آنان چیزی نریخت و بچه ها از آنها بهره ای نبردند، باهم می خوانند خونه گدا خیرش ندا یعنی خانه گدا خیرش را به ما نداد.

\n\n

\n\n

\n\n

\n\n

در این آیین کریمانه بچه ها شادی کنان چه دست خالی چه دست پر ،خانه به خانه، کوچه به کوچه و محله به محله می دوند تا همه را از فرا رسیدن سالروز میلاد با برکت کریم اهل بیت حضرت امام حسن مجتبی(ع) با خبر کنند.

\n\n

منبع: ایرنا
\n 

\n

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر